„Нашата дейност датира отпреди 10 години, когато аз бях на 18 години, Заедно с мои съученици от Френската гимназия в София поставихме начало на „Българска история“, без да имаме ясна визия какво следва от желанието ни да разказваме история. Всичко започна от една фейсбук страница, която съществува и до днес, но в началото изразяваше само намерението да разказваме на нашите съученици, но впоследствие нещата се развиха“. Това Заяви Марио Мишев – ръководител проекти от сайта „Българска история“. По образование е политолог.
Той уточни, че идеята е дошла напълно спонтанно, след като учениците са били изкушени от предмета, преподаван от техния учител Никола Дюлгеров. Заедно със съученика му Иван Кънчев създават и Сдружението „Българска история“.
„Видяхме, че няма такава фейсбук страница и много портали в интернет с българска история. Трябва обаче да разграничим днешната ни работа от тази в началото, която тогава беше много любителска. За мен паметта винаги е съществувала като тема, от малък зная колко ценно е това клише, че народ без корен няма бъдеще. То постави основи на работата ми днес“.
Мишев обясни, че дейността им се е развивала лавинообразно в рамките на няколко години. Успели са да привлекат към нея и много доказани професионалисти и специалисти в различни области на историята.
„Важно е обаче, че сляпо вярвахме в това, което правим. Впоследствие започнаха много дейности да се подчиняват на основната. Започнахме да обикаляме училищата и да разпространяваме това, което ни е било интересно на нас. Появи се и образователният ни сайт, а след това и издателството“.
Водещи принципи в работата над историческите факти и документи са обективността и честността към миналото.
„По отношение на историографията, има още много пъзели за пренареждане. В българската история има теми, които още не са изследвани достатъчно, заради липсата на преки исторически доказателства. Дори любимото ни Средновековие и „Златният век“ например се побират едва в няколко документа“.
Сред наградите, с които екипът много се гордее, е наградата „Златен лъв“ 2020 на Асоциация „Българска книга“ в категория за издателски проект с най-голяма обществена значимост. Получили са я за няколко издадени от тях книги, които по ред причини, сред които финансови и политически, не са били издавани през последните столетия или не са предизвикали очаквания интерес.
„Ние ги преоткриваме като ценни за народа ни днес. И това е прекрасно. Старите български книги са особено ценни, когато говорим за българския дух и Възраждането, следва да осъзнаем, че всички процеси са се случили, заради образованието, знанието, просветата и личностите“.
Според Мишев, историята трябва да бъде практична наука, която е много близка до всеки от нас и това може да се почувства през разказите за рода.
Съединението на България показва, че ние наистина сме силен народ, който се е обединил сам срещу всички.
„Времето, в което живеем днес, е лесно време, защото живеем в мир и с добър жизнен стандарт. С това обаче идва и желанието ни за развитие, защото образованият човек обаче иска да бъде още по-образован и трябва да бъде критичен“.
Цялото интервю чуйте от звуковия файл:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..