Индустриалната революция от 19 век прелива в Индустриалната революция от 20. И пак започва с ново средство за движение – двигателят с вътрешно горене заменя парната машина. Той е бензинов и дизелов, в зависимост от начина на запалване и горивото, но дизеловият е по-ефективен, по-икономичен, по-безопасен и по-разпространен.
Повечето военни машини, камиони, цялата селскостопанска и строителна техника, немалка част от леките автомобили, днес са дизелови. А през 20 век такива са и повечето локомотиви, подводници, кораби, минни съоръжения. Както предвижда изобретателят Рудолф Дизел, неговата машина напълно подменя тази на Джеймс Уат и открива нови хоризонти.
Разликата между дизеловия и бензиновия двигател е в запалването на горивото. При бензиновия въздушно-горивната смес се запалва от искра, при дизела запалването е чрез сгъстяване. Въздух се компресира от буталото, температурата му се повишава над 800 градуса и когато в цилиндъра се впръска атомизираното гориво, то се самозапалва. Горивото може да е от въглищен прах до растителни масла. Когато през 1890 развива теорията за „рационален термичен двигател“, Дизел смята да го захранва с въглищен прах, така пише и в патента му от 1893.
В Германия въглища да искаш, а прахът е отпадъчен продукт, безкрайно евтин – но в реалността се оказва неподходящ. Четири години и много труд по-късно, с участието на пари и специалисти от заводите Круп и МАН, първият дизелов двигател в света тръгва. Той тежи 5 тона и постига ефективност 26.2 процента. Ефективността на парните двигатели тогава е 3-5 на сто, а на бензиновите – 10-12. През следващите години Дизел експериментира с горивата, на Парижкото изложение например представя двигател, който работи с фъстъчено масло. Петролният дериват, познат като „дизел“, е композиран десетина години след смъртта на изобретателя. Така или иначе, още със създаването си, двигателят на Рудолф Дизел е толкова полезен, чакан и търсен, че след година той е вече милионер.
Рудолф Дизел е германец, роден във Франция. Баща му се мести от Аугсбург в Париж, среща майка му, дъщеря на търговец на кожени изделия от Нюрнберг. Двамата се женят и бизнесът с кожените изделия преминава при тях. Рудолф се ражда през 1858, като дете знае френски по-добре от немски и помага в бизнеса на баща си. Той завършва френско протестантско училище, има интерес към техниката, но избухва Френско-Пруската война и немците във Франция са прогонени. Семейство Дизел отива в Лондон, но пращат 12-годишния Рудолф при леля и чичо в Аугсбург. Рудолф завършва колеж и Индустриалното училище в Аугсбург, а междувременно пише на родителите си, че иска да стане инженер. Те нямат пари и искат да стане техник, за да носи приходи, но момчето е така развито, че получава стипендия от Кралската Баварска политехника в Мюнхен.
След дипломирането започва работа в Париж - асистира на професора си фон Линде в разработката на модерна хладилна инсталация и машини за лед. Година по-късно той, вече директор на заводите Линде и със стабилни доходи, се жени за Марта, с която имат три деца. През 1890 Дизел е в Берлин като главен мениджър на заводите Линде, а междувременно регистрира няколко патента във Франция и Германия. Проблемът е, че от тях не може да печели - според договора всичките му изобретения, свързани с хладилна техника, са на фирмата. И тогава Рудолф Дизел вдига очи и поглежда към голямото предизвикателство – създаването на високо ефективен двигател с вътрешно горене.
Първият опит на Дизел едва не го убива. Той прави парна машина с амоняк, тя гръмва и го ранява тежко. След това вече изобретателят се насочва към течните горива, стъпва на цикъла на Карно и принципа на двигателя на Ото и стига до хитроумното изобретение за запалване на горивото не чрез искра, а чрез впръскване в цилиндър със силно компресиран въздух. През 1897 първата дизелова машина заработва, но тя е уникат - по нея веднага започват подобрения, свързани и със самата технология, и с конкретната дейност, за която е предназначен двигателят.
Рудолф Дизел скоро забогатява, но не всичко е веселба. Той се скъсва от работа и нерви, пътува по целия свят, участва в създаването на нови фабрики, продава патенти, а продължава и развойната дейност. Макар брилянтен инженер обаче, Дизел не разбира от бизнес. Но защото е брилянтен инженер, има самочувствие, не се консултира със специалисти и парите му чезнат. Например самата му развойна фабрика в Аугсбург трябва да плаща сто хиляди марки годишно за лиценза. „Това е като да купуваш сайдер от собственото си ябълково дърво“ - оплаква се той. Губи също от неразумни инвестиции, от съдебни процеси, от игра на борсата. Дизел е на 55, когато през 1913 хваща ферибота „Дрезден“ и тръгва за Лондон. Настроението му е добро, има среща с висшето британско командване, за да обсъдят купуването на дизелови двигатели за британските подводници. Макар да е пацифист, тези пари могат да го спасят от фалит.
Не го спасяват от смъртта обаче. Вечерта Дизел отива в каютата и заръчва събуждане, но на сутринта леглото му е празно и недокоснато. Няма предсмъртно писмо и доста факти са против версията за самоубийство, но тя се налага. Трупът на Рудолф Дизел или поне на човек с неговите очила, портфейл и джобно ножче, е намерен след седмици в морето. Съмненията, че великият изобретател е убит обаче, не стихват и днес.
Сред основните заподозрени са немските компании за въглища, чиито интереси Дизел удря здраво, както и германската армия. В навечерието на Голямата война, тя не иска британският флот да има подводници с мощни дизелови двигатели. Няколко години по-късно, германски пленник признава, че сам е бутнал Рудолф Дизел зад борда. Свидетелството не се приема сериозно, но и едва ли това е толкова важно, по-важното е, че великият изобретател така и не вижда как великото му изобретение над сто години се разгръща като мащабно чудо по целия свят.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:В Народна библиотека „Иван Вазов“ тази вечер ще се открие изложба на Дафи Парталска. Художничката ще представи Метода Зентенгъл за рисуване на структурирани и повтарящи се модели от дъги, линии, кръгове и елипси, съчетани в сложни плетеници. Методът е разработен от Мария Томас и Рик Робъртс преди 20 години, като начин за релакс и..
На 14 май от 18,00 часа в къща музей "Христо Г. Данов" ще се състои премиерата на "И аз слязох" от Владимир Зарев. Книгата ще представи Младен Влашки. "Никога не съм изпитвал такова вълнение. Вълнението ми е огромно по две причини. Първата, защото, ако Бог не реши нещо друго, това ще е последният ми роман. И втората, която е още по-важна, е..
Един от най-значимите фигуративни художници на нашето време открива изложба в Пловдив тази вечер. Днес от 18 часа, в Зала „2019“ към ГХГ - Пловдив на ул. „Гладстон“ 32, ще се състои официалното откриване на изложбата „Връзки“ на световно признатия художник Бахрам Хаю (Bahram Hajou). Българската публика ще има възможност да се запознае за първи път..
Пети век преди новата ера в Древна Гърция е препълнен с хора и събития, които до голяма степен определят мисленето и развитието на цялото човечество, включително до наши дни. Софокъл преживява почти целият този век, участва в много тогавашни събития, познава много тогавашни хора. Но още по-важното е, че всички не само тогава, но и сега, познават него,..
Неда Узунколева представя дебютния си роман „Днес не ми се излиза“ в Клуб „Петното“ в Пловдив. Премиерата се организира от издателство Рива и литературен фестивал „Пловдив чете“. „Днес не ми се излиза“ е впечатляващо уверен дебют. Написан енергично, бунтарски, почти по мъжки, с животворна ирония и плътни изречения, романът на Неда..