Всичко започва с мига. Не, не с краткото му настояще, което моментално изтича, а с огромното минало, скрито във всеки миг – перпетуум минало, спомен, сън, вечно déjà vu, тайно място, небеса и градини. Кога ще попаднеш там обаче, какво ще те провокира да прекрачиш, колко дълго ще останеш и какво ще видиш, не знаеш предварително. Най-прочутото предизвикателство за „Разказвача” в романа на Пруст, който в голяма степен е авторът, но не съвсем, е „мадлената” – френска сладка, която героят потапя в чая и, щом вкусва, усеща как облаците по небцето му възкресяват цялото изгубено време. Някои смятат, че идеята да се използва този механизъм за реинкарнация на живота, известен в психологията като „случаен спомен”, е свързана с престоя на Пруст в неврологична клиника, където той отива през 1905, измъчен от загубата на любимата си майка.
Феноменът на „случайния спомен” е описан от немския експериментален психолог Херман Ебингхаус в средата на 19 век. „Често, дори след години – пише Ебингхаус – психичните състояния, веднъж присъстващи в съзнанието, се връщат към него с явна спонтанност и без никакъв акт на волята…..” Да, възможно е в клиниката Пруст да е научил кое-що за това, но то е допълнително знание, а личният му опит е от много по-рано. Такъв случай описва неговият приятел и любовник, композиторът Рейналдо Хан. Двамата се разхождат в парка, а Пруст спира „като мъртъв” пред един розов храст и моли приятеля си да продължи без него. „Когато се върнах – пише Хан – намерих го на същото място, втренчен в розите. Главата му се накланяше напред, лицето му беше сериозно - мигна, веждите му леко се набръчкаха, сякаш от страстен акт на внимание, а с лявата ръка упорито натискаше края на малките си черни мустаци между устните и ги хапеше. Колко пъти съм виждал Марсел в тези мистериозни моменти, в които той общува изцяло с природата, с изкуството, с живота, в тези „дълбоки минути”, в които е съсредоточено цялото му същество”. Сцената се разиграва десетина години преди клиниката и е доказателство, че за Пруст случайният спомен е лично откритие.
Нещо повече, той го смята за „същността на миналото” и базира върху него сюжета на романа „В търсене на изгубеното време”. Друг инструмент на Пруст в битката му за разкриване на миналите тайни на сегашния живот, е сънят. Самият писател, освен от астма, неврози и други бедствия, цял живот страда от безсъние. Той пише седемте тома на романа си в продължение на 16 години, но го прави нощем, а денем поспива колкото може в затъмнената и облицована с корк спалня. Неслучайно още първото изречение на книгата директно насочва читателя към връзката на съня с описаните след това вълшебства на живота. „От край време имам навика да си лягам рано” – гласи знаменитото първо изречение. За да стане толкова простичко, че да каже толкова много, писателят го поправя и наглася 12 пъти, а то става нещо като парола, с която феновете на Марсел Пруст по света се разпознават помежду си.
Макар романът „В търсене на изгубеното време” да не е лесен за четене, той е сред най-издаваните книги в света. Значението му за развитието на модерната литература е огромно. Греъм Грийн нарича Пруст „най-големия романист на 20 век”, а Съмърсет Моам смята, че книгата му е „най-великият роман до наши дни”. Но това са оценки на мъртви автори, а какво мислят живите писатели. Американката Сири Хуствед: „Пруст се стреми да преведе с думи феноменологията на човешкия опит, което непременно означаваше да опише географията на отсъствието”.
Друг американец, Едмънд Уайт: „Хората трябва да четат Пруст, защото той е най-подходящата компания от всички велики автори. Макар че е мамино детенце, неврастеник и прекалено много се колебае, той ще ви вземе дъха, защото сякаш чете и преповтаря всичките ви мисли. Той може да е дълбоко песимистичен по отношение на любовта и приятелството, но пък разбира човешките пътеки по-добре от всеки друг”. Аз пък ви казвам - бъдете сигурни, че няма да разберете истински Пруст, ако не го прочетете, ако разчитате само на критиката и мнението на другите за него. По-голямата част от краткия си живот, продължил едва 51 години, Марсел Пруст прекарва в „Бел епок” – времето от края на Френско-пруската до Първата световна война. Това е около 40-годишен период на огромни трансформации в европейския живот, които съчетават бурния напредък в различни сфери, с огромното желание за забавление.
Пруст е роден в парижкото предградие Отьой през 1871, малко след края на Френско-пруската война и безумията на Парижката комуна. Смята се, че ограниченията и страховете, изпитани от майка му по време на бременността, поне отчасти са причина за неговата болнавост и невротичност. Да, в тази трагична за Франция година, ограничения има дори за богатото семейство Пруст. Бащата, Адриан Пруст, е от буржоазен произход и е прочут лекар. Патолог и епидемиолог, той следи епидемиите от холера по света и предотвратява нейното разпространение във Франция, като поставя и основите на обществената хигиена в страната. Женен е за Жана, богата и образована еврейка от Елзас, чието семейство е сродено с Ротшилд. Жана е умна, образована и изтънчена млада дама с развито чувство за хумор, която, освен френски, знае немски и английски. Марсел вечер не може да заспи без нейната целувка и започва да беснее, ако не я получи.
Освен майчината любов и вълшебното детство както в Отьой, така и в лелиното имение в Илие, което по-късно той ще опише като Комбре, Марсел Пруст получава прекрасно образование. Отрано демонстрира завидни познания по литература, но се занимава с това не само, за да печели училищни награди, а и за да развие способностите, чрез които ще обезсмърти името си.
Излезе от печат книгата на проф. д-р Любомир Караджов „АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ в медиите между 55-та и 60-та годишнини на Академията (2000-2024)“. Това е вторият том на публикувания от същия автор през 2020 година сборник с академични събития в АМТИИ между 2014 и 2019 г. Книгите съдържат текстове на проф. Караджов, писани за..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация е..
Есенният сезон в галерия Аспект започва със самостоятелна изложба на известния пловдивски художник Николай Няголов. Традиционно, всяка втора година, художникът представя новите си картини в галерията и тази година е подготвил 25 платна, обединени под мотото „неРеално“. Експресивни, динамични, изригващи феерия от цветове, творбите на Николай Няголов..
Творческото писане при младите хора, как може да се подобри изучаването на родния език, питаме поетесата Ина Иванова , част от академията "Заешка дупка", която навърши 10 години и стартира новите курсове от септември. Ина Иванова каза, че когато хората кандидатстват за курс по творческо писане, това вече означава, че те конкретно имат интерес да..
Изложбата „ Любен Зидаров, 100 години “ се открива в зала „2019“ на ул. „Гладстон“ в Пловдив. След като беше показана миналата година в столицата, сега експозицията гостува в Града под тепетата Мащабната ретроспектива беше организирана като почит към забележителния художник, чиито илюстрации към повече от 200 заглавия са познати на..