Театърът на класицизма е подчинен на принципа за единството на време, място и действие, приписван на Аристотел, макар че той е по-скоро въпрос на тълкувания на неговата знаменита „Поетика”. Независимо от ограниченията на триединството обаче, а може би заради тях, точно в класицистичния театър става забележителен преход – от характери, подчинени на Съдбата при Корней, в пиесите на Жан Расин идва обратната тенденция - сюжетът произтича от характера на героите и се развива в съответствие с човешката природа.
Този преход е много подобен на онзи между Софокъл и Еврипид, който се случва към 20 века по-рано, в самия античен гръцки театър. Да-а-а, та кой беше казал, че човечеството се развива с поглед, впит напред, а не се върти в кръг като куче, което гони опашката си?
Третата пиеса на Жан Расин – „Андромаха”, всъщност е първата, с която той прави крачка напред от Корней и човешките страсти, най-вече любовта и омразата, стават основен двигател на театралния сюжет. Андромаха, жената на мъртвия Хектор, е пленница на цар Пир, който е влюбен в нея. Тя не му отговаря със същото, но принцеса Хермиона я мрази силно, защото от своя страна е влюбена в Пир. Обаче пък Орест е влюбен в Хермиона и мрази Пир - макар Пир да не я обича. От това произлизат много безумства и трупове.
Публиката е щастлива, славата на Расин скача до небето. „Андромаха” е представена през 1677, в нея Расин не следва изцяло историята за Андромаха, а я преправя за театралните си цели. Той обаче знае, че с кипването на човешките страсти на сцената е напипал нещо важно и в следващите десет години създава още 6 пиеси, петте от които имат големи достойнства и печелят широко признание на автора, но все пак са като упражнение за „Федра”, истинският венец на творчеството му. Парадоксът е, че отначало „Федра” е провал и дори води до оттегляне на Жан Расин от театралния живот.Но провалът е организиран отвън. Силни фигури, които не харесват Расин, наемат Никола Прадон да напише пиеса своя „Федра”, те дори крадат недовършения ръкопис на Расин, а наемат и клакьори да освиркват расиновата пиеса и да възхваляват тази на Прудон, поставена по същото време.
А иначе „Федра” си е блестяща пиеса, чиято театрална стойност е жива и днес. Героинята е влюбена в своя доведен син и това я изпепелява - мрази се заради тази страст, но и не може да спре да го обича. Расин прекрасно знае достойнствата на „Федра” и, да, въпреки клакьорите, тя бързо намира място на върха на френската драматургия. За това обаче роля играе и друг фактор – „Федра” е писана в най-блестящия класически френски александрин, създаван някога. Този стих за първи път се появява в средновековната френска поезия от 12 век, но Расин и Молиер са двата върха в неговото развитие. Жан Расин е известен със своята елегантност и чистота на стила, с бързина и ярост, плюс онова, което поетът Робърт Лоуъл нарича „диамантен финал”.
Расин учи всичко това в училища, свързани с манастира Пор-Роял, гнездо на еретичния янсенизъм във Франция. Той попада там, след като остава сирак и го отглежда баба му, която пък отива да живее в прочутия манастир край Париж и взима внука си. Там десетгодишният Жан научава перфектно латински и гръцки, чете митология и антични автори в оригинал и се запалва по писането на поезия повече, отколкото по кариерата на юрист или свещеник, която се очаква да следва. А после, докато уж учи право в Париж, Расин пише поезия, сближава се с Никола Боало, Ла Фонтен и Молиер, и заживява разпътен живот.
Първата пиеса на Расин никога не вижда сцена, втората – „Тиванците”, се представя от трупата на Молиер, а третата – „Александър”, предизвиква скандал. Не сама по себе си, а заради некоректния начин, по който Расин организира поставянето ѝ. Той я дава на Молиер, но 11 дни по-късно и друга трупа прави премиера. За целта Расин дори краде от Молиер неговата водеща актриса и любовница, Терез дю Парк, като я прави своя водеща актриса и любовница. Да, въпреки че е силно религиозен човек, той няма благ характер и не се съобразява с нищо и никого в преследване на целите си.
Твърди се, че по характер Расин е „високомерен, раздразнителен и вероломен, ръководен основно от честолюбие и амбиция си”. Това обяснява многото му врагове. Има и такива обаче, които не са пряко засегнати, просто са почитатели на театралния стил, олицетворяван от любимия Корней, затова нападат носителя на промяната. Както казва умният и наблюдателен Хайне: „Расин е първият поет на новото време, както Луи XIV е първият крал на новото време. В пиесите на Корней още дишат средните векове и духът на старото рицарство. Но при Расин няма и следа от средновековното мислене, в него се пробуждат нови чувства, в гърдите му благоухаят новите клонки на нашия нов живот”. Талантът на Расин обаче затъмнява всичко, дори отвратителния му характер - и той получава много слава сред публиката, почести и награди, включително от Луи XIV.
След скандала с „Федра” обаче, Расин рязко сменя посоката на живота си. Той зарязва напълно писането за театъра, любимите женски компании и бохемски живот, зарязва славата и егото и се жени за Катрин. Тя му ражда 7 деца и Расин прекарва оставащите 20 години от живота си като кротък и богобоязлив човек, ръководен от строг морал и религиозно благочестие, в опит да изкупи греховете си. Той има достатъчно пари, за да се пенсионира, но не го прави напълно – заедно с Боало е назначен за официален кралски историограф, макар да не свършва много работа в това поле. През 1672 става шеф на Френската академия и получава разни титли. Мадам Ментенон, втората кралска съпруга, го убеждава дори да напише две пиеси по библейски сюжети, предназначени за изпълнение от момичета в училище за благородни девици. „Естер” и особено втората, „Атали”, показват, че перото на Расин не е ръждясало, я талантът му е свеж и силен.
Не е свежо и силно обаче тялото на поета, който през 1699, само на 60, угасва от рак на черния дроб. Само дето Жан Расин не умира като герой в пиеса на Жан Расин – в реалния живот Съдбата побеждава любовната му страст към живота, а не обратно.
И тази година издателство „Летера“ кани пловдивчани и гостите на града на вълнуващо пътешествие из духовните маршрути на хилядолетния Пловдив. Считан за един от най-старите градове в света, Пловдив е известен със своята древна история, архитектурно наследство и културно многообразие. В Пловдив могат да бъдат видени безброй исторически,..
За единадесети пореден път арх. Георги Савов награди талантливи ученици от Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов“. Събитието състоя в галерия „Резонанс“ по време на откриването на изложба с номинираните творби в провеждащия се съвместно с Художествената гимназия конкурс за рисунка, който носи името на арх. Савов. Създателят и..
Елин Рахнев получи Голямата награда „Орфей“ за изключителен принос към поезията. Наградата му бе връчена на откриването на Осмото издание на Международния фестивал на поезията „Орфей“ – Пловдив 2025. Елин Рахнев е шестият носител на отличието на Международния фестивал за поезия „Орфей“ – Пловдив при неговото осмо издание. Голямата награда..
В българския месец на духа със Стефан Цанев говорим за свободата.... "Свободата е много жестоко нещо. Тя те лишава от оправданието, че някой друг е виновен за твоето нещастие" - любимото ни оправдание и мрънкане.... Говорим и за демокрацията, която според поета убихме още в зародиша й.... Говорим си и за изкуството, което не може и не бива да бъде..
С изложба на художника Стефан Божков галерия „Червеното пони“ в Пловдив открива новия сезон на 10 май. Това е петото представяне на художника в пловдивската галерия. „Експозицията е от 20 картини, които ще бъдат смесена техника на платно, издържани в характерния за него стил. Той е един неподражаем съвременен български автор, който..