През последните повече от 10 години филмовата награда LUX спомогна за популяризирането на над 100 филма , подкрепяйки разпространението на европейски продукции и копродукции в опит да преодолее езиковите и дистрибуторските бариери пред европейската филмова индустрия. През 2020 г. Европейският парламент и Европейската филмова академия, заедно с Европейската комисия, решиха да променят наградата LUX за кино с амбиция да бъде привлечена повече публика за повече европейски киноленти. Режисьорът Андрей Слабаков - член на Европейската комисия за култура коментира новия момент в присъждането на приза, превърнал се в синоним на качествено правене на филми:
„Тази година с радост мога да кажае че в оценяването вече участва и публиката – 50% за публиката и 50% за Парламента, което е много е положително. Един филм трябва да бъде гледан от зрителите, защото да се правят бутикови филми, които никой не иска да ги гледа, не е най-сполучливото. Радвам се, че ЕП е решил да има такива награди, защото това е единственият Парламент в света, който дава награда за кино. LUX означава „светлина“ и идеята е да е знаков и да осветлява важни теми за европейските и не само, за европейските държави.“
През 2019 г европейските кинотворци са продуцирали 1881 филма – над два пъти повече от направените в САЩ 814. Американските филми обаче представляват над 60% от пазара в ЕС в сравнение с 29% дял на европейските филми. До голяма степен това се дължи на факта, че по-голямата част от европейските филми не се прожектират извън страната на техния произход. Затова филмите, които се конкурират за Наградата LUX на публиката, получават субтитри на 24-те официални езика на ЕС, за да могат хиляди европейци да ги видят и да гласуват за тях.
А.Слабаков: „По този начин се насърчава сътрудничеството. Но там има проблем. Определени държави обикновено успяват да направят копродукции, но ние не сме сред тях или участваме като миноритарни продуценти. И не сме само ние. Най-много пари получават Франция, Германия, Испания, Италия, някой друг датски филм. Ние сме там, където графиката е като права линия долу с 16-17 държави, където спрямо парите, които са взели другите държави, ние сме до практическата нула. Сега се опитваме да обърнем системата за оценяване на проекти и срещаме разбиране от Мария Габриел и Комисията по култура.“
Благодарение на сътрудничеството между ЕП, програма „Творческа Европа“ и Europa Sinemas с мрежа от над 1200 кина, публиката в цяла Европа може да се наслаждава на уникални едновременни прожекции, свързващи зрителите и създателите на филми чрез интерактивни дискусии на живо. Финалистите са селектирани от жури, съставено от професионалисти. Трите номинирани филма за 2021 г. бяха представени на виртуална церемония на Европейската филмова академия в Берлин на 12 декември 2020г. Фазата „Гледай и гласувай“ ще продължи до 23 май 2021 г. Посланикът на инициативата „27 пъти кино“ режисьорът Крис Захариев коментира:
„Трите филма са много различни, но всеки има номинация за „Оскар“. Първият се казва „Колектив“ на румънския режисьор Александър Нанау – документален, разследващ. Вторият е „Тяло Христово“ на Ян Комаса – интересна драма и докосваща човешка история. Третият – „Още по едно“ на Томас Винтерберг, който е номиниран и за най-добър чуждестранен филм на „Оскарите“ , и за най-добра режисура. Говорим за най-добрите от най-добрите. В цяла Европа се организират прожекции с „вход свободен“ и фестивалите си отварят вратите за зях. В България – също могат да се гледат онлайн на сайта на Европейския Парламент в България. В момента са активни филмите „Колектив“ и „Тяло Христово“, след няколко дни в рамките на „София филм фест“ ще бъде излъчен и „Още по едно“ в истинските киносалони“.
Гласуването започна на 13 декември 2020 и предстои да приключи на 23 май. Валидна е единствено последно подадената оценка.Победителят ще бъде обявен на 9 юни 2021 по време на официална церемония в Европейския парламент в Страсбург.
Преди седмица парламентът прие на първо и второ четене в едно заседание допълнение в Закона за автомобилните превози, с което отпада задължението за ползване на автогари по междуселищни автобусни линии, свързващи общини с административния им център. Промените засягат четири общини – Добричка, Марица, Родопи и Тунджа, и 151 населени места. С тях ще..
Надявам се бюджетът за следващата година да бъде преразгледан, каза главният икономист на Съюза за стропанска инициатива и журналист Михаил Кръстев. От ССИ са адресирали в становище основните проблеми, основен сред които е, големият процент средства от БВП, които ще се преразпределят - между 45 и 47%. Дори и по някакъв магичен начин въпросните приходи..
Все по-млади жени се сблъскват с диагнозата рак на гърдата. Това съобщи д-р Христо Хаджиев от Комплексния онкологичен център в Пловдив. Той разказа, че сред пациентите има и мъже, като само за миналата година през отделението по медицинска онкология в центъра са преминали десетина души с такава диагноза. „За съжаление, все по-често срещаме..
Държавата е в хронична бюджтена криза. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив бившият вицепремиер Николай Василева, който коментира проекта за бюджет за 2026 година. Той отхвърли твърденията за стабилизация, и посочи, че проблемите само се задълбочават. Николай Василев смята, че проекта на бюджет е прекалено ляв..
Професор Антоанета Христова, политически психолог и анализатор, в коментар за политическото и икономическото напрежение в България подчерта, че предложения бюджет от правителството не решава реалните проблеми на гражданите, а вместо това се фокусира върху оцеляването на управляващите. Бюджетът решава всички други проблеми, но не и тези, които..