За пореден път нещо, което изглежда много добро като идея, е на път да бъде опропастено, поради бюрократична неграмотност. В правилата липсва концепция. Това заяви художникът Румен Нечев по повод предложението на Фондация „Пловдив 2019“ за създаването на кризисен фонд с подкрепата на община Пловдив за подпомагане на пловдивски творци с по 1000 лв.
По думите му, в дългия списък с изисквания за кандидатстване не става ясно за каква точно помощ става въпрос – творческа или социална.
Това са две съвършено различни неща. Разходите и нуждите могат да бъдат материални, но могат да имат и други измерения.
Фондацията, която се занимава с изкуство, би трябвало да си даде сметка, че ако е написала, че може да си купиш хляб и мляко с тези пари, а си провалил една изложба, има и нематериални неща, които трябва да се компенсират.
Липсва творческата помощ. Ако си купите четки, ти трябват и пари. Да не говорим и за очебийните противоречия. Произведенията трябвало да бъдат „постоянни“. А отдолу пише, че можело да бъдат и театрали. Вие виждали ли сте „постоянен театър“? Представлението например е мимолетен продукт.
Изреждат се и някакви неща, за които вие няма да получите помощ, а после пише многозначително „и други“. Защо да не мога да ги ползвам, за да си платя наема на галерията? Това не е ли творческа нужда? Само хлябът, доматите и токът ли са важните. Ако е социална помощта, тя има едни аспекти. Но, ако е творческа, тези аспекти и параметри са други. И кои са независимите?
Ако сте независим художник, няма да опрете до тези 1000 лв. Творчеството има и такава страна. Поемате си риска да сте свободни.
Нечев бе категоричен, че съществува и неяснота в изискванията за необходимите документи за кандидатстване за помощта.
Те са около 15. И ако липсвал един документ, всичко отпада!
Хората, които са споделили поста с недоволството ни и го подкрепят, са едни от емблематичните имена на Пловдив за театър, за изобразително изкуство.
Имам чувството, че хората от Фондация „Пловдив 2019“ не познават културата на града.
Като обикновен художник, аз не следя какво и къде се случва. Смятам обаче, че тези посочени ицисквания са дълбоко концептуално сбъркани. Това е хаос от правила.
Нечев подчерта, че в Пловдив има немалко хора, които са осъществили прекрасни изложби, но дори и медиите не са ги отразили.
Те не биха могли да бъдат реабилитирани с „по два хляба“. Не се познават културните процеси в същността им.
Художествените резултати в нашата работа не идват веднага и винаги. Някои от тях идват след време. Но може ли някой на ми каже кой е „реалният принос за града“? Защото някои събития, които са акламирани и аплодирани, после биват са отречени напълно. Това са много сложни културни въпроси. А този документ е написан "на коляно", което не е сериозно.
Чуйте интервюто от звуковия файл:
Нова книга на ИК "Жанет 45", в програма "Точно днес" представяме " Пътна връв " с авторката Наталия Делева . „Пътна връв“ е фин, въздействащ роман за последствията от семейното насилие върху децата през погледа на жена, напуснала родината си, която се опитва да изгради нов живот. С помощта на терапия, тя започва да осмисля преживяното..
Теодосий Спасов ще представи новия си проект Balkan moods тази вечер в Малката раннохристиянска базилика, в Пловдив, съобщават организаторите от „Камерна сцена Пловдив“ и международния младежки фестивал „Кръстопът“. Проектът е плод на сътрудничеството и алхимията между петима артисти, които представят нов репертоар за квинтет, отличаващ..
В оспорваната клавирна надпревара на Вторият национален музикален конкурс „Милчо Левиев“ се включиха най-изявените и талантливи млади пианисти в България на възраст между 10 и 25 навършени години. Паралелно със състезателната част на концертния подиум на НУМТИ „Добрин Петков“, талантливите младежи участваха в майсторски класове и творчески семинари,..
През 60-те години на ХІХ век, преди да стигне до откриването на Троя, тогава все още непрочутият Хайнрих Шлиман първо изследва острова на цар Одисей – Итака, където не намира нищо особено. После минава през Микена, градът на цар Агамемнон, а също и през Тиринт. Когато стъпва на егейското крайрежие на Турция, той първо отива в селото Бунарбаши,..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 1 2 . 07. 202 5 бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Ърскин Колдуел. Божията нивица. 216 стр., ок. 4А, Нике, 2025. Иън Макюън. Изкупление. 402 стр., 6А, Колибри, 2025. Капка Касабова. Анима. 480 стр., 7А, ICU, 2025. Сю Хинсенбъргс...