7
Новите бойни самолети F-16 блок 70, първите от които България ще придобие през 2023-2024-та година, ще променят Авиобаза "Граф Игнатиево". Как и готови ли са за промяна авиаторите – в Деня на българските Военновъздушни сили разказваме.
Обучение на пилотите
Първите четирима пилоти от АБ „Граф Игнатиево“, които заминаха през лятото в САЩ за обучение на новите бойни самолети F-16 блок 70, започват да летят на Т-38 и Т-6, като етап в подготовката им за пилотиране на новите изтребителите, които България ще придобие. Това съобщи новият командир на базата бригаден генерал Николай Русев, който сам е пилот първи клас: "Живот и здраве те трябва да се върнат през 2023-та подготвени. А догодина се очаква да изпратим още 8 момчета, които в базата ги готвим с полети на L-39".
Един от 8-те е капитан Светослав Пентиев, който казва: "За мен е огромна чест, но и отговорност, защото ние сме избрани да поставим основите за бъдещето на военната авиация като екплоатираме чисто нова техника и с нея трябва да се гарантира въздушния суверинитет на държавата и след излизане от експлоатация на сегашната техника".
Строителство на инфраструктура
Сегашната техника, с която се пази българското небе, е МИГ 29. Идването на новата, обаче, освен обучението на пилотите, ще включва обучение на техническия състав и строителство на нова инфраструктура. "Има определено място, където ще се базират самолетите. Има изготвени изходни задания и се очаква Министерството на отбраната да селектира фирмите, които да започнат строителство", казва командирът. Той уточнява, че става дума за хангари, за помещения за ремонт на самолетите, за дежурен дом, за ремонт на полосата, за съответната охрана, която е по-различна. "На мен ми се падна честта да започна да я върша и ще направя всичко по силите си, за да върви този процес добре", категоричен е бриг. ген. Русев.
Обучение на техническия състав
За да охраняват родното небе пилотите, обаче, те трябва да летят на добре поддържани машини. Това е задача на техническия състав на Авиобаза "Граф Игнатиево" и лична мисия от 16 години на инжeнер Станислав Кънински. Той изрази надежда: "че работата ще продължи по същия начин и сегашният инжeнеро-технически състав ще е ангажиран до голяма степен с новия тип самолет. Защото авиацията е система, един жив организъм". Обучението на техническия състав още не е започнало, очаква се да е в по-късен етап, но преди пристигането на F-16 в базата.
Предизвикателствата с нальота и COVID-19
Предизвикателствата около всички тези новости се допълват с ниския нальот и ковид-пандемията. "Намаленият нальот и липсата на някои части и консумативи не отказват пилотите и инжeнеро-техническия състав да изпълняват задачите си. Те пък не намаляват заради опасността от вирусна инфекция", казва бриг. генерал Николай Русев. По думите му, в базата се спазват всички противоепидемични мерки, а в случай на нужда, е създадена готовност за преминаване на казармен режим.
Репортажът по темата от единствената изтребителна авиобаза у нас може да чуете от звуковия файл.
След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..
Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците. Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..
На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив. Енев подчерта, че за разлика от..
Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет. Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%. Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..
В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...