Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Led Zeppelin, първа част

През великата и ужасна 1968 година добри времена и лоши времена разтърсват Европа политически и духовно, като взривяват дори света на музиката. Всичко започва така!


Good times, bad times е първата песен от първия албум на британската група „Лед Цепелин”. На обложката е стилизирана снимка от 1937 - катастрофата на цепелина „Хиндербург”. В реалния свят обаче албумът е обратното на катастрофа – истински полет на идеи и талант, които хващат духа на времето за гушата и го вадят на показ върху голямата сцена на живота. И нищо, че британският оловен цепелин летя само 12 години – времето бе достатъчно, за да разбере светът, че гениалността не изчезва, само мени инструментите, формите и лицата си. 

Първият албум на „Лед Цепелин” е записан само за 36 часа и студиото им струва към 1 700 британски лири. Четворката се събира броени месеци по-рано, през лятото на 68-ма, но създава компактен концептуален албум, в който няма хитове, защото целият е един голям хит. Тенденцията да се творят само шедьоври се запазва поне в следващите 3 албума. Неслучайно „Лед Цепелин”, които прекрасно знаят какво правят, категорично отказват да издават сингъли, а „Атлантик рекърдс”, които веднъж си позволяват тази волност, затъват в неприятности.

Наистина Dazed and Confused - замаян и объркан, светът слуша „Лед Цепелин”. Първо критиците не оценяват музиката им, твърде внезапна, нова и тежка е, не пасва на концепциите им. Тогава британска критика сериозно смята, че след малките лудости през 60-те, през 70-те светът ще се върне към „нормалността” на по-класическите форми. Поколението на битниците и хипитата вече е уморено от неуспешни бунтове, смятат те, а обществото иска спокойствие, не нови шокове. Е, добра концепция, но с малка грешка - реалността. Критиката забравя, че край батковците от 60-те се навъртат млади вълчета, чиито вкусове ще определят следващото десетилетие. Те не искат, а жадуват нови шокове – и когато чуват „Лед цепелин” 1, веднага се влюбват. Така че, напук на критиката, албумът е огромен успех на пазара.

Това още е блус, но вече е и нещо отвъд блуса. Още е рок, но е отвъд рока. Още носи келтски и други фолк елементи, но скрити в тъканта на музика, сама превърнала се в мит. „Лед Цепелин” още е просто група с вокал, китара, бас и барабани, но вече е отвъд революцията на „Бийтълс”, над познатото мислене и познатото звучене. „Исках да правим музика от светлина и сянка” – казва Джими Пейдж. И те наистина го правят. Играта на светлосенките е във всяка композиция - в смяната на бавно с бързо темпо, в преливането от нежна мелодичност към шумни дисхармонии, в „диалозите” на китарата с вокала и обратно. Тя е в начина, по който нежният звук на класическата китара на Джими Пейдж се превръща в звук на могъщ режещ трион; в текстовете на Робърт Плант, в сценичното му поведение и фантастичния му маниер на пеене; в лекотата, с която Джон Пол Джоунс прескача от здравото дърпане на дебелите басови струни към нежното докосване на клавишите на „Хамонд” органа; в гръмовната динамика, с която фурията Джон Бонъм държи ритъма под и над всичко това.

Всичко започва като обикновена приказка – едно момче среща друго, двамата викат още двама и създават най-великата рок група в историята. Първата среща е през лятото на 1968 между Джими Пейдж и Робърт Плант. Джими се оказва собственик на правата и задълженията на разпадналите се „Ярбърдс”, има договор за турне в Скандинавия, но няма как да го изпълни без група, така че търси музиканти, които да паснат на концепцията за светлосенките. С парите от „Ярбърдс” той си е купил луксозна лодка на Темза и кани там вокалиста Робърт Плант. Приятел му го препоръчва, после Джими го слуша в някакъв клуб и е в огромен възторг и смут едновременно. „Бях притеснен, че той вероятно има някакъв лош проблем с характера. Иначе не можех да си обясня, че пее така фантастично, а още не е прочут” – спомня си той. Но срещата е страхотна, Пейдж и Плант се разбират прекрасно в музикално отношение, освен от гласа и пеенето на Робърт, Джими е в луд възторг и от страстта му към митологията, както и специално към „Властелинът на пръстените” на Толкин. Двамата фактически създават ядрото на „Лед Цепелин”. После Пейдж води басиста Джон Пол Джоунс, когото познава от времето, когато и двамата са успешни студийни музиканти, а Плант води барабаниста Джон Бонъм, с когото е свирил в предишна група. Магията е готова да се роди.

ПРОДЪЛЖЕНИЕТО СЛЕДВА!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Преге - предаване за света на книгите, 01 - 07 юни

В предаването за книги на Радио Пловдив на 01.06. 2024г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Джани Родари. Приказки наопаки.  174 стр., ок. 3А, ПАН , 2024 Марк Твен. Един янки в двора на крал Артур. Нов первод., 392 стр., ок. 5А, Сиела, 2024. Дж. М. Кутси. Живот и страдания на Майкъл К.  2-ро..

публикувано на 03.06.24 в 12:13

Юджийн Чаплин представя музиката на баща си с любов

На 12 юни в Драматичен театър Пловдив синът на Чарли Чаплин Юджийн Чаплин излиза пред българската публика, за да представи концерта Chaplin pianissimo с оригинална музика от филмите на великия комик. С този спектакъл България се включва в отбелязването на 135-та годишнина от рождението на Чаплин. Проектът се реализира с финансовата подкрепа..

публикувано на 03.06.24 в 10:03

Стефан Русинов ни среща с Китай в "Петното на Роршах"

На книжния пазар излезе книгата "Китай в 10 думи" на китайския писател  Ю Хуа, израснал в безпросветните времена на Културната революция, но впоследствие превърнал се  в един от най-четените китайски белетристи. Сред важните  за него теми са цензурата, корупцията, историята, патриотизмът,  обществото, литературата. Въпреки че книгата е написана..

публикувано на 03.06.24 в 09:39

В Смолян откриват изложба с илюстрации по "Диви разкази"

Изложба с илюстрации по „Диви разкази“ на Николай Хайтов ще бъде открита в залата на Държавния архив в Смолян. Експозицията включва илюстрации и творби дърворезба, представящи „Диви разкази“ през погледа на студенти и ученици от Националното училище за изящни изкуства „Илия Петров“ – София, Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване..

публикувано на 03.06.24 в 06:37

Посланията на Ботевата поезия през погледа на съвременните поети

В  Денят на Ботев и на загиналите за свободата и независимостта на България, се объръщаме  към духовността, която злободневието често пренебрегва, но без която няма нас и няма утре! Отправяме този поглед към същественото, през поезията на Ботев, завещана ни, за да ни напомня всякога да останем будни!  Срещаме ви с писателя Цветозар Цаков,..

публикувано на 02.06.24 в 10:13