Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В Русе превръщат Родопската теснолинейка от „Баба Яга“ в "Снежанка"

Трийсет и две годишен дизелов локомотив от Родопската теснолинейка, който тегли вагони по 125-километровото живописно и романтично трасе между Септември и Добринище, влезе за основен ремонт в русенски завод.
"Локомотивът е произведен в Букурещ, Румъния, през 1988 г. специално за Родопската теснолинейка", разказва управителят на фирмата Цветелин Колев.

По думите му машината не е чак толкова стара по съвременните стандарти на БДЖ.
"Това е сравнително нов локомотив, но предвид усилената експлоатация е морално остарял. Той не е спирал работа през всичките 32 години", обяснява Колев.

Недостиг на резервни части за теснопътни локомотиви

"Заводът в Букурещ, Румъния, не работи от трийсетина години. Няма резервни части и не е възможна бъдещата поддръжка на този локомотив и на другите като него в локомотивно депо "Септември". По тази причина от БДЖ се обърнаха към нас да модернизираме изцяло два от локомотивите, които ще са като тестова серия. След това ще се прецени дали е целесъобразно да приложим това и на останалите машини", обясни Колев.


Локомотивът ще бъде с нов дизелов двигател, който ще замени стария мотор, бълващ вредни емисии.
"Новият двигател е американски. Той е последно поколение и е модел от миналата година - с най-стриктни екологични норми, с наличие на резервни части. По този начин ще издигнем цялата теснолинейка в екологичен аспект. Това е изключително важно за нас и за БДЖ - в планината да няма вредни емисии. От изпускателната система на новия двигател ще излиза основно само пара. Ще бъде подобрен и разходът на гориво", казва Колев. 


Локомотивът ще има изцяло нови кабини, нови пултове за управление, които да са съобразени със съвременните изисквания за ергономия и комфорт на машинистите. Кабините ще бъдат климатизирани, ще има нови въздушни компресори. Повечето му агрегати ще бъдат чисто нови. 


"Ще изградим ново тяло на локомотива. От старата машина ще използваме само ходовата част, защото е съобразена с изискванията на теснолинейката, както и старата хидропредавателна кутия", казва управителят на фирмата.
По думите му не е по-евтино да се закупи чисто нов локомотив.

"Причината е спецификата - заради това, че междурелсието е 760 милиметра, което е два пъти по-тясно от нормалното. В Европа в момента няма производител, който да се занимава с подобна техника. Теснолинейни жп линии се използват предимно в туристически райони, в развлекателната индустрия, като локомотивната индустрия в Европа не обръща много сериозно внимание на това. Единственият изход от ситуацията с липсата на резервни части е модернизацията", казва Колев.
По думите му локомотивът може да развие до 60 км/час, но качеството на инфраструктурата го ограничава до 30 км/час.

Родопската теснолинейка - важна за туризма и местните жители

Според Колев Родопската теснолинейка е от изключително важно значение - освен че има села, за които единствената връзка със света е тази железница, също така е и голяма туристическа атракция.
"Тази теснолинейка е голяма емоция за хората. Това е една от най-красивите железопътни линии в света - с всичките й завои, с реките, покрай които минава. Това е единствената теснолинейка в България", обяснява Колев.
По думите му ремонтът на локомотива ще продължи година.

"Не знам защо този локомотив го наричат "Баба Яга", но той ще се превърне в много красива "Снежанка" след модернизацията. Искам да бъде боядисан в бяло. Така ще покажем, че дълго време машината няма да си промени цвета заради модерния двигател, който не изхвърля никакви сажди в атмосферата", обяснява с усмивка Колев.

Дали локомотивът да е боядисан в бяло ще бъде коментирано с възложителя БДЖ. Засега нагласите са той да бъде червен, тъй като такава е корпоративната идентичност на железопътната компания.
Кристиан Ваклинов - председател на гражданско сдружение "За теснолинейката", коментира, че локомотивът няма нарицателно име.

"Никой не го нарича "Баба Яга". Това е измислица. Машината миналата година издържа много време в експлоатация. Тъй като на външен вид е най-грозновата, най-амортизирана, много пуши и хлопа, като работи, казах пред приятели веднъж на шега: "Ей, тази нашата "Баба Яга", може да е най-опърпана, но най-малко се разваляше миналата година и беше в движение най-много време", обясни Ваклинов.

Родопската теснолинейка не отстъпва по красота на швейцарската

Цветелин Колев разказва, че се е возил по теснолинейка в Швейцария, в Румъния и у нас.
"Разликата между швейцарската и българската теснолинейка е в техническото състояние на влаковете, защото по красота нашата не отстъпва. Цените за билет у нас са социални, като разликата с швейцарските е огромна", обяснява Колев.
Кристиан Ваклинов коментира, че не иска швейцарското качество на теснолинейките да застига България.

"Те нямат отваряеми прозорци, нямат открит преход между вагоните, а тази романтика от близостта с природата - да помиришеш напролет цъфтящите треви, а наесен - падащите листа, е незаменима. Не е нужна модернизация в такъв мащаб като по света. Много хора от цял свят, които идват, оценяват това, което имаме и сега", обяснява Ваклинов.

Въпреки пандемията през тази година той казва, че много български туристи са се возили на малкото влакче.
"За първа година имаше много организирани групи с туристи от България. Туристическите агенции водеха хора от Русе, Велико Търново, Бургас, Варна", обяснява Ваклинов.

По думите му преди пандемията на ден средно годишно с осемте влакчета по линията са пътували около 600 души - местни жители и туристи.
"Решението на БДЖ да модернизира старите машини е много добро. Така автентичността им ще се запази, а в същото време локомотивите ще имат още много години живот", каза Ваклинов.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Втори път удължават проекта "Грижа в дома" в Асеновград

С още три месеца се удължава срокът на проекта „Грижа в дома в община Асеновград“, след като кметът Христо Грудев сключи ново допълнително споразумение към административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с Управляващия орган на Програма “Развитие на човешките ресурси“. С отпуснатите близо 405 000 лева проектът ще..

публикувано на 20.05.24 в 16:48

ОбС на Пазарджик награди изявени общественици за празника на града

Общинският съвет в Пазарджик проведе днес тържествена сесия, посветена на 21 май – Празника на града и Ден на на светите равноапостоли Константин и Елена. В дневния ред на заседанието бяха включени само две точки – приветствия по случай 21 май – Празник на Пазарджик и  удостояване със звание „Почетен гражданин на град Пазарджик и Общината”..

публикувано на 20.05.24 в 14:54

Отложиха за юни затварянето на възлово кръстовище в "Южен"

Предвиденото за днес затваряне на кръстовището между улиците „Димитър Талев“ и „Петър Стоев“ в район „Южен“ се отлага. Това съобщиха от общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта“. Причината е, че от фирмата изпълнител на тази част от проекта на ВиК за Южния обходен колектор тази сутрин не бяха поставили необходимите пътни знаци и..

обновено на 20.05.24 в 14:45

Пловдив и Лайпциг активизират икономическите си отношения

Задълбочаване на икономическите отношения между Пловдив и Лайпциг обсъди кметът Костадин Димитров със саксонската принцеса Теофана фон Саксен и почетния консул на България в провинция Саксония Хайко Шмидт. „Пловдив е сред най-добре развитите индустриални дестинации в Югоизточна Европа. Тракия икономическа зона е един от ярките примери с над 200..

публикувано на 20.05.24 в 14:45

За пловдивските зрелостници втората матура била по- лесна от тази по БЕЛ

Над 4700 зрелостници от Пловдив и областта се явявиха на втората матура. Те писаха по вариант 1 на задължителната матура.  Най-много зрелостници избраха да проверят знанията си по английски език, следвани от философия, биология и предприемачество и география. Най-малко бяха желаещите за ДЗИ по информационни технологии, информатика, химия и..

публикувано на 20.05.24 в 13:18