"Да застанеш пред паметника на този велик българин и да кажеш нещо за него и делото му, е страшна отговорност. Но е и смирение пред силата на тези хора, пред героизма им, и пред тяхното величие. Вълнувам се!", заяви Кръстю Кръстев. - директор на Драматичен театър Пловдив и носител на Специалната награда „Пловдив” за изключителни постижения и цялостен принос в областта на изкуството и културата за 2021 година, преди да произнесе слово пред паметника на Христо Ботев.
По думите му, за Христо Ботев всичко е вече казано.
"За всеки един обаче са различни понятията, които великият поет рисува и дава. Това е много лично нещо, защото следвайки фактите, човек започва да си задава и въпроси. А нашият народ е известен с това, че ние сме крайни. Обичаме силно и мразим. Известен е с крайностите, в които понякога изпада, но аз го обичам такъв, какъвто е. Ние просто трябва да го разбираме".
Кръстев подчерта, че всеки е минал в различен етап от живота си през разбирането на Ботев.
"Понятията са едни и същи като думи, но чувствата, които преминават през душата на човек, са различни, защото той се намира през различен етап от живота си в различно време. Това е хубаво, че с отминаващото време се усъвършенстваме, усъвършенстват се сетивата ни, познанието ни за света, чувствата ни стават по-богати. Въпросът е обаче да се опитваме да го разберем. Това е трудно, понякога изпадаме в крайности, но като се опитваме да разберем и търсим смисъла на тази саможертва на героите, съпоставяйки я с времето, в което живеем, това е важното. А докъде ще стигнем, не знае никой".
Кръстев заяви още, че българският народ излъчва родов нихилизъм, но такова нещо не трябва да има, защото България върви напред, хората се усъвършенстват.
"А какви герои са ни нужни? Задавам си въпрос не са ли ни нужни строители, които да градят над онова, което е останало през вековете? Ние сме една от най-старите държави на 1300 и повече години, живеем на места, където са се случили всички цивилизационни процеси. Ние носим особен дух на това място, това го усещам и съм щастлив, че съм наследник и нося частица в себе си от тези страхотни промени, които са се оказали основен градеж в цивилизационното развитие на човечеството. С това трябва да бъдат горди българите. Неслучайно Европа е сложила това Ботево гениално четиристишие на стената на един велик музей. То е останало, човечеството го е забелязало и затова нека се гордеем с нашите герои, без да извършваме геройства всеки ден."
Кръстев призова за още за повече спокойствие, разум и страст съвременииците си.
Цялото интервю - звуковия файл:
Центърът за анализи и кризисни манипулации заедно с агенция „Мяра“ измериха индекс на общественото напрежение от 6,09 пункта, който социалозите отпределят като висок. Той е за периода 1 юли - 30 септември. Политологът от Центъра Александър Христов уточни, че това е първият индекс и от следващите ще зависи дали скалата на общественото напрежение..
Агресията в училище е тема на седмицата. Свидетели сме на поредица криминални случаи с ученици в София, едно дете е убито. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев призна днес, че е факт, че през последните десетилетия е отслабена възпитателната функция на българската образователна система . Министерството на образованието и науката..
"Решението да не бъда вече на този пост не е мое, а на кмета на община Пазарджик", заяви на пресконференция Таня Колчакова–Янева, която до преди дни заемаше длъжността заместник-кмет, отговарящ за образованието, културата, младежките дейности и спорта в общината. "Никога политиката не е била моя самоцел. Приех да бъда заместник-кмет, защото..
Дигиталната трансформация не е само за администрацията – тя е и за бизнеса! Дейност 3 от Инвестиция C10.I6 осигурява логистична подкрепа за малките и средните предприятия – проектантски бюра, строителни и консултантски фирми, които искат да прилагат СИМ/BIM в своята работа. Дейността включва изграждане на уеб-базирана..
Трябва да има часове за възпитание в социални и граждански умения в училище, за да предотвратим жестоки случаи на агресия сред децата. Това коментира психологът Иван Игов след поредица от случаи, в които ученици наръгаха техни връстници с нож. Той добави, че древните гърци още са използвали училището като средство за възпитание, което..