Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Фридрих Шилер

„Нека езикът за тебе е както плътта за любимите. Той съществата разделя и в миг само той ги събира”.

Това гласи „Към поета”, кратко стихотворение на немския романтичен гений Фридрих Шилер, в което той представя връзката между поезията и любовта – двете религии, които обсебват живота му. Какво обаче знаем за Шилер. Може би сме чували, че той има отношение към немското романтично течение „Щурм унд дранк”и към „Ваймарския класицизъм”. Или сме гледали драмата „Разбойници”, която 240 години не слиза от театралните сцени, поне в Европа. Вероятно също в някоя програма сме чели сюжета на „Дон Карлос”, „Коварство и любов” или „Орлеанската дева” – пиеси на Шилер, които Верди превръща в опери. Доницети пък се захваща с „Мария Стюард”, а Росини – с „Вилхелм Тел”. Чайковски също се вдъхновява от него, да не говорим за Шуберт, Бетовен, Брамс, Маскани. В последната част на Девета симфония, която от 1972 г. е официален химн на Европейския съюз, Бетовен използва текста на стихотворението му „Ода на радостта”: „Радост, Дева вдъхновена, лъч божествен, дивен дар, свеждаме опиянени взор пред твоя свят олтар”. Да, може някой да знае всичко това за творчеството на Фридрих Шилер, но колко знаем за човека с това име. Знаем ли например, че той е медик и служи като полкови фелдшер? Че в името на изкуството първо е арестант, а после и дезертьор от армията на Карл Ойген, херцогът на Вюртенберг? Че прекарва голяма част от живота си в бедност и дългове, защото харчи повече, отколкото изкарва. И че пише прочутата си „Ода на радостта”, след като група фенове от Лайпциг не само му плащат дълговете, но и го прибират да живее при тях. А какво да кажем за интензивния любовен живот на Шилер? Сам той боготвори любовта колкото поезията и пише вдъхновени редове като тези в „Силата на жените”: „Истински властна е само женската хубост в жената: щом появи се, в появата вече е нейната власт.” Разбира се, у публиката има условен рефлекс за задължителна връзка между романтизма и нещастната любов. Е, при Шилер не е така. Да, той преживява тежки раздели, но любовните му истории са съвсем земни. И поезията му обикновено е вдъхновена не от нещастната, а от щастливата любов.


Йохан Кристоф Шилер, по-късно фон Шилер, е роден през 1759 в Марбах, херцогство Вюртенберг. Баща му е военен фелдшер, който стига до чин капитан, а майка му е дъщеря на кръчмар. От баща си Шилер взима любовта към знанието, а от майка си – склонността да мечтае. Семейството е бедно, строго католическо и не може да изучи единствения си син, затова всички, включително Шилер, мечтаят да стане свещеник. Той учи в латинско училище и е отличник, но Съдбата решава друго. Семейството се мести в Лудвигсбург и будният младеж попада в полезрението на херцог Карл-Ойген, който през 1772 създава военна академия и го записва да учи право. Той не ще право, чете всичко друго, но не юридически книги и се прехвърля медицина. Дисертацията му на тема „Философия на физиологията” е отхвърлена като неразбираема. Проваля се втори път, но третият опит най-накрая му носи диплома. Не и добра практика обаче. Заради непокорния си характер и оскърбителната склонност да пише поезия, Шилер не получава офицерски чин. Назначен е за фелдшер, без право на частна практика и без напускане на гарнизона. Но когато пиесата му „Разбойници” е поставена през 1782 в Манхайм, авторът се измъква от казармата и гледа представлението, скрит в ложата на театралния директор. Той е арестуван и затворен за две седмици, след което решава да дезертира, захвърля мундира и се заема изцяло с литературна работа. Така започва периодът в живота на Шилер, известен като „години на скитане”, който го води до Ваймар и близкото приятелство с Гьоте. През това време, покрай поезията и драмите му, той става все по-известен в Германия и в Европа. Гьоте му помага да се установи като професор по история и философия в Йена, където пише трудове върху европейска история, естетика и етика. Това обаче приключва през 1796 и до смъртта си 9 години по-късно Шилер се връща във Ваймар, за да се посвети пак изцяло на литературата. 


Освен литературата, Шилер обича най-много жените. Всичко започва във военната академия с набези по кръчми и публични домове, но за късмет остава сред малцината гении, незасегнати от типичните за епохата венерини болести. Навсякъде, където живее, Шилер се влюбва в момичета, няколко пъти предлага и брак, но е отхвърлен като безперспективен бедняк. Утешава се обаче чрез връзките си с женени и влиятелни жени. Такава е Шарлоте фон Калб, която го представя на висшето общество във Ваймар. В един момент се оказва, че връзката с нея е на ръба на обществения скандал и Шилер търси спасение в провинцията. Приятел го представя на семейство фон Ленгефелд, вдовица с две дъщери – омъжената Каролине и Шарлоте. Те са красиви, интелигентни и през пролетта на 1788 Шилер се залюбва с двете едновременно. Имам предвид, че тримата правят всичко заедно, включително секс. Вълшебното лято се удължава до ноември, а накрая майката го информира, че все пак е време да си ходи. Каролине обаче има план - Шилер да се омъжи за Шарлоте, тя самата да се разведе и да заживеят тримата заедно във Ваймар. Планът се реализира частично. След сватбата, Шарлоте ревнува и не иска да дели мъжа си. Шилер пак спи и с двете, но вече не едновременно, не в семейното ложе и не за още дълго. С времето връзката му с Каролине изтънява, а с Шарлоте се задълбочава. Раждат им се две деца, а тя, освен че се грижи за него при честите му заболявания, му асистира и в литературните дела, към които той се връща във Ваймар, след годините в Йена. Здравето на Шилер обаче е разклатено и през 1805-та той умира на 45 от белодробно възпаление. Няколко години по-късно препогребват тялото и останките му се разпиляват. Има два черепа, които претендират да са негови, а единият е взет от Гьоте, който го държи на бюрото си цял живот. При ДНК тестове през 21 век обаче се установи, че нито един от двата черепа всъщност не е на Фридрих Шилер, затова гробът му сега е празен, а никой не знае умната му поетична глава къде почива.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Премиера на "Дефицит. Нашата 1984-а"

Днес ще има премиера  на  последния роман на Евгений Тодоров "Дефицит. Нашата 1984-а". Действието се развива в  Пловдив през 1984 година. Авторът твърди, че почти всичко в този роман е истинско и преживяно.  Очевидно книгата не се приема от тези, които се опитват да идеализират онова време, но за тези, които не са го преживели, "Дефицит" е..

публикувано на 10.05.24 в 09:08

Открива се One Dance Workshops

Танцовият фестивал One Dance Workshops стартира  в Пловдив в Дома на културата „Борис Христов“. Програмата представя 5 танцови ателиета за изпълнители от сферата на танцовото изкуство и 4 спектакъла, като откриващият уикенд на форума ще бъде в рамките на три поредни дни. Водещи на ателиета ще са хореографите от програмата ФОКУС Франция  -..

публикувано на 10.05.24 в 08:06

Мирела Иванова призьор на Голямата награда "Орфей"

Поетесата Мирела Иванова е тазгодишният носител на Голямата награда „Орфей“ за изключителни достижения в поезията. Церемонията по връчването бе в Малката Базилика на Пловдив на Международния фестивал на поезията „Орфей“. Наградата й бе връчена от заместник-кмета по култура Пламен Панов. Голямата награда „Орфей“ за изключителен принос..

публикувано на 09.05.24 в 20:54

Отново международен фестивал на поезията "Орфей" в Пловдив

Международният фестивал на поезията „Орфей“ стартира в Пловдив в 18 ч. в Малката раннохристиянска базилика. В седмото му издание участват 12 поети от 9 страни, които ще четат на роден език и в превод на български. След рецитала ще се състои церемония по награждаването на тазгодишния призьор с Голямата награда „Орфей“ за изключителни достижения..

обновено на 09.05.24 в 08:19

Живописецът Илия Желев открива изложба в ГХГ - Пловдив

Eдин от най-разпознаваемите български живописци Илия Желев открива изложба в Градската художествена галерия в Деня на Европа - 9 май.  На първия етаж в сградата на Главната той ще покаже 27 произведения в стила, който почитателите му у нас и особено в Германия и Австрия добре познават. Както пише за него немският критик Ралф Ренсман:..

обновено на 09.05.24 в 08:18