Таванът на Сикстинската капела, изрисуван от Микеланджело, е едно от най-изумителните чудеса на изкуството. Както пише Гьоте: „Ако някой не е виждал Сикстинската капела, не може да има пълноценна идея за това какво човекът е способен да постигне“. Фреските са на над 500 кв. метра площ и са изпълнени с над 300 фигури - от библейските сюжети на Сътворението, до петте сибили, пророчиците на класическия античен свят. Моят фаворит в цялата работа е моментът, когато пръстът на човека Адам едва не докосва Божия пръст – но двамата не се приближават, а се раздалечават, може би завинаги. Микеланджело работи огромната фреска само четири години без скици и планове – всичко му е в главата. Как се рисува такова чудо? Ами легнал. Той прави огромно скеле, което е максимално близо до тавана и може сравнително лесно да се мести. Отначало неколцина ученици му помагат, но са шумни - гони ги и продължава сам. Любопитният папа често му досажда да види докъде е стигнал, но Микеланджело не го пуска, а веднъж дори го подгонва и го замеря с камъни. Не е ясно и дали художникът за четирите години в Сикстинската капела се е изкъпал поне веднъж. Цял живот Микеланджело и водата са скарани, за това свидетелства всички и дори се твърди, че на смъртното ложе едва отлепят дрехите от тялото му – толкова време не се е къпал, че те са напълно залепнали от пот и мръсотия. Аз лично впрочем, приемам този му иначе абсолютно гаден навик като солидно доказателство срещу версията за неговия хомосексуализъм. Да, Микеланджело рисува дори жените с мускулести мъжки тела. Да, около него постоянно се навъртат красавци като Томазо ди Кавалиери. И – да, той пише стихове и писма, в които изразява любов към младите момчета. Но същите стихове и писма пише и до любимата си приятелка, маркиза Виториа Колона - поет, изтънчена жена, в която се кълне, че е влюбен по същия начин. А след смъртта ѝ признава пред Кондиви: „Бих искал поне веднъж да бях целунал нейните устни така, както съм целувал ръката ѝ.“
През 22-те години след Сикстинската капела Микеланджело прави още много знаменити творби, обикаля Италия, за да проучи всичко - от скулптура, до фортификаця. През 1534 пак напуска Флоренция, както се оказва. Папа Климент VII го чака в Рим и му възлага да изрисува задната стена на Сикстинската капела със сюжет Страшния съд. Но папата умира, а неговият наследник, Павел III, не просто потвърждава поръчката, но и назначава Микеланджело за главен художник, скулптор и архитект на Ватиканския дворец. Така че не се изненадвайте, ако някой ви каже, че пъстрите като петльова опашка и малко смешни, но удобни и прекрасни униформи на швейцарската гвардия, които се ползват и до днес, са по проект на великия художник, истина е. А в „Страшния съд“ на Микеланджело също е изненадваща и дори предизвикателна. Той например представя Христос здрав, мускулест младеж в разцвета на силите си, а не според традицията – кльощав и измъчен аскет. Всички тела във фреската са голи, а някои от героите вършат неприемливи за времето и мястото неща – например двама мъже се целуват. Това хвърля доста хора във Ватикана в потрес и те настояват голите да бъдат облечени, но папата ги игнорира. Чак след смъртта на Микеланджело един негов ученик поприкрива срамотиите им. Микеланджело рисува един от най-големите си критици в Ада. Онзи моли папата да се намеси, но Павел III му казва: „Ако Микеланджело те беше сложил в Чистилището, можех да се помоля за теб, но Адът не е в моя департамент“. Художникът завършва тази своя знаменита творба през 1541 и оттам до смъртта си през 1564 не спира да работи. Преселва се в отвъдното само седмица преди да стане на 90, въпреки че преди това пише в стихотворение: „Смъртта си знам - не знам часа си сетен;/ нетраен е животът на земята;/ той радва усетите, но душата/ ме моли да не бъда дълголетен“. Така е в живота дори на великите люде – най-често се случва не това, което те искат, а онова, което Бог е решил. И после – нищо.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
В сърцето на Пловдив оживява ново културно пространство – "Fantasy – Не-музей на Пловдив". Това е първият по рода си не-музей в България – място, където митове, история и съвременно изкуство се преплитат. Целта е една – по любопитен, нетрадиционен начин хората да се запознават с Пловдив. Създаден е от екипа на "Майна Таун", който отбелязва и 10 години..
Най-новата експозиция на художника Любен Хранов ще бъде открита тази вечер в галерия Arsenal of art, в Пловдив. В галерията ще бъдат представени 18 негови платна, а изложбата ще бъде открита от художничката Моника Роменска. „Името на изложбата е „Одисея мистика”, която всъщност е и безкрайно пътуване, защото мистиката присъства във всички..
Тази вечер в читалище „Алеко Константинов“ в Пловдив писателката Мира Папо ще представи две свои книги – сборника с хумористични разкази „Приключенията на отец Константин“ и наръчника „Рецептите на баба“. За авторката и нейното творчество ще говори поетесата Елена Диварова. За "Приключенията на отец Константин": Не съм предполагала,..
Два фестивала, свързани с кукленото изкуство, ще бъдат открити на 4 септември в Пловдив. Огнен дракон ще шества по Главната улица от Пощата до Римския стадион, на чийто площад ще се проведе огнено шоу. Акцията слага началото на фестивала за улично изкуство „ТheatAir“. Пловдивчани ще могат да видят улични представления на окрито, като..
В годината на своята 15-а годишнина Театър „Хенд“ ще представи в турне на световноизвестния датски комик Паоло Нани с емблематичния спектакъл „Джекил на лед“. Инициативата се реализира с европейско финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост и ще обхване четири български града – София, Пловдив, Габрово и Бургас. Това съобщи..