Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Вилем Ейнтховен

Човешкото сърце е не само сложен любовен инструмент, но и проста хидравлична помпа с тръби, клапи, камери. Те обаче са безполезни, без био-електрическия импулс, който поддържа системата в движение. Щом съществува, значи може да се измери, предполагат учените, но все се провалят - импулсът е слаб и средство за измерването му се появява чак в началото на 20 век. Създава го Вилем Ейнтховен, нидерландски лекар и физиолог, изобретател и механик. Той прави машина, от едната страна на която се закача пациент, а от другата излиза фотохартия с графични проекции на сърдечния му ток – ражда се първата електрокардиограма. ЕКГ апаратът, спасил толкова животи, с право е сред най-великите открития на човечеството. А Нобеловата награда, която Ейнтховен получава през 1924, е само дребен израз на признанието, което му дължим. Изобретението му обаче не се ражда на гола поляна. През 18 век италианецът Луиджи Галвани, лекар и физик, прави опити с жаби и през 1791 открива нещо, което нарича „животинско електричество”. През 1820 датският физик и химик Ханс Орстед открива, че електрическият ток създава магнитни полета. След 50 години физикът Габриел Липман, французин от Люксембург, създава първото устройство, което отчита био-електрически вълни и го нарича „капилярен електрометър”. Британецът Огъст Уолър записва с него сърдечните електрически вълни и през 1878 го демонстрира в Лондон. Ражда се терминът „кардиограф”, но до истинския такъв апарат има още път – капилярният електрометър не е достатъчно чувствителен и записите му не стават за диагностика. Въпреки това, устройството предизвиква интерес у Вилем Ейнтховен. Той опитва да го подобри, измисля и понятието „електрокардиограма”. За да стане тя полезна медицинска реалност обаче, Ейнтховен трябва да сътвори своя, нова машина. 

Предците на Вилем Ейнтховен са сефарадски евреи, преселили се през 15 век от Испания в толерантната Нидерландия. В началото на 19 век ниските земи са завладени от Наполеон, а съгласно неговия Граждански кодекс, всички в империята трябва да имат фамилно име. Тогава прадядо Соломон приема фамилията Ейнтховен, по името на родния му Айндховен. Соломон е хирург, първородният му Яков също става лекар, учи медицина с държавна стипендия, и трябва после да работи в колониите. Той отива в Холандска Източна Индия, днешна Индонезия, там се жени за Луиза де Фогел, чиито род е с холандско швейцарски корени. През 1860 се ражда Вилем, но Яков скоро умира, а Луиза си взима шестте деца и се връща в Нидерландия. Вилем учи в медицинския отдел на Утрехтския университет. И той има договор за колониите срещу стипендия, но не стига до там. Освобождава го фактът, че е назначен за професор и шеф на катедрата по физиология в Лайден, още преди да получи докторската степен по медицина и философия. Ейнтховен е не само умен и талантлив, но и със спортен дух. Той е президент на студентския съюз по гимнастика и фехтовка, основател на дружеството по гребане. Бакалавърската му тема е за лакътната става, защото на гимнастика чупи ръка и, докато се лекува, проучва какво има вътре. За докторантурата се връща към първата любов, офталмологията, с изследване, свързано не само с медицината, а и с физиката, път, по който продължава и занапред. През 1886, на 25 години, Ейнтховен е вече професор в Лайден и талантът му се отприщва. При това той пише и издава изследванията си на холандски, немски френски или английски, в зависимост от това коя научна аудитория смята за най-подходяща в конкретния случай. Не знам как и дали научното творчество му помага и в личния живот, но през 1886 Ейнтховен се жени за братовчедка си Фредерика де Фогел, имат 4 деца и живеят щастливо.

През 1889 Ейнтховен е в Базел на конгрес по физиология и вижда кардиографския запис на Огъст Уолър. Запалва се по идеята и се мъчи да подобри чувствителността на капилярния електрометър, но като цяло той не става за диагностика, затова Ейнтховен разработва струнния си галванометър. Устройството се състои от два електромагнитни полюса, между които е опъната тънка посребрена струна. Тя трепти според силата на заряда, а трептенията се записват с чувствително устройство. Струнният галванометър записва пет електрически потенциала във всяка вълна, които Ейнтховен обозначава с буквите P, Q, R, S, и T. Те се ползват и днес. Той измисля и тъй наречения Триъгълник на Ейнтховен, системата за поставяне на електроди в три точки от тялото, което по-добре улавя слабия електрически импулс. Изобретението е представено през 1901, но не се налага веднага. Смята се, че електрокардиографията едва ли изобщо ще намери широко приложение в болниците и, поне отначало изглежда, че скептиците имат основание. Магнитите са големи, прегряват, нужно е много вода за охлаждането им, така че първият кардиограф е огромна машина - тежи 270 килограма и се обслужва от пет души. Това я прави трудна за практическо приложение, защото пациентът трябва да бъде отнесен до нея – нещо, което при сърдечно болните не винаги е възможно. Но Ейнтховен не се предава, а измисля „теле-кардиограмата”. При нея връзката между машината и пациента се прави чрез телефон. В следващите години Ейнтховен напредва значително, публикува много кардиограми, които представят различни сърдечни дефекти. В същото време намалява размера и подобрява качествата на устройството, като разработва много по-чувствителния вакуумен модел. После други учени имат принос да се стигне до днешната компактна и мобилна кутия, която спасява милиони животи. Самият Ейнтховен обаче добре знае за какво става дума. Той умира през 1927 от проблеми с белия дроб и – по ирония – със сърцето, но още в Нобеловата си реч три години по-рано, заявява: „Новата глава в нашето разбиране за сърдечните болести е постигната не чрез труда на един човек, а на много талантливи личности, в своите изследвания те не бяха повлияни от политическите граници…..но се посветиха на идеализма на науката и това, в крайна сметка, облагодетелства човечеството”.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Премиера на "Дефицит. Нашата 1984-а"

Днес ще има премиера  на  последния роман на Евгений Тодоров "Дефицит. Нашата 1984-а". Действието се развива в  Пловдив през 1984 година. Авторът твърди, че почти всичко в този роман е истинско и преживяно.  Очевидно книгата не се приема от тези, които се опитват да идеализират онова време, но за тези, които не са го преживели, "Дефицит" е..

публикувано на 10.05.24 в 09:08

Открива се One Dance Workshops

Танцовият фестивал One Dance Workshops стартира  в Пловдив в Дома на културата „Борис Христов“. Програмата представя 5 танцови ателиета за изпълнители от сферата на танцовото изкуство и 4 спектакъла, като откриващият уикенд на форума ще бъде в рамките на три поредни дни. Водещи на ателиета ще са хореографите от програмата ФОКУС Франция  -..

публикувано на 10.05.24 в 08:06

Мирела Иванова призьор на Голямата награда "Орфей"

Поетесата Мирела Иванова е тазгодишният носител на Голямата награда „Орфей“ за изключителни достижения в поезията. Церемонията по връчването бе в Малката Базилика на Пловдив на Международния фестивал на поезията „Орфей“. Наградата й бе връчена от заместник-кмета по култура Пламен Панов. Мирела Иванова е родена на 11 май 1962 г. в..

публикувано на 09.05.24 в 20:54

Отново международен фестивал на поезията "Орфей" в Пловдив

Международният фестивал на поезията „Орфей“ стартира в Пловдив в 18 ч. в Малката раннохристиянска базилика. В седмото му издание участват 12 поети от 9 страни, които ще четат на роден език и в превод на български. След рецитала ще се състои церемония по награждаването на тазгодишния призьор с Голямата награда „Орфей“ за изключителни достижения..

обновено на 09.05.24 в 08:19

Живописецът Илия Желев открива изложба в ГХГ - Пловдив

Eдин от най-разпознаваемите български живописци Илия Желев открива изложба в Градската художествена галерия в Деня на Европа - 9 май.  На първия етаж в сградата на Главната той ще покаже 27 произведения в стила, който почитателите му у нас и особено в Германия и Австрия добре познават. Както пише за него немският критик Ралф Ренсман:..

обновено на 09.05.24 в 08:18