Чайковски е музикален романтик с голямо по обем и широко по жанров обхват творчество - десет опери, три балета, седем симфонии, 104 романса, концерти и камерни ансамбли, хорови съчинения, кантати, композиции за пиано. И музиката, и характерът му са белязани от двойственост, дори шизофреничност. Той е луд по Моцарт, Шуберт и други великани, и се ръководи от западните музикални принципи, но втъкава в тях типично руски елементи.
В Русия го критикуват, че не е достатъчно руски, а на Запад – че не е достатъчно западен. После обратно – в Русия го харесват, че е „западен“, а на Запад – че е „руски“, но по разбираем за тях начин. В Русия, където Чайковски е признат от всички режими, властите отричат неговата хомосексуалност и цензорите работят здраво, за да не стигне „новината“ до масовия руснак. На Запад пък го критикуват, че творчеството му е прекалено хомо-романтично. Това започва да се променя при сексуалното разкрепостяване през 60-те и 70-те, а днес музиката на Чайковски сякаш вече се приема еднозначно заради достойнствата си, а не заради сексуални или други конотации.
Не толкова еднозначен обаче е въпросът за етническия му произход. Прадядо му по бащина линия е украински казак на име Чайка. Неговият син Пьотр учи в Киев и там променя фамилията си с по-благородно звучащото Чайковски. После служи като лекар в различни части на империята и забравя Украйна, а внукът му е кръстен на него. По майчина линия пък прадядото на Чайковски е френският скулптор Асие, а прабаба му е Мария Витиг, дъщеря на австрийски офицер. Един техен син отива в Русия да преподава френски и немски, приема руско гражданство и се издига в обществената йерархия. Така че – да, Пьотр Илич Чайковски официално е трето поколение руснак, но с украински, френски и немски корени.
Пьотр е чувствително до болезненост дете, но също своенравен и упорит. Той съчетава добротата и благодушието на баща си, с желанието за ред и дисциплина на майка си. Семейството живее охолен живот във Вятска губерния, където баща му е шеф на желязна мина. Френската гувернантка Фани Дюрбах скоро разбира, че Пьотр е необикновено дете. Той е само на 4, но настоява да учи с големите и за две години научава перфектно френски и немски. Запалва се по музиката, когато в семейството купуват оркестрина – инсталация, която възпроизвежда музика, записана на метални барабани. После купуват пиано, а мама му показва какво да прави с клавишите и го учи на нотите. Малкият повече не се откъсва от пианото, наемат му учител, а междувременно прави и първите си детски композиции.
Фани Дюрбах иска да го отклони от пътя на музикант, който тогава в Русия е и напълно безперспективен и те поставя в много ниско социално положение. Тя обаче си променя мнението и дори събира детските музикални съчинения на Чайковски, когато разбира, че малкият е наистина препълнен с музика. Една вечер той се оплаква от силно главоболие, Фани отива да го утеши и пита какво му е, а Пьотр се държи за главата и стене: „Тук е пълно с музика, тя иска да излезе, моля, пуснете я навън, пуснете я навън!“ Въпреки видимият талант, родителите го пращат Императорското училище по юриспруденция, което гарантира сигурен доход и добър живот.
Но Пьотр е на 10, така че изкарва две години в подготвителен интернат, където изобщо не е като в къщи. Липсва му всичко и опитва да компенсира – мълчи и трудно контактува, крие музикалния си талант, свиква да се съгласява, за да не яде бой – за учителите телесните наказания са основно възпитателно средство. После в училището в Петербург се запознава с 13-годзишния Алексей Апухтин, после известен руски поет и преводач. Смята се, че двамата заедно откриват своята хомосексуалност, както и пушенето – две страсти, които съпътстват Чайковски цял живот.
Въпреки че преживява няколко големи любовни истории и има много мимолетни връзки с мъже, Чайковски е близък и с три жени. През 1859 той е вече юрист, има държавна служба и го удря на живот - пие, пуши, играе комар и ходи по опери и концерти. Но учи и музика в Руското музикално общество, от което скоро се ражда Петербургската консерватория. Завършва я и се маха от службата, за да бъде музикант, а Николай Рубинщайн му предлага преподавателско място в новата Московска консерватория.
Там през 1868 се запознава с белгийската певица Дезире Арто. Те гласят брак, но всичко приключва, когато майка ѝ научава за неговата хомосексуалност. Той цял живот твърди, че Дезире е единствената жена, в която е наистина влюбен. Раздялата нанася удар върху Чайковски, но не толкова силен, колкото може да се очаква. В този московски период той композира балета „Лебедово езеро“, симфонии №2 и №3, фантазията „Франческа да Римини“, Вариации на тема рококо за виолончело и оркестър, много струнни квартети. Скоро Чайковски се съвзема изцяло от удара с Дезире Арто и се връща при младите момчета, за да преживее още удари.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
В Клуб "Неделя" посрещнахме всенародния любимец Владислав Карамфилов - Въргала, който предпримиерно открехна завесите на театрално- вариететния спектакъл "Зад кулисите". Влади Въргала сподели от първа ръка за работата по спектакъла и вълненията преди премиерата на 11 февруари в театър "Сълза и смях". "Зад кулисите" е драматичен вариететно-..
Кметът на Карлово Емил Кабаиванов и председателят на Общинския съвет Доньо Тодоров поискаха мултимедийната дигитална експозиция „Изповедта на Левски“ да бъде преместена от столичната галерия „Квадрат 500“ в Карлово. В писмо до министъра на културата Мариан Бачев те предлагат след закриването й в галерията, което ще стане в края на този месец,..
Минутите за култура са за артсъбитията в Пловдив, разговаряме с новия председател на Дружеството на пловдивските художници - Панайот Панайотов . Той разказва за голямата им графична изложба и за предстояща експозиция в Културния център на Радио Пловдив, в края на февруари. Дружеството на пловдивските художници представя второто издание на..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 08. 02. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ (нови книги): Ирене Вайехо. Песента на стрелеца. 208 стр., ок. 4А, Колибри, 2025. Джераладин Брукс. Годината на чудесата. 288 стр., ок. 5А, Лабиринт, 2025. Лус Габас. Далече от Луизиана. 688 стр., 6А,..
Литературна среща „Вино и проза: Вечер с Ина Иванова“ организира читалище „Кемал Ататюрк“ в Пловдив. Събитието щесе проведе от 18 ч. в библиотеката на читалището на ул. „Д-р Георги Вълкович“ №3. На чаша вино почитателите на художествената литература ще имат възможност да се срещнат с утвърдената писателка и поетеса. Ина Иванова е..