Всички харесват „Книга за джунглата“, но не всички харесват нейния автор, британеца Ръдиърд Киплинг. Казват, че е противоречива личност. Аз бих казал - сложна, а реакциите спрямо него са противоречиви.
Да, никой не твърди, че Киплинг е слаб писател. Но вече над 100 години се правят опити геният му да се омаловажи със странични обвинения - расист, империалист, колониалист, женомразец, краен консерватор и гаден антиболшевик.
Силни обвинения, особено в нашия свят на криворазбрана политическа коректност. Как черните расисти в САЩ още не са сетили да бутнат къщата във Върмонт, където пише историите за Магули и други расистки неща, не знам. И как защитниците на животните не са поискали книгите му да бъдат редактирани, защото засягат правата на дивите създания, представени в лоша светлина – крадливите и подли маймуни например или гадният тигър Ширхан, който иска да убие Маугли. А и от текстовете изглеждат, че животните са на по-ниско еволюционно стъпало от човека, независимо колко са умни и добри мечката Балу, пантерата Багира или питонът Каа.
Големи грехове има Киплинг. Представяте ли си – подкрепя Англия в англо-бурската война. И смята, че британското присъствие по света носи цивилизационни ценности и развитие. Ето, расист - смята белите за по-висши. Ами не, просто с право смята, че англичаните са напред в развитието си и имат отговорности да помогнат за общия напредък. А за болшевизма какво? Перото му е така силно и красиво, че, въпреки всичко, болшевиките издават Киплинг, затова поколенията на света заедно отраснаха с книгите му. И продължават да растат. Ръдиърд Киплинг е роден в Бомбай през 1865, прекрасен миг насред Викторианската епоха и Индустриалната революция. Големият индийски град придава допълнителен цвят и аромат в живота на бъдещия писател.
Той никога не забравя годините в Индия, описва я каквато я помни или дори каквато с праведна любов я досъчинява. Мама Алис е интелигентна жена, за която един лорд казва: „Тъпотата и г-жа Киплинг не могат да виреят в една и съща стая“. Татко Джон е скулптор и керамик, професор по архитектурна скулптура и директор на училището по изкуствата в Бомбай. Двамата се запознават край романтичното езеро Ръдиърд и дават това име на първородния си син, а истинското му - Джоузеф, никога не се използва. Малкият расте щастлив до към шест, а после целият гаден свят се стоварва върху главата му.
Обичайно за децата на англо-индийците, Киплинг отива в Англия да учи. Той обаче се чувства изоставен от родителите си, а в пансиона в Портсмут е подложен на унижения, тормоз и дори бой. „Дотогава не знаех какво е ад, но бързо разбрах“ – пише. Доста изследователи смятат историите за тормоза в Портсмут за измислени, защото е факт, че, дори като възрастен, Киплинг е склонен да послъгва – и това, както сам признава, му помага в писателския занаят. Адът, независимо измислен или не, продължава 6 години. После мама го праща в училище, което подготвя момчета за армията.
Киплинг е дребен и отначало и тук не се чувства на място, но свиква и завързва приятелства. Преживява и първа нещастна любов с приятелка на сестра си. Може би и този провал, натрупан върху усещането за майчиното предателство, определят сложното отношение на Киплинг към жените. Той има връзки с тях – в публичните домове на Лахор, с една гейша в Токио, има флиртове с по-възрастни семейни жени и се жени за Каролина Белестиър, сестра на негов приятел. Но жените в книгите му, доколкото изобщо ги има, не са сред привлекателните образи, а, макар да е привързан към семейните ценности и да заклеймява хомосексуализма, има съмнения, че все пак той се отдава на мъжки наслади.
Нищо не е доказано, а и после част от дневниците му са унищожени, така че май няма да научим истината със сигурност. След колежа Ръдиърд Киплинг, заради ръста и късогледството, не е приет в армията, а няма пари за Оксфорд или Кембридж, затова баща му му осигурява работа в голям вестник в Лахор. Лахор за Индия тогава е като Монмартр за Франция – център на културния и бохемски живот. Киплинг е на 17, но твърде зрял за годините си и перото му веднага се откроява. През 1887 излиза първата му прозаична книга с 39 от вестникарските му истории. На другата година - още 6 книги. Той получава около 250 лири, взима аванс за предстоящи пътеписи и тръгва за Лондон, но по дългия път през Изтока. В Лондон, за негова изненада, името му е вече известно, чакат го пари за разкази, висока поезия и растяща слава. Само седмици след смъртта на приятеля му Уолкот Белестиър, на церемония, която прилича повече на погребение.
Киплинг се жени за сестра му Каролин. После банката му фалира и той губи 2 000 лири. За по-евтино, те се местят близо до семейството на Каролин във Върмонт. Той смята да стане американски писател, но вместо това пише двете части на „Книга за джунглата“. Само след година има в банковата си сметка вече 5 хиляди лири и забравя финансовите притеснения – за разлика от обществените и човешките. Киплинг не се погажда с американските медии, а те му обръщат гръб. После между САЩ и Англия има напрежения, почти до открит конфликт - и атмосферата е потискаща. Накрая пияният му шурей се заканва да му пръсне мозъка, което е последната капка.
Киплинг се връща в Англия и през 1907 става първият англичанин и най-младият писател изобщо, с Нобел за литература. Той вече е издал и „Ким“, романът, който го утвърждава на писателския връх, но все по-либералното английско общество го неглижира заради консерватизма му. Още по-голям проблем е смъртта на сина му, Джон. Също като баща си, той е късоглед и по време на Голямата война не го искат в армията, но Ръдиърд го вкарва с връзки в полка на ирландските гвардейци.
През 1915 Джон потъва в небитието, а за Киплинг това е като начало на края. През следващите 21 години той продължава да пише, но активността му постепенно намалява. През 1936, вече многократно предупредил англичаните за нацистката заплаха, Ръдиърд Киплинг се оттегля в джунглата на небето като един самотен, донякъде неразбран, но обичан от целия свят Маугли.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:В Народна библиотека „Иван Вазов“ тази вечер ще се открие изложба на Дафи Парталска. Художничката ще представи Метода Зентенгъл за рисуване на структурирани и повтарящи се модели от дъги, линии, кръгове и елипси, съчетани в сложни плетеници. Методът е разработен от Мария Томас и Рик Робъртс преди 20 години, като начин за релакс и..
На 14 май от 18,00 часа в къща музей "Христо Г. Данов" ще се състои премиерата на "И аз слязох" от Владимир Зарев. Книгата ще представи Младен Влашки. "Никога не съм изпитвал такова вълнение. Вълнението ми е огромно по две причини. Първата, защото, ако Бог не реши нещо друго, това ще е последният ми роман. И втората, която е още по-важна, е..
Един от най-значимите фигуративни художници на нашето време открива изложба в Пловдив тази вечер. Днес от 18 часа, в Зала „2019“ към ГХГ - Пловдив на ул. „Гладстон“ 32, ще се състои официалното откриване на изложбата „Връзки“ на световно признатия художник Бахрам Хаю (Bahram Hajou). Българската публика ще има възможност да се запознае за първи път..
Пети век преди новата ера в Древна Гърция е препълнен с хора и събития, които до голяма степен определят мисленето и развитието на цялото човечество, включително до наши дни. Софокъл преживява почти целият този век, участва в много тогавашни събития, познава много тогавашни хора. Но още по-важното е, че всички не само тогава, но и сега, познават него,..
Неда Узунколева представя дебютния си роман „Днес не ми се излиза“ в Клуб „Петното“ в Пловдив. Премиерата се организира от издателство Рива и литературен фестивал „Пловдив чете“. „Днес не ми се излиза“ е впечатляващо уверен дебют. Написан енергично, бунтарски, почти по мъжки, с животворна ирония и плътни изречения, романът на Неда..