След възражения от Светия синод на БПЦ, БАН и силна обществена реакция, от Министерството на културата, официално съобщиха , че изложбата с работно заглавие „Изкуство и култури в България (XVI–XVIII век)“ в парижкия музей „Лувър“ в отдела за ислямско изкуство е отменена. Пламен Сивов от сайта Православие БГ с коментар :
Всъщност, ние получихме много малко и много фрагментиран информация за това, какво точно се е случило, какви преговори са текли, и се опитваме да я сглобим. Най-вероятно с най-добри намерения е била първоначалната стъпка да се осъществи такава изложба, но поставнето на българско християнско изкуство от този период в мазето на Лувър, както разбрахме, и със заглавие ислямско изкуство за целия отдел, съвсем естествено разбуни духовете и както винаги се разделихме на две и отново се разделихме и започнахме да мятаме буци едни срещу други.
Във фейсбук още преди решението за спиране на тази изложба се появиха хора с либерално мислене, които побързаха да обявят, колко е хубаво това, как съжителството на ятагани и икони трябва да бъде приветствано в името на съвременен мултикултурализъм, разбиран от съвременна гледна точка, и с пълно неглижиране на драматичния контекст, в който се изживява българската нация в този пероид. Беше поставен този драматичен контекст като нещо, което трябва да забравим и преодолеем в името на светлия мултикултурализъм. И това е разбираемо за хора с прогресивно мислене.
От другата страна са хората с консервативно мислене, които казваха, че това е недоустимо и неуместно, и че български икони са се правели в този османски период, но в рамките на една потисната култура, каквато е била нашата - мачкана, унижавана и на практика унищожавана кулутра.
Появиха се различни хрумки като тази, че то е като да се представи Едит Пиаф в рамките на нацистка Германия, или културата на Европа в ози перод, и как биха се почувстнали французите. Много хора зададоха уместни въпроси в тази посока.
Няма зла умисъл от страна на хората от музея, това е тип мислене, един особен синдром на ориентализъм в мисленето на европейските културни институции и въобще на европейския човек, когато става въпрос за източно християнство. Това не е от сега, това е дълъг период, в който източното християнство се е възприемало със силно ориенталско влияние, защото не се вписва с католическата и протестантска традиция.
Това за съжаление е основната , дълбока, културна причина в мисленето на организаторите от музей като Лувър да поставят източно християнско изкуство в отдел за ислямско изкуство. Това не е направено със зла умисъл, нека не се заблуждаваме, това е тип мислене, което се възприема като проблемно от сериозните изкуствоведи. Всеки, който се е занимал с византийска естетика, история на Византия, на източната християнска култура знае, че такива пришивания са неуместни в по-широк културологичен план. Но за съжаление, такъв рецидив се случи.
И някои реакциите сега, които са в посока, след като е Лувъра, на всяка цена трябва да сме там и това може да се тълкува като дълбок провинциален комплекс. Кои сме ние, кой е Светия синод, че да отказва покана на Лувъра, ние трябва на всяка цена да сме там. Това според мен е неправилно, и когато става въпрос за сериозни аргументи, независимо дали е Лувъра, института Гети, или Ню Йорк, или където и да е, ние би трябвало да имаме някакво национално самочувствие, което в случая беше подплатено с аргументи.
От културологична гледна точка всички култури си взаимодействат и съжителстват, но когато изведено в една изложба, която показва един травматичен за нас, българите, период, добре е да имаме някаква базистна чувствителност. Иначе се превръщаме наистина в дълбоко провинциализира в реакциите си общност.
Цялото интервю с Пламен Сивов е в звуковия файл.
Художничката Евгения Панчова открива тази вечер изложба в Пловдив . В първата си самостоятелна експозиция за галерия "Резонанс" тя ще покаже живопис, пластика и рисунки. 26 нейни творби могат да се видят до 11 ноември 2025 г. Евгения Панчова е родена през 1963 година Пазарджик. През 1982 - завършва ССХУИИ „Цанко Лавренов“ – Пловдив,..
Изложба "Випуск 1999" на Националната художествена гимназия "Цанко Лавренов", която е посветена на 50 години от създаването на училището, ще се открие тази вечер в Културния център на Радио Пловдив. Преподавателят Ангел Китипов е куратор на експозицията, която ще представи произведения в различни техники и стилове, създадени от бившите..
На 6 юли 1957-ма година се случва знаменита среща между две момчета, която отваря широко вратите на света към един необятен музикален феномен. В църквата „Свети Петър” в Уултън, един от южните квартали на Ливърпул, Пол среща Джон и му изсвирва една малка песничка на Литъл Ричард - Long Tall Sally, което може да се преведе като „Дългата, кльощава Сали”...
Продължават срещите в Литературен Салон "Spirt & Spirit" и Пловдив чете. Тази вечер в клуб „Петното на Роршах“ ще е представянето на последния роман на Яница Радева - „Годината, която започна в неделя“. Модератор на срещата ще бъде писателката Ина Иванова. Романът е написан през 2024 г. Сюжетът с е развива през 1967 година в едно малко..
Художникът Иван Милушев открива изложба с библейски и митологични сюжети тази вечер в галерия "Възраждане". Експозицията носи името “Сакрално” и представя различни сюжети като Осанна, блудният син, Орфей и Евридика, тялото Христово – пиета. Персонажите в картините на художника са малобройни – една – две фигури, но успяват да поберат в себе си..