Докато се стигне до първия „Мерцедес“ обаче, двамата автомобилни гении – Даймлер и Бенц, минават много път. Готлиб Даймлер е роден през 1834 в семейството на хлебар и търговец с алкохол. След десет години се ражда и Карл Бенц. Баща му е ковач, който става локомотивен машинист, но умира от пневмония. И двамата се запалват по техниката много рано. В училище Бенц е дете-чудо, а на 15 отива в политехниката в Карлсруе. Ориентира се към фината механика, но после се обръща към локомотивното инженерство. През 1871 бъдещият му тъст предварително му дава зестрата на дъщеря си, Берта, и Карл купува работилница.
Там прави своя двутактов мотор, но патентова и ред устройства, нужни за движението на автомобила - система за регулиране на скоростта, запалване чрез искра от батерия, свещ, карбуратор, съединител, механизъм за превключване на предавките и воден регулатор. През това време пък Готлиб Даймлер учи за оръжеен майстор, но после също се ориентира към инженерството и специализира в локомотивите. Обикаля из Франция и Англия, работи в различни компании, а на изложение в Лондон вижда парна карета, но тя не го впечатлява.
Обратно в Германия, той работи със самия Николаус Ото, с когото влиза в конфликт, и се запознава със своята сянка – Вилхелм Майбах, 15-годишен сирак, но вече изявен технически гений. Двамата основават компания и разработват собствен двигател. Съседите се стряскат от шума, който вдигат и, като подозират, че печатат фалшиви пари, викат полиция. Големият пробив и на двете страни започва през 1885. Тогава Даймлер и Майбах произвеждат първия в света мотоциклет с двигател с вътрешно горене, а после слагат такъв двигател и на лодка. Карл Бенц пък създава прочутия си „Бенц патент моторваген“ – официално считан за първия автомобил в света.
Моторвагенът прилича на файтонджийска капра върху три средно големи велосипедни колела. Колата тежи само 100 кг. двигателят е едноцилиндров, двутактов и произвежда мощност от 2/3 конска сила. Машината е трудна за управление и при първата публична демонстрация се забива в един зид. Следва Модел 2, а Модел 3 участва на изложението в Париж.
Продажби обаче няма, публиката е предпазлива, а и Бенц предпочита да работи по колата, не да се занимава с реклама. Но жена му, Берта, през 1888 взима кола тайно от мъжа си и с двете деца прави пътешествие от Манхайм до Форхайм при нейните родители и обратно, общо 180 км. Берта се справя с малките ремонти по пътя и спира на няколко аптеки за бензин. Пътуването е сензация, а идеята, че дори жена може да се справи с автомобила, вдига сериозно продажбите. Цената е 600 имперски марки, над 4 300 днешни долара. През същата 1886, когато Бенц взима патента за колата си, в Щутгард Даймлер и Майбах поръчват една карета американски модел, като заклеват съседите да пазят тайна, защото е подарък за рождения ден на г-жа Деймлер.
Те монтират новия си двигател и така създават първия четириколесен автомобил, който има 1.1 конски сили мощност и достига скорост от 16 километра в час. Лавината се отприщва – от Манхайм и Щутгард излизат постоянно нови модели автомобили, растат скоростта и мощността им, продажбите са главоломни. Конкуренцията между Даймлер и Бенц е жестока, те дори се съдят заради някакъв патент, но не се срещат в съда. А Карл Бенц описва друга ситуация, когато почти се докосват: „Веднъж го видях в Берлин, но когато приближих, той се шмугна в тълпата и изчезна“. Това е през 1897, а три години по-късно слабото сърце на Готлиб Даймлер го предава.
Междувременно, освен автомобили, от двете фабрики излизат автобуси и камиони, двигателите им задвижват цепелини, лодки, кораби, самолети, включително военни машини в лудницата на ПСВ. Но след войната немската икономика е в колапс и фирмите Даймлер и Бенц си дават сметка, че по-лесно ще оцелеят, ако обединят усилия и възможности. Правят го през 1926, когато прочутата звезда с трите лъча на Даймлер-Мерцедес се вписва в кръга с венците на Бенц.
Самият Карл Бенц умира през 1929 като баща си – от пневмония. Няколко месеца по-късно си отива и Вилхелм Майбах. Небесата си ги прибират, за да им разработят и там, горе, истински небесни автомобили.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
Тази сутрин е починал пловдивският поет, драматург и общественик Иван Странджев. За кончината му съобщиха негови близки. На 12 май Иван Странджев трябваше да навърши 72, но не можа да дочака личния си празник. Иван Странджев е роден на 12 май 1953 г. в Пловдив. Първоначално учи българска филология в СУ „Свети Климент Охридски", след това..
Под надслов „Да възродим българския дух" в пловдивския квартал Прослав се провежда съборът „Прослав пее и танцува”. Проявата се организира за втора поредна година и ще представи красотата на фолклорния танц и музика от различни етнографски области на България. Пространството пред народното читалище „Никола Вапцаров-1928” ще се превърне в..
Днес започва новият сезон на „Духовни маршрути в Пловдив 2025“. Маршрутът е посветен на „Римския Пловдив“ – късноантична сграда „Ирини“ и римските терми. Водач във вълнуващото пътешествие ще е археологът Мая Мартинова-Кютова, която проучва едни от най-значимите археологически обекти в Пловдив. Тя ще поведе участниците през южното подножие на..
В днешния втори ден на фестивала „Дефиле Вино и гурме“ в Стария град на Пловдив продължават винените дегустации. Те започват от 11 часа и ще продължат до 19 ч. В същия период от време ще има срещи с Бог Дионис, който ще гадае на вино само на най – смелите посетители и ще позира за снимки. Бог Дионис ще може да бъде намерен в къщите „Георгиади“,..
РАДИО ПЛОВДИВ, СЪБОТА - 10 МАЙ, МАЛКО СЛЕД 9 Ч "СРЕЩИ" В българския месец на духа със Стефан Цанев си говорим за свободата.... "СВОБОДАТА Е МНОГО ЖЕСТОКО НЕЩО. ТЯ ТЕ ЛИШАВА ОТ ОПРАВДАНИЕТО, ЧЕ НЯКОЙ ДРУГ Е ВИНОВЕН ЗА ТВОЕТО НЕЩАСТИЕ", любимото ни оправдание и мрънкане... Говорим си и за демокрацията, която според ПОЕТА убихме още в зародиша..