Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Културни оператори настояват за финансови корекции в проектите за 2020 г.

24 неправителствени организации,  културни оператори и творци изпратиха отворено писмо до ръководството на общинска фондация „Пловдив 2019“, в която настояват за промяна на регламента за финансиране на културни събития през следващата година.
 

Според тях в обявената на 21-ви октомври Отворена покана за проекти "Наследство", условията са със завишени изисквания за собствено финансиране. Освен това  създават и съмнения, че са разписани за конкретен кандидат.

Авторите на писмото настояват въведените по трите направления изисквания от съответно 60, 50 и 30 процента собствено финансиране да бъдат намалени на 30, 20 и 10 процента. Предлага се и удължаване на крайния срок с поне 30 работни дни.

Според тях се налагат корекции и в дефинициите за нефинансов принос, в които  влизат самолетни билети, нощувки, реклама, наем за зали. Друго искане е комисиите да нямат право да намаляват бюджета на проектите с повече от 30 процента.

"Вярваме, че в българската културна сфера съществуват културни оператори, които могат да организират и проведат креативни и смислени събития. Така зададените нови условия привилегироват една отделна група оператори от шоубизнеса, които нямат нищо общо с целите на европейската столица на културата", пишат авторите на писмото в заключение.

Сред подписалите писмото са Дружеството на пловдивските художници, продуцентите Асен Асенов и Петър Салчев, фондации като Изкуство днес и Рома, Общинският читалищен съюз, издателят Манол Пейков.

Ето и пълния текст на отвореното писмо:

„Обявената на 21 октомври 2019 година отворена покана за проектни предложения е анонсирана като целяща “осигуряването на устойчивото развитие на културните инициативи и събития в град Пловдив, продължение на интензивната културна програма на Европейска столица на културата и предоставяне на възможност за разширяване на създадени партньорства, утвърждаване на генерирания културен потенциал и надграждане на придобития капацитет.” В разрез с обявените цели, откриваме значителни промени в досегашния регламент на предходните отворени покани, които правят практически невъзможно участието на културните организации с разпознаваеми и устойчиви проекти в града по тази покана, както и постигане на заявените намерения. Нещо повече, новите необосновани и нелогични промени по вероятно последната за проекта “Европейска столица на културата” отворена покана, създават предпоставки за подозрения, че условията са разписани за конкретен кандидат.

С настоящото писмо настояваме да бъдат въведени следните промени: 

1/ промяна в изискването за процента от минимум 60% собствено финансиране за направление 1, 50% в направлемие 2 и 30% в направление 3;

Това изкисване елиминира само на ниво документи голяма част от успешните културни оператори и събития, подкрепени от ОФ „ПЛОВДИВ 2019. Изискваното съфинансирането би следвало да бъде в рамките на 30% за Направление 1, 20% за Направление 2 и 10% за Направление 3.

2/ крайният срок за подаване за документи да бъде удължен с поне 30 работни дни;

Вярваме, че това е единственото условие за създаването и разписването на адекватни, смислени и креативни нови предложения.

3/ промяна на новите дефиниции за нефинансов принос;

Промяната на дефиницията на нефинансовия принос е поредното необосновано затруднение пред операторите. Плащанията, които досега са се смятали като финансов принос в политиките на ОФ „ПЛОВДИВ“ 2019, в това число финансиране от трети страни, например за самолетни билети, нощувки, рекламни площи и пакети, храна, консумативи, недвижимо имущество като наем на зали и други, не е редно да се слагат в графа НЕ-финансов принос. Намираме това ново правило за ограничаващо механизмите на световните културни политики за подкрепа на артисти, в които главна действаща роля заемат трети страни и в чието решение за подкрепа отново участваме ние – българските оператори.

4/ промяна в процентното разпределение в Направление 1 между авансовото плащане и окончателното плащане след отчитането на проекта;

Смятаме, че не съществува неправителствена организация, която да може да реализира проект като авансира 40% от разходите. За сравненение – според досегашните правила, окончателното плащане е в размер на 20% от одобрената и договорена стойност на финансовата подкрепа от ОФ “ПЛОВДИВ 2019”. Новозададените в покана НАСЛЕДСТВО параметри за следварително плащане от 40% обаче означават, че културният оператор трябва да тегли заем, за да може коректно да изплати проекта си и да покрие текущите разходи, възникващи в хода на реализацията му. Тази промяна е много сериозен финансов риск за съществуването на организациите и ние настояваме окончателното плащане по проектите да бъде 20%, както до сега.

5/ Ограничаване на възможносттите на оценителните комисии за съкращаване на бюджета по даден проект с повече от 30%.

Редуцирането на бюджетите по проекти с повече от 30% от страна на оценителната комисия, на практика ги обезмисля. Операторите подписват договори, за да съхранят проектите си , но това се случва с цената на големи компромиси в съдържанието и на практика ги осакатява.

Вярваме, че в българската културна сфера съществуват културни оператори, които могат да организират и проведат креативни и смислени събития. Така зададените нови условия привилегироват една отделна група оператори от сферата на шоубизнеса, които нямат нищо общо с целите на Европейска столица на културата."






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Мечка и двете ѝ малки слязоха до водопад "Сучурум" в Карлово

Кафява мечка и двете ѝ малки слязоха в района на природна забележителност водопад "Сучурум",  в близост до сградата на ВЕЦ "Левски". Камерите за видеонаблюдение са я засекли вчера около 8:00 часа. Вчера за появата на Стръвница сигнализираха и от Сопот. Мечка стръвница вилнее край Сопот Във връзка със зачестилите случаи на присъствие на..

публикувано на 10.09.25 в 17:03

МС отчужди имоти за Югоизточния обход на Пловдив

Министерският съвет отчужди имоти – частна собственост в землищата на Пловдив и селата Ягодово и Брестник в община „Родопи“ за изграждането на Югоизточния обход на Пловдив, съобщиха от правителствената пресслужба.  Парцелите са в района на пътен възел „Скобелева майка“, като става дума за около 5 километрова отсечка. Пътят ще има две платна,..

обновено на 10.09.25 в 16:42

Трима са задържани със скимиращи устройства за източване на банкови карти

Две жени и мъж със скимимиращи устройства са задържани при спец акция на "Икономическа полиция" в Пловдив. Разследването започнало в края на миналата година след постъпил сигнал, че в куриерска фирма се предават за изпращане устройства за копиране на данни от чужди платежни инструменти. Според предварителната информация четците на банкови карти,..

публикувано на 10.09.25 в 16:27

Започва 29-ият международен театрален фестивал „Сцена на кръстопът“

„ Белегът е една от партитурите към бъдещето. Прелюдия към капка вечност. Несбъдната версия на приливите и теченията в сълзата ни “. С тези думи на Елин Рахнев започва брошурата с програмата на фестивала тази есен. Театъра. Белега. Това е мотото на 29-то издание на „Сцена на кръстопът“ в Пловдив. Включва 18 представления и богата съпътстваща..

публикувано на 10.09.25 в 15:36

Седем кандидати за строители на новата улица в Пловдив

Седем фирми са подали оферти за изграждане на продължението на бул. „Санкт Петербург“ до пътен възел „Скобелева майка“ - от Парсек Груп“, „Европейски Пътища“, „Пътинженеринг“, "София Асфалт“, „Джи Пи Груп“, както и два консорциума – един между Австрийското и полското подразделение на „Страбаг“, както и обединение между ПИМК, дъщерната им „Марица Инфра“..

публикувано на 10.09.25 в 14:45