Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Луис Бунюел

„Слава, Богу, още съм атеист“ – този парадокс разкрива характера на великия испански режисьор Луис Бунюел. През 1928 в Париж се появява „Андалуското куче“, първият сюрреалистичен филм, по сценарий на Луис Бунюел и Салвадор Дали. 

Те са провокативни, лудички типове, за които сюрреализма е инструмент срещу буржоазните ограничения на свободата. И имат скандални видения и сънища, от които трябва да се отърват. В началото Бунюел точи бръснач, влиза в съседната стая, където девойка седи на стол, отваря лявото ѝ око и го срязва. А кадърът отива на нощното небе, където „остър“ облак срязва пълната луна. Филмът може само „да се усети“, не „да се разбере“. В „Андалуското куче“ не бива да се търси дълбока философия, сложни характери или дори сюжет. Това са видения, сънища и фантазии, блестящо нестандартни. Сцената с окото например е сън на Бунюел, а човекът със стигма на ръката, от която излизат мравки - сън на Дали. 

Да, днес, след сто години, някои сцени от „Андалуското куче“ звучат наивно – толкова може тогава киното. Или са твърде познати – цитирани и пародирани стотици пъти, сами са станали стандарт. Но Бунюел и Дали разпват киното до края на неговите възможности - тази заслуга не може да им се отнеме. В творческия път на Луис Бунюел има етапи, всеки от които в различна държава. Първо е Франция с „Андалуското куче“ и още по-скандалния - „Златният век“. С първата лента скандалът е само естетически, докато с втората Бунюел заема и обществена позиция. Той напада буржоазната държава и унижава католицизма, като например смесва образи на Исус Христос с текстове на маркиз Дьо Сад. 

На премиерата има безредици, полицията забранява прожекциите, продуцентите са заплашени с отлъчване от църквата и изтеглят всички копия, а филмът е показан отново чак през 1979. Междувременно обаче Бунюел е поканен в Холивуд, но не снима нищо. Обратно в Европа, свързва се с републиканците в Испания и става член на комунистическата партия, факт, който по-късно упорито отрича. 

Приятел – анархист печели от лотарията и финансира „Урдите, земя без хляб“ - първия сюрреалистичен документален филм. Той е за живота на хората в най-бедната испанска провинция и е забранен както от Републиката, така и от Франко. През 1934 Бунюел се жени за Жан Льофевр, гимнастичка с бронзов олимпийски медал и става продуцент в мадридско студио, но поставя условие името му да не се появява. Въпреки че продуцира 18 и режисира поне 4 комерсиални филма, той пази анонимност, за да не бъде презрян от сюрреалистите. През гражданската война пък прави пропагандни филми за Републиката първо в Европа, а през 1939 и в Щатите, където остава след края на войната.  

В САЩ Бунюел работи по две пропагандни програми на Музея на модерното изкуство, но всичко свършва през 1942, когато Салвадор Дали го описва като комунист и атеист. Те са скарани отдавна, а Дали е безцеремонен. След скандала, Бунюел отива в Холивуд, но пак не снима и през 1946 е в Мексико - взима гражданство, купува къща и прави близо половината от общо 60-те си филма. 

От този период най-значим е „Забравените“ със сюжет от жестокия свят на уличните момчета в бедните квартали на Мексико. Игрален филм, сниман като документален, „Забравените“ е смес от социален реализъм и сюрреализъм, а публиката го отхвърля и дори смята, че Бунюел петни страната. Но през 1951 „Забравените“ печели режисьорската награда в Кан и мексиканците започват да го харесват. В началото на 60-те, Бунюел се връща в Европа и прави най-великите си филми от втория френски период – „Виридиана“, „Дневникът на една камериерка“, „Тристана“, „Дискретният чар на буржоазията“, „Този неясен обект на желанието“. Да, и „Дневна красавица“, в който тайнството Бунюел, когото Хичкок нарича най-брилянтния режисьор, се смесва с магичната красота на Катрин Деньов. 

В интервю питат Бунюел защо снима, а той: „За да покажа, че този свят не е най-добрият от всички възможни“. Като млад обаче той няма много досег с киното, чак в Париж има журналистическа карта и може да гледа безплатно. Тоест киното е късно откритие за него, а страстта му към подвижните образи запалва „Уморената смърт“ на Фриц Ланг. Артистичен тип с непоносим характер, както го описва първата му любов, поетесата Конча Мендес, Бунюел от дете свири на цигулка и играе бокс, учи в йезуитски колеж, където прихваща атеизма си, и завършва философия в Мадрид. 

С Дали и Лорка следят новостите в изкуството, палят се по сюрреализма и основават прочутата артистична група „Поколение 27“. Бунюел иска да е революционер и в изкуството, и в живота, но не е. Той живее скромно и държи на буржоазния морал по отношение на семейството. Дори в най-артистичните парижки времена и места, не се поддава на типичната творческа разюзданост. Единственият му порок е пиенето – всеки ден гледа да приключи с ангажиментите в ранния следобед и да заседне на дълго пиене без напиване. 

Както повечето гении, Дон Луис работи основно докато не прави нищо. Да, ленив е и казва: „Дайте ми 2 часа активност на ден, а другите 22 ще прекарам в сънища.“ Но ако сте гледали някой от знаменитите му филми, знаете накъде бия. В творчеството на Бунюел сънят, виденията, другата реалност, са най-важните елементи. Те са смесени с парадокси и загадки, откровени фройдистки комплекси, сексуални желания и практики, понякога само смущаващи, понякога – направо шокиращи. Да, това е сюрреализъм, но и нещо повече – то е „бунюеловското“, по което публиката си пада и от което иска още и още. Но Смъртта май също харесва доброто кино, затова чрез банална цироза си прибра 83-годишния режисьор. 

В „Последен дъх“, автобиографията, излязла малко по-рано, сам Бунюел пише: „Мога да си поставя диагнозата твърде лесно. Стар съм.“ Това е смешно, но звучи трагично. Сякаш го чувам да казва, иронично озадачен: „Всичките ми филми са изградени върху комични ситуации, но се възприемат, сякаш са трагедии“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Юлиян Йорданов води "По пътеките на времето"

Галерия „Възраждане“ представя изложбата живопис и графика „По пътеките на времето“ на световно известния български творец Юлиян Йорданов. Експозицията  потапя зрителя в свят на митологии, легенди, саги и приказни приключения на героите с немалка доза футуризъм и мощна рисувателна драматургия, казва галеристката Красимира Алексиева...

публикувано на 07.05.24 в 10:46

Преге - предаване за света на книгите, 04 - 10 май

В предаването за книги на Радио Пловдив на 04.05.2024г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Уилям Шекспир. Венецианският търговец. 160 стр., 4А, Изток-Запад, 2024. Ларш Кеплер. Паека. 576 стр., ок. 4А, ЕМАС, 2024. Джеймс Патерсън.Крос в смъртоносна хватка. 320 стр., ок. 4А, Хермес, 2024...

публикувано на 07.05.24 в 10:40

Започва "Театър на сенките" в Пловдив

Възпитаници на ОУ „Захари Стоянов“ в пловдивския квартал Коматево се включват в интерактивна Демо работилница, с което стартира празникът на сценичното изкуство, който среща миналото с бъдещето в Пловдив. Това е призмата, през която тази година Сдружение „Арте Визия“ с финансовата подкрепа на Община Пловдив представя хилядолетния  „Театър на..

публикувано на 07.05.24 в 07:30

Днес е Светли вторник, почитаме Св. Богородица

След Великден започва Светлата седмица. Нарича се така, защото Възкресението на Христос донася просветление за всички. На Светли Вторник се отдава почит на Богородица.  По време на Светлата седмица не се извършват венчавки, тъй като това са празнични дни, посветени на Христовото възкресение и никакви други тържества не са редни.  Християните се..

публикувано на 07.05.24 в 07:05

Премиера на книгата "Извън обхват" на Евгени Черепов

В Пловдив тази вечер е  премиерата на книгата "Извън обхват" на Евгени Черепов. Издателство Жанет 45 съвместно с литературен клуб  Spirt&Spirit организират представянето на романа в клуб „Петното на Роршах“. Излезе "Извън обхват" на Евгени Черепов Авторът нарича „Извън обхват“ роман пауза, книга за разговора между поколенията...

публикувано на 07.05.24 в 06:34