Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Петрол на пазара има, но цените и несигурността са високи

"Българска петролна и газова асоциация", която обединява най-големите търговци на горива, вкл. и българската рафинерия, изцяло подкрепя позицията, че ако има дерогация за петрола за някои страни, България трябва също да бъде включена. До този момент ЕС базира решението си за по-дълъг срок,  по отношение забраната за внос на руски суров петрол за Унгария, Словакия и Чехия на базата на това, че те са вътрешни държави без излаз на море и се снабдяват изцяло по море по тръбопровод с руски суров петрол. Идеята беше, че България, която граничи с Черно море, може да се снабдява и от алтернативни източници. Това обаче е много трудно и би направило снабдяването със суров петрол за българската рафинерия изключително тежко". Това заяви изпълнителният директор на асоциацията Андрей Делчев.

Той посочи за твърдението си  няколко причини. "Доставката на суров претрол в момента се извършва регулярно от пристанище Новоросийск чрез танкери между 50 и 100 000 тона. Може да бъде предвидено докога ще стигне горивото. Логистиката е ясна от години. Докато, ако внасяме горива от трети държави през Черно море, това трябва да стане задължително през Босфора, който е труден за преминаване, особено от танкери. От далечни дестинации петролът би следвало да се кара с големи танкери около 100 000 тона, за които  преминаването е по-скъпо, застраховките са по-високи, несигурността кога ще стигне стоката до българския завод също е голяма. На практика няма алтернативни варианти за снабдяване със суров петрол, за да работи рафинерията в Бургас регулярно".

По думите на Делчев, у нас се спекулира с това, дали единствената рафинерия у нас може да работи изцяло с чужд петрол. От технологична гледна точка, вероятно може и при различни миксове, но чисто икономически рафинерията не може да разчита на регулярни доставки. Още повече, че цените биха били такива, че горивата на практика биха били непродаваеми за българския пазар, подчерта Делчев. 

Делчев заяви още, че преди три месеца 3 лв. цена за гориво е изглеждала непосилно висока, а сега тя е реалистична.

"В контекста на несигурността и войната цените на петрола и крайните продукти вървят нагоре. Само за последния месец  увеличението е около 5%, което е много. И в момента тези цени вече водят до сътресения в транспорта, доставките, цените са недостъпни за българския стандарт и това се отразява и на оборота на бензиностанциите, на оборота на дребно на горива, нещата не са добри".

Според Делчев, ако приемем, че спира доставката на руски суров петрол, България трябва да търси два варианта за снабдяване с горива. "Единият е алтернативи за снабдяване със суров петрол, така, че рафинерията да работи, а другият, ако задължителните резерви бъдат освободени и се изчерпят търговските резерви - снабдяване с горива от съседни държави. Петрол има  на пазара има - Северна Африка, Арабските емирства, Саудитска Арабия, но цените биха били много по-високи и транспортът - много по-несигурен".

Снабдяването със суров петрол през рафинерията е тежък и скъп процес и затова настояването на българското  Правителство за дерогация по отношение на сроковете за забрана за внос на руски суров петрол са изцяло обосновани, бе категоричен  Делчев.

Чуйте повече от звуковия файл:

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Проблемите сред железничарите ексалират много бързо

В протестна готовоност са железничарите в страната.   Проблемът не е в БДЖ, а в Национална компания "Железопътна инфрастуктура",  уточни в интервю за Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев . Той отбеляза, че основните проблеми са изоставането в заплащането и липсата на кадри, които не са от днес, но сега са..

публикувано на 15.05.24 в 15:45

Пловдивски университети също излизат на протест на 20 май

На 20 май всички държавни университети и някои от частните обявиха, че няма да отворят врати за студентите в знак на протест. Това се казва в отворено писмо, подписано от 44 ректори на български висши училища до държавните институции. Ректорът на ПУ проф. Румен Младенов не се е подписал под този документ на Съвета на ректорите. Там подписи са..

обновено на 15.05.24 в 15:34
Румен Гълъбинов

Влизането в еврозоната догодина е реално, зависи от политиците

Влизането ни в еврозоната догодина все още е възможно, макар и по-малко вероятно. Всичко зависи от политиците. Това коментира икономистът Румен Гълъбинов след международната конференция, посветена на присъединяването на България към еврозоната. На нея управителят на БНБ Димитър Радев предупреди, че страната ни няма да успее да изпълни всички..

публикувано на 15.05.24 в 09:44

Искаме оставката на инспектор Красимир Нешев от Пловдив

Искаме да има някакво наказание и ако се налага, и оставката на инспектор Красимир Нешев , заяви  пред Радио Пловдив  Диана Русинова  от Европейския център за транспортни политики.  Тя коментира тежката катастрофа в Пловдив, при която загинаха двама души, а други трима са в болница.  Русинова определи като възмутителна  реакцията..

обновено на 14.05.24 в 16:15

Младите шофьори са с фатално самочувствие, без опит и умения

Катастрофата на бул. "Руски" зададе за пореден път въпроси, на които все още няма еднозначен отговор. Защо отново говорим за висока скорост, която води толкова бързо до трагичната загуба на човешки живот?  Има ли противодействие срещу видеоклиповете в социалните мрежи, които създават един нов, различен начин на подражание и развиват..

публикувано на 14.05.24 в 16:14