Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Ото фон Бисмарк, трета част

През 50-те години на 19 век вече може да се каже, че Ото фон Бисмарк е готов за голямата политика. Той е сериозен семеен човек, вижда ясно бъдеще в служба на Прусия, има остър политически ум, силен характер, образован е, знае езици, чете философия и литература, обича музиката. 

Вече има и  план как Прусия да застане начело на германското единство. Берлин трябва да изтласка Виена от върха на немския свят, а моментът е подходящ. Заради противоречия на Балканите, Австро-Унгария не може да разчита на Русия, но също и на Франция, с която конфликтът предстои, както пише Бисмарк в докладна записка. Бисмарк е посланик в Русия, където изкарва 4 полезни от политическа, но неприятни от човешка гледна точка години. 

Край Нева той изпада в депресии, едва не губи крак заради некадърна операция и изгражда лошо отношение към руснаците. Саркастично предупреждава: „Не замисляйте нищо против Русия, защото на вашата хитрост те ще отвърнат със своята непредсказуема глупост“. „Никога не вярвайте на русите, защото самите те не вярват на себе си“. И особено актуалното днес: „Нито един договор с Русия не струва дори хартията, на която е написан“. Но дори на мисиите в Русия и Франция, погледът на Бисмарк е обърнат почти изцяло към Прусия. Почти, защото все пак изкарва една любов с принцеса Катерина Орлова, съпруга на руския посланик в Белгия. Дни по-късно от Берлин кралят го кани на среща, след която Ото фон Бисмарк е назначен за премиер министър на Прусия. 

Берлин е в политическа криза, защото либералите не гласуват финансиране на реформа в армията, а Вилхелм I обмисля абдикация. Министърът на войната Рун сочи Бисмарк като единствен човек, който може да се справи с кризата. На разговора Вилхелм е впечатлен от неговата решителност и се отказва от абдикацията. После канцлерът наистина се справя с проблема, въпреки че докарва страната до ръба на диктатурата и я прекарва през много кризи, включително конституционна. В една от най-прочутите си речи, в която свързва усилията за германско единство с усилията за по-хомогенна вътрешна политика, Бисмарк обяснява: „Германия не гледа към пруския либерализъм, а към пруската сила. Големият въпрос на времето няма да се реши с речи, а с желязо и кръв“. 

Тези думи са потвърдени през следващите години, в които Прусия води три войни. С първите две изтласква Австро-Унгария в периферията на общо германската политика, а с третата обединява Германия и създава в сърцето на Европа огромна и силна империя. Първата война е за населените главно немци датски провинции Шлезвиг и Холщайн. Датският крал си позволява малко повече намеса в техните дела, а Берлин и Виена реагират, бият датчаните и си поделят влиянието в двете провинции, което обаче само засилва напрежението. В следващите месеци Бисмарк държи нещата на ръба на конфликта, но междувременно си осигурява френски неутралитет и италианска подкрепа. Войната избухва, когато Австрия иска да преразгледа споразумението за Шлезвиг-Холщайн. 

Европа очаква австрийска победа, но още от първите дни Фон Молтке, печели всички битки, включително решителната при Кьонигграц. В резултат се създава новото Северно-германско обединение, начело с Прусия и без Австрия. Първата част от плана е изпълнена, предстои битката за втората.

Бисмарк знае, че пътят към германското обединение минава през победа над Франция. В следващите пет години той търпеливо подготвя почвата, като сключва съюзнически договори, най-вече с Русия, Австро-Унгария и Италия. След вътрешната немска война, Франция иска да осребри неутралитета си, но Бисмарк се прави на умряла лисица. Париж иска само малкото херцогство Люксембург, но не получава нищо и е раздразнен. През 1870 пък се развихря въпроса за „испанското наследство“. Кралица Изабела II е свалена и превратаджиите търсят нов монарх. 

Пруското предложение за Леполод Хохенцолерн е напълно неприемливо за Франция и Бисмарк го знае. Но Париж атакува не само кандидатурата, а и ултимативно иска пруският крал никога повече да не предлага човек от тази династия – и това е възприето от всички европейски сили като нахалство. Кралят не иска да разваля отношенията с Франция и е уклончив, но  Бисмарк манипулира отговора му, писмото „изтича“ в пресата и предизвиква голям вой в Париж. Франция е залята от патриотична вълна, прави мобилизация и обявява война. Това чака Бисмарк – да не бъде той агресор. 

В следващите месеци Прусия смачква френската съпротива и пътят към раждането на голяма, единна и силна германска империя е отворен. Към нея с удоволствие се присъединяват Баден, Хесен, Бавария, Вюртенбург и другите южни германски държави. Присъединени са също Елзас и Лотарингия с идеята да са буфер между Франция и Германия, но става обратното – те се превръщат в нова ябълка на раздора. С това Бисмарк реализира напълно плановете си за обединение. Начело на новата империя е пруският крал, вече кайзер, Вилхелм I, а Бисмарк пак е канцлер. В този миг той изведнъж става най-миролюбивият човек на континента и в следващите 20 години прави всичко, за да запази мира и да просперира страната. 

Бисмарк е категоричен, че това е максимума, необходим на Германия, и повече империята няма да се разширява, тоест, няма да има териториални претенции към съседите. Упорито отказва също да води колониална политика, смята, че вредите от нея са повече от ползите. Все пак не устоява на натиска, Германия има няколко колонии основно в Африка, но като цяло Бисмарк се отнася вяло към темата. Той прави опити за вътрешни реформи, които като цяло се считат за неуспешни, макар че въведената от него социална е здрав фундамент и за днешна Германия като социална държава. 

През 1890, под натиска на новия кайзер Фридрих III, Бисмарк подава оставка и се оттегля да пише мемоари и да се ядосва на некадърността на наследниците си в политиката. През 1894 умира жена му, Йохана, и Ото фон Бисмарк казва, че вече не знае какво да прави на този свят и 4 години по-късно, прекарани в инвалидна количка, си тръгва. Веднага след смъртта му двама папараци влизат влизат в стаята и заснемат смъртния одър с мъртвото тяло, снимка, която доказва само, че смъртта идва и за най-великите.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Великите европейци - Вилхелм Рьонтген

В началото на януари 1896 година една фотография е публикувана в най-големите вестници по света и за дни обикаля земното кълбо. Това е снимка на невидимото. Изображението представя изящна женска длан, но без плътта по нея – виждат се само костите и венчалния пръстен. Ръката принадлежи на Анна Берта Лудвиг, съпруга на немския учен Вилхелм Рьонтген. Той..

публикувано на 05.05.25 в 15:48

Майските културни празници започват в Асеновград

Майските културни празници 2025 година се откриват тази седмица в Асеновград . Събитията започват от сряда, 7-ми май.  Организатор е общината, заедно с музикални и театрални състави и изявени асеновградчани-творци. Има запазени три дати в календара – 24, 25 и 26 май, когато в Асеновград изпращат абитуриентите с празнична церемония на..

публикувано на 05.05.25 в 09:58
Доц. д-р Младен Влашки

Преге - предаване за света на книгите, 03 - 09 май

В предаването за книги на Радио Пловдив на 03.05.2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Ърнест Хемингуей. Пролетни води. 96 стр., ок. 2А, Фрея, 2025. Уди Алън. Пълна анархия. Голямото завръщане. 202 стр., ок. 5А; и Странични ефекти. На гребена на вълната. 202 стр., ок. 5А, Кръг, 2025. Салман..

публикувано на 05.05.25 в 09:05

В "Срещите" за мъдростта и глупостта народна

Мъдрост, остроумие, хумор - това са пословиците и поговорките. Няма как да отречем, пребогати сме на тези народни изречения. Та как ни рисуват? И защо след като сме достигнали до такава мъдрост, че "Кладенец не се комае, когато ожаднееш", месец след мезец, година след година, век след век - все това правим. С проф. Мария Шнитер се питаме народът..

обновено на 03.05.25 в 09:00

Представят 2 концерта на Шопен в Дома на културата

Виртуозният пианист Михаил Плетньов представя два концерта на Шопен тази вечер в Дома на културата „Борис Христов“. Заедно с него на сцената излиза и оркестъра на Опера Пловдив.  Диригент ще бъде Диан Чобанов. Михаил Плетньов е направил промени по оркестрацията на Шопен.

публикувано на 02.05.25 в 05:44