Любовните истории в живота на Винсент Ван Гог са объркани точно като живота му. В детството, пасторското възпитание залага отношение към жените като към целомъдрени небесни същества, обект на обожание. Но самотата и нуждата от близост, прикрити като дистанция и отказ точно от близост, го водят към възможно най-неподходящи обекти на любовта. А бохемската му душа пък го тласка към бордеите, което само засилва проблема.
Ван Гог си дава сметка какво става и пише на сестра си Вилхелмина: „Още имам най-невъзможните и крайно неподходящи любовни връзки, от които по правило излизам със срам и позор.“ На 19 той залюбва братовчедка си Каролине Ханебек, предлага брак, но е отхвърлен. След година, в Лондон, се влюбва в Евгения Лойър, дъщеря на хазяйката. Пак предлага брак и пак получава отказ. Защо – важен въпрос, доколкото Ван Гог е млад, здрав красавец, със стабилна работа и доходи. През 1881 следва вече разказаната история с братовчедка му Кий, която обаче не свършва с нейния рязък отказ. Винсент я преследва – пише грубо писмо до баща ѝ, а после отива в Амстердам и цъфва пред фамилната къща. Излиза бащата на Кий, казва, че държанието му е неподходящо и тя не иска да го види, но младежът слага ръка над пламъка на лампата, която осветява портата и настоява: „Нека я видя за малко, толкова, колкото ръката ми може да издържи.“ Сцената заплашва да стане болезнена, но бащата на Кий просто духва пламъка и влиза в къщи.
Тези провали отварят нови бездни в душата на Ван Гог, но не го вразумяват. През 1882 той среща в Хага, където живее, тъжна и самотна проститутка – Класина Хорник, жена на ръба на самоубийството. По-възрастна е от него с три години, има дъщеря на пет, бременна е пак, няма пари и дом. Винсент я прибира и, макар тя да го дарява с гонорея, се грижи за нея и децата, превръща я в своята Сиен. На Тео казва, че я ползва като модел и наистина я рисува – като модел на скръбта и човешкото отчаяние, като Мадоната с младенеца на модерната индустриална епоха. Но после признава в писмо: „Тя и аз сме двама нещастници, които трябва да оцелеят заедно и заедно да носят кръста си.“ Баща му заплашва да го затвори в лудница, но всичко се разпада, защото Сиен продължава да се държи като уличница – пие, пуши, не се грижи за децата, а скоро се връща към проституцията. Но и това не е краят.
През 1884 Ван Гог се захласва по Маргарита Бегеман, красивата дъщеря на съседите. Той е на 31, Марго – на 41. Тя отвръща на чувствата му, но техните са против брака, а невротичната Марго опитва да се отрови. Винсент я спасява, но явно случката му идва в повече и връзката се разпада. Всъщност, доколкото е известно, оттам нататък, до смъртта си 6 години по-късно, Ван Гог страни от любовта и търси утеха само в бордеите.
Много версии има за психическото състояние на Ван Гог, довело както до драстичния епизод с отрязване на ухото в Арл, така и до самоубийството му следващата година. От епилепсия и шизофрения, през биполярно и погранично разстройство, та чак до прочутия през епохата сифилис – всичко се предполага, но нищо не е сигурно.
Последни проучвания на нидерландски специалисти обаче насочват към поредния парадокс около Ван Гог. Той от малък има симптоми на различни отклонения, но те не водят до по-общо разстройство на психиката. Това става чак в последните години от живота му, когато му се натрупват прекалено много фатални събития, сривове в отношенията с хората, чувството за самота, творческото напрежение, редовното недояждане и жестоката злоупотреба с алкохол, най-вече абсент. Камъчето, което обръща каруцата, е кавгата с Гоген, след която Ван Гог изпада в срив и отрязва собственото си ухо. После нищо не помни, но в болницата спира алкохола, а това, вместо да го спаси, го води до унищожителен алкохолен делириум. Така той застава буквално между небето и земята - люшка се от тежка депресия към безумна хиперактивност, от разумни и светли часове на гениално творчество, до тъмни бездни на страх от смъртта и парадоксалното желание да умреш, за да се спасиш от този страх.
В тези последни години се раждат и най-гениалните картини на Ван Гог. Колкото хора на света, толкова и мнения кои са най-добрите му картини. Но не можем да подминем „Цъфналите бадеми“, ведра работа, в която личи влиянието на японската гравюра. Рисува я през 1890, когато научава, че Тео има син, а той сам е вече чичо. Следва слънчевото „Житно поле с кипариси“, сътворена, след като Винсент излиза от санаториума Сен Реми. Още година по-рано е изумителната „Спалня в Арл“, чиито криви стени мнозина тълкуват като плод на разстроения му мозък. Оказва се, че стените в прочутата Жълта къща просто наистина са неравни и криви. Ранната „Селяни, ядящи картофи“ се счита за първата му гениална работа, но за мен лично тя е твърде мрачна, повече Гоя, отколкото Ван Гог.
Странно, но „Автопортрет с превързано ухо“ не звучи болезнено, а смирено. „Кафе тераса през нощта“ е заглавие, неспособно дори да намекне за гения на тази творба. Сюжетът е прост – площадът в Арл с няколко човешки фигури и осветеното кафене, а отгоре – звездното небе. Нищо повече, но това е сякаш всичко. По повод „Портрет на д-р Гаше“, Ван Гог пише до Тео: „Нарисувах портрета на д-р Гаше с печален израз на лицето – така характерен за нашето време“. Изумителните си „Ириси“ пък описва като „гръмоотвод за болестта ми“. Не може да се пропусне и поредицата „Слънчогледи“, които Винсент рисува в Арл, за да украси стаята на Пол Гоген.
И все пак, ако трябва да избирам една картина, това е „Звездна нощ“, нищо, че сам Ван Гог не я харесва и пише на Тео, че тя е прекалено емоционална, а истинското произведение на изкуството трябва да е сдържано и овладяно. Съгласен съм с тезата му, но не съм съгласен, че „Звездна нощ“ е прекалено емоционална, вижда ми се брилянтно балансирана.
Но кой съм аз, та да споря с Твореца на картини? Да си спори горе с него Творецът на Твореца, който със сигурност вижда как през юли 1890 Винсент Ван Гог вади револвер и се застрелва насред полето, но не спира ръката му.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
За кенсъл културата ще си говорим тази събота. Защо се появи и какво ни обещава? А може би отговорът е в казаното от Алан от Лил, проповедник от 12 век: "Миналото има восъчен нос, който може да бъде извиван във всички посоки." Гости на "Срещите" са проф. Цочо Бояджиев, Мирослава Кацарова и доц. Илия Кожухаров.
Именитата пианистка Венета Нейнска поставя началото на европейското си турне „Пътища и посоки“ в Дом на културата „Борис Христов“ в Пловдив. Най-добрият концертен роял „Стейнуей“ в България ще звучи с изпълнението на произведенията на Шопен, Рахманинов, Крайслер, Мануел да Файя, Кристоф Вилибалд Глук, Франц Шуберт. „Подобно на начина,..
В НБ „Иван Вазов“ в Пловдив ще бъде представена книгата „Ататюрк. История на идеи“ от М. Шюкрю Ханиоглу. Тя не е поредната биография на големия турски държавник, а разказва за идеите на Ататюрк, еволюцията им и реализацията им в турското общество. Авторът М. Шукрю Ханиоглу е професор по история на късната Османска империя в департамента по..
С Дионисиево шествие в Пловдив ще бъде открит фестивалът „Дефиле на младото вино“, който ще продължи до неделя. Участниците в 16-то издание на фестивала са 65 , сред тях са най-добрите производители на вина и вкусни храни. Новите фирми тази година са 5, а винопроизводителите са рекорден брой – 51 . За тях и за посетителите широко отварят врати 18..
Дружеството на пловдивските художници организира търг с творби от архива си. Аукционът се ще състои в Изложбената зала на Дружеството на ул. „Авксентий Велешки“ 20. Организаторите канят любителите на изобразителното изкуство и пловдивските таланти, представители на бизнеса и колекционери да участват в тазгодишното издание на търга, на..