Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Петрол на пазара има, но цените и несигурността са високи

"Българска петролна и газова асоциация", която обединява най-големите търговци на горива, вкл. и българската рафинерия, изцяло подкрепя позицията, че ако има дерогация за петрола за някои страни, България трябва също да бъде включена. До този момент ЕС базира решението си за по-дълъг срок,  по отношение забраната за внос на руски суров петрол за Унгария, Словакия и Чехия на базата на това, че те са вътрешни държави без излаз на море и се снабдяват изцяло по море по тръбопровод с руски суров петрол. Идеята беше, че България, която граничи с Черно море, може да се снабдява и от алтернативни източници. Това обаче е много трудно и би направило снабдяването със суров петрол за българската рафинерия изключително тежко". Това заяви изпълнителният директор на асоциацията Андрей Делчев.

Той посочи за твърдението си  няколко причини. "Доставката на суров претрол в момента се извършва регулярно от пристанище Новоросийск чрез танкери между 50 и 100 000 тона. Може да бъде предвидено докога ще стигне горивото. Логистиката е ясна от години. Докато, ако внасяме горива от трети държави през Черно море, това трябва да стане задължително през Босфора, който е труден за преминаване, особено от танкери. От далечни дестинации петролът би следвало да се кара с големи танкери около 100 000 тона, за които  преминаването е по-скъпо, застраховките са по-високи, несигурността кога ще стигне стоката до българския завод също е голяма. На практика няма алтернативни варианти за снабдяване със суров петрол, за да работи рафинерията в Бургас регулярно".

По думите на Делчев, у нас се спекулира с това, дали единствената рафинерия у нас може да работи изцяло с чужд петрол. От технологична гледна точка, вероятно може и при различни миксове, но чисто икономически рафинерията не може да разчита на регулярни доставки. Още повече, че цените биха били такива, че горивата на практика биха били непродаваеми за българския пазар, подчерта Делчев. 

Делчев заяви още, че преди три месеца 3 лв. цена за гориво е изглеждала непосилно висока, а сега тя е реалистична.

"В контекста на несигурността и войната цените на петрола и крайните продукти вървят нагоре. Само за последния месец  увеличението е около 5%, което е много. И в момента тези цени вече водят до сътресения в транспорта, доставките, цените са недостъпни за българския стандарт и това се отразява и на оборота на бензиностанциите, на оборота на дребно на горива, нещата не са добри".

Според Делчев, ако приемем, че спира доставката на руски суров петрол, България трябва да търси два варианта за снабдяване с горива. "Единият е алтернативи за снабдяване със суров петрол, така, че рафинерията да работи, а другият, ако задължителните резерви бъдат освободени и се изчерпят търговските резерви - снабдяване с горива от съседни държави. Петрол има  на пазара има - Северна Африка, Арабските емирства, Саудитска Арабия, но цените биха били много по-високи и транспортът - много по-несигурен".

Снабдяването със суров петрол през рафинерията е тежък и скъп процес и затова настояването на българското  Правителство за дерогация по отношение на сроковете за забрана за внос на руски суров петрол са изцяло обосновани, бе категоричен  Делчев.

Чуйте повече от звуковия файл:

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
проф. Татяна Дронзина

От търгашеската сделка за Украйна губят всички

"И я превърнаха в пустиня. И нарекоха това мир." С този цитат от Тукидит п олитологът от Софийския университет  проф. Татяна Дронзина  коментира пред Радио Пловдив преговорите между САЩ и Русия за примирие в Украйна. Тя изрази притеснение, че до този момент  Украйна не получава гаранции за сигурност отникъде. Това е една търгашеска..

публикувано на 25.02.25 в 16:50
Георги Стоев

Нужна е по-широка кампания за еврото

"По-трудната задача при въвеждането на еврото вероятно ще е да убедим българските граждани, че това е това е по-добрият избор за тях самите, отколкото управляващите да убедят отговорните за членството европейски институции", смята икономистът Георги Стоев. Наскоро той обяви в профила си във Фейсбук готовост да отговаря на въпроси на интересуващи се за..

публикувано на 25.02.25 в 15:48

Въпреки протеста на „Възраждане“ нормалността у нас се връща

Въпреки грозните сцени от протеста на „Възраждане“ в събота нормалността в страната ни се завръща. Това коментира политическият анализатор и журналист  Иван Тропанкев. Аргументира се с това, че имаме работещо правителство с опозиция, на прага сме на приемането на бюджет 2025, както и на влизането ни в еврозоната.  „Докладът за членството..

публикувано на 25.02.25 в 10:50

Община Пловдив няма да допусне втора „Индра“

Община Пловдив ще защитава обществения интерес при финализиране на електронната система в градския транспорт. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив Ерол Садъков, заместник-кмет на Пловдив с ресор транспорт. Той обясни, че в момента се водят преговори с фирма „Тикси“ за сумата, която трябва да се даде допълнително за..

публикувано на 25.02.25 в 10:35

В този бюджет излиза, че най-важни са заплатите в МВР

Смешна е историята дали е вярно, че България е изпълнила критериите и може да влезе в евозоната от 01.01.2026 г., защото става въпрос кога точно се закръгля при изчисляването на критерия. Това заяви в предаването "Точно днес" макроикономистът Георги Ганев . "Когато се опитваш да вкараш аналогова действителност в дигитални цифрови критерии, понякога..

публикувано на 25.02.25 в 10:12