Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Великите европейци - Карл Маркс, трета част

В Париж Карл Маркс, освен че пише радикални статии, завързва и широки връзки в революционнитe среди. През 1845 властите го гонят и отива в Брюксел. 

С Енгелс стават членове на тайното общество „Съюз на справедливите“, преименувано на „Съюз на комунистите“, а в „Мизерията на философията“ Маркс развива в дълбочина идеите за „истинския“ революционен пролетариат, базирани на „научната“ материалистическа философия. После е изгонен и от Брюксел. През 1848 е за малко пак в Париж, а след Мартенската революция в Германия се установява в Кьолн. Там около година издава вестник на „Съюза на комунистите“, но пак го гонят и тогава отива в Лондон, където остава до края на живота си. Междувременно обаче с Енгелс съчиняват един от най-прочутите текстове на комунистическата утопия. „Комунистическият манифест“ излиза през 1848 като политическа платформа на „Съюза на комунистите“, който решава да се превърне в легална партия. 

Така се ражда изречението, което изумява с откровеността си - за призрака на комунизма, дето броди из Европа. Да, като всеки друг призрак, комунизмът, освен да пищи нощем и да плаши хората, по обективни причини не може да свърши нищо добро. За сметка на това обаче, може да стори много зло. Злото, което живяхме по-късно, е залегнало в самата теоретична програма от 10 точки в „Комунистическия манифест“. Тя изисква насилие на група хора над всички останали и точките бяха стриктно реализирани във всички бивши и настоящи комунистически страни - експроприация на земята, висок прогресивен данък, отмяна на правото на наследяване, конфискация на имуществото на „метежници“, централизация на кредитирането, транспорта, държавното производство, принуда за физически труд, съединяване на земеделието с промишлеността, обществено възпитание на всички деца, съединено с материалното производство. 

Няма да тълкувам престъпното мислене, заложено в тези точки, но на тяхна база се реализира изцяло престъпна практика. Първото следствие от великата Марксова програма е отнемането на собствеността, което прави хората и общество слаби, зависими и несвободни. Второ - налага се държавен монопол във всичко и съответно - планиране и държавно регулиране на живота на всеки. Трето - има принуда към материален труд, интелектуалният не се брои за нищо. Четвърто, дори най-положителното - отмяна на детския труд и образование за децата, е белязано от задължението за „обществено“ възпитание чрез „материалното производство“. Пето, заложена е опцията всяка съпротива срещу коя да е от тези мерки да се смазва със сила и без угризения - така е „научно обосновано“. 

И резултатите не закъсняват - 65 милиона жертви на марксисткия комунизъм в Китай, над 20 милиона в СССР, 2 милиона в Северна Корея, 2 милиона в Камбоджа, колко още по света е трудно да се сметне, но и това стига. Да ви е сладко, мистър Маркс!

Маркс се мести в Лондон през 1849, наема къща и прислужница, на която никога не дава заплата, а само храна и квартира. Там се пренася централата на „Съюза на комунистите“, в който обаче възникват противоречия по класически глупавия въпрос дали пролетариите трябва да се призоват на революция веднага или малко по-късно. Маркс е за по-късно, надделява и изгонва противниците, а после съюзът се разпада. 

За сметка на това се ражда „Международната асоциация на работниците“, по-известна като „Първи интернационал“. В него пак се водят вътрешни битки - този път с анархистите на Бакунин. Маркс пак печели, но и Интернационалът се разпада. Освен забавленията с политически спорове, в Лондон Маркс пише основния си труд - „Капиталът“. 

Книгата е опит за критика на политическата икономия на капитализма, приживе, през 1867, излиза обаче само един от трите тома, другите два са издадени по-късно от Енгелс. Въпреки специализирания си характер, книгата е добре приета в радикалните левичарски среди, особено в Русия и Германия. „Капиталът“ вдъхновява и Ленин, който след болшевишката „революция“ налага марксистките принципи за управление на обществото и икономиката, но почти веднага вижда, че всичко рухва и тогава измисля формулата НЕП - Нова икономическа политика. Нищо ново, тя е връщане към принципите на капитализма и пазара. При Сталин пък всичко вече се трансформира в грозния и неефективен хибрид, наречен „държавен капитализъм“. 

Карл Маркс, независимо от антихуманните си теории, е обикновен човек, който обича жена си и децата, страда от безпаричие и се пита - ще остане ли името му за поколенията. Е, името му е познато по цял свят, макар рядко да се споменава с добро, трудовете му са широко известни, макар че никой, освен специалисти, не ги чете, а от прогнозите се сбъднаха най-зловещите, онези за комунистическия рай дори не се мярнаха на хоризонта. 

В последните си десетина години Маркс не е така работоспособен, защото здравето му, което и без това никога не е цъфтящо, съвсем запада. Към ранните проблеми с белия дроб, се прибавят чернодробни - следствие от неумереното пиене на бира, вино и ликьори, както и яденето на тежки, пикантни храни. За влошеното му здраве не помага и пушенето на много нискокачествени пури. Безпаричието наистина го тормози. Не му стигат парите от книги и статии, от наследствата, които той и Жени получават, не стига издръжката от Енгелс и всички заеми. Но когато Маркс продава комплект сребърни съдове, част от наследството на жена му, полицията го арестува по подозрение в кражба. Всичко това надгражда болестите му - тормозят го нервни кризи, безсъние, възпаление на очите, силни ревматични пристъпи. 

След нервен срив през 1877, Маркс започва да взима наркотици, а от 1863 до края го преследват циреи. Те са толкова много и болезнени, че той не може да работи нито прав, нито седнал - и пише на Енгелс, че отказва абонамента за Британския музей, защото циреите са му нанесли повече щети, отколкото Френската революция на френската монархия. 

В такива телесни несгоди, през 1883, едва на 64, Карл Маркс угасва в креслото си, но, вместо да се превърне в истински комунистически призрак, отива в онзи свят, където равенството е Бог, а Смърт е неговият пророк.

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:


Още от категорията

Пловдив дигитализира експонати и артефакти от музеи, ГХГ и НБ

Започва реализирането на проекта „Културното наследство на Пловдив, представено в ревитализирани, реставрирани и реновирани места“, обяви заместник-кметът на града Пламен Панов. В проекта са включени 7 културни институции – Общинският институт „Старинен Пловдив“, Археологическият, Историческият, Етнографският и Природонаучният музеи,..

публикувано на 09.08.22 в 12:47

Преге - предаване за света на книгите, 06 - 12 август

В предаването за книги на Радио Пловдив на 06.08.2022г. бяха представени следните заглавия: BNR podcasts · Преге - Нови книги и литературен календар от 06.08 до 12.08.2022 Рубрика „Напълно непознати“ Сара Джио. С обич от Лондон. 308 стр. ок. 4А, Хермес, 2022. Роза Лей. От Венеция с любов. 448 стр., ок. 5А, СофтПрес, 2022. Дейвид..

публикувано на 09.08.22 в 10:43

"Ден на ашурето" пред Джумая джамия

„Денят на Ашурето“ , носещ посланието за толерантност, по традиция събра пред пловдивската Джумая джамия представители на всички етнически общности в града. Домакини на празника бяха Мюсюлманското настоятелство и Районното мюфтийство.  Много пловдивчани и гости на Пловдив опитаха вкусно ашуре, а младежи в традиционни турски носии черпеха..

обновено на 08.08.22 в 14:10

"Омагьосана душа" на Мартин Джачков превзема Пловдив

Образи на чувството, които разкриват цял един живот – колкото личен, толкова и всеобщ, директно ще говорят с душите на зрителите от 8 до 31 август на ул. "Райко Даскалов" в Пловдив. Там, на открито, Мартин Джачков ще изложи своята "Омагьосана душа", като  осем нови портрета се представят за първи път пред публика. Артистът от десет години твори..

публикувано на 08.08.22 в 10:33

Античният театър посреща Виенския симфоничен оркестър

Легендарният Виенски симфоничен оркестър пристига за първи път в България през септември. Официалният оркестър на град Виена ще изнесе два концерта на емблематичния Античен театър в Пловдив. Интерпретации на световно ниво ще чуе публиката на 9 и 10 септември. Програмата включва Увертюрата „Кориолан“ от Лудвиг ван Бетовен, виртуозния Първи..

публикувано на 08.08.22 в 10:21