„Киното е нещо по-различно от това да стоиш вкъщи и да си гледаш филм. Създава се съпреживяване в един салон с хора, които не се познават и ако „филмът ги хване“, се създава едно друго чувство“. Това заяви режисьорът и евродепутат Андрей Слабаков.
По думите му, част от чувството, което филмът създава, го прави залата, а пандемията е затворила кината.
Ние правим доста добри европейски филми, но големите компании са завладели пазара. Дори и американците имат т.н. независимо кино, което трудно стига до нас.Нашият проблем е с разпространението. Известна вина за това носят обаче и журналистите, защото те говорят „от сутрин до вечер“ само за американски филми и не се интересуват от европейското кино и още по-малко – от филмите извън ЕС.
Слабаков бе категоричен, че при правенето на филми у нас има проблем
„От нас в европейското кино се очаква да правим едни малки, бедни, жални европейски филмчета, които разказват колко зле се живее в Бългаия. Това негласно написано условие е свързано с това, други по-богати европейски държави да си вдигат самочувствието. Ние все вадим по някой добър филм, но трябва да произвеждаме повече“.
По думите на Слабаков, проблем е и това, че определени държави успяват да правят копродукции, но ние не сме сред тях и участваме като миноритарни продуценти. Изключително малко пари са получени по програма „Медиа“.
„Познайте до три пъти кой получава най-много пари в ЕС – Франция, Германия, малко Испания и Италия и някой друг датски филм. А ние сме на правата линия, която е на практическата нула с някои други 16-17 държави“.
Слабаков заяви още, че в Комисията по култура в ЕП се правят отчаяни опити да бъде обърната системата, защото тя е супер бюрократична. „Някакви чиновници разглеждат документи, без да се интересуват какъв е проектът. Ужасяващи изисквания и младите нямат никакъв шанс да участват“.
В ЕП и Комисията по култура се водят изключително тежки борби. Навсякъде културата е недофинансирана и остава винаги встрани. „Ако бъде увеличен процентът за култура, напр. 2%, това ще подпомогне културата, защото в момента предвиденият процент за нея е смешен“.
Чуйте повече от звуковия файл:
Дружеството на пазарджишките художници представя тази вечер своята годишна изложба. Близо 30 автори показват своите творби в галерия „Георги Машев“. Традиционно при откриването на това събитие кметът на общината връчва наградите на отличените художници, както и специалната награда на името на Георги Машев. Авторите са 28 на брой и всеки..
„Коледата на Пин и Поли“ е премиерното заглавие на най-добрия куклен театър в България за 2023 г. – Пловдивският. Датата на представянето е 12 декември. Режисьор и автор на пиесата е Евелина Кьосовска. Куклите и сценографията са дело на Виржиния Петкова, Пламен Мирчев – Мирона е композитор на музиката. В актьорския екип на спектакъла са Ламбрети..
Най-мащабният спектакъл в българския театър в последните години – „Одисей“ по Омир от Александър Секулов с режисьор Диана Добрева, ще се играе на сцената на Драматичния театър Пловдив в 50-то си юбилейно представление. Легендарните перипетии на древногръцкия герой по пътя към родната Итака изправиха на крака зрителите в България, Гърция,..
Книгата на Катерина Стойкова "Нокомис" ще бъде представена в Литературен салон "Spirt&Spiriit" в клуб "Петното на Роршах". Това е първата прозаична книга на авторката след стихосбирките "Въздухът около пеперудата", "Как наказва Бог", "Втора кожа", "Американски деликатеси". Авторката е родена в Бургас, където завършва Бургаския свободен..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 07.12. 2024 бяха представени следните заглавия Рубрика „Напълно непознати“ Жан Батист Молиер. Три пиеси: Амфитрион. Психея. Учени жени. 314 стр., тв. к. 5А, Изток-Запад, 2024. Бохумил Храбл.Обслужвал съм английския крал. Прекалено шумна самота. Строго охранявани влакове. 400 стр.,..