През 1823 Александър Дюма тръгва да покори Париж с 20 франка в джоба. През 1870, когато умира разорен, казва на сина си: „Дойдох в Париж само с 20 франка в джоба. Сега си тръгвам от света и пак имам само 20 франка. Какъв живот живях.“
Александър е квартерон, тоест, има една четвърт негърска кръв. Той е здраво, яко дете, с бяла кожа, права коса и дълбоки тъмно-сини очи. Като юноша обаче черната кръв се обажда - кожата потъмнява, косата се накъдря ситно, само очите му остават изумително сини. Тази кръв понякога му носи неприятности, за които се разказват анекдоти. След като си тръгва от прием в аристократичен дом, стопанката нарежда на слугите: „Отворете прозорците, че замириса на негър“. Приятелят му Балзак пък безцеремонно изръсва пред журналисти: „Моля, само не ме сравнявайте с този негър“.
Най-прочута е историята, когато в един Салон се обсъжда теорията на Дарвин за произхода на човека, а един се обръща ехидно към Дюма: „Между другото, Маестро, вие трябва да знаете много по въпроса, нали сте негър“. А Дюма казва: „Разбира се, мосю. Баща ми беше мулат, дядо ми - негър, прадядо ми е бил маймуна. Виждате ли - моят род започва оттам, където вашият свършва.“ Да, Дюма не винаги е посрещан с радост и внимание, но врагове му създава не само кръвта, а също писателските успехи и многото любовни авантюри. П
овечето дами от висшето парижко общество изобщо нямат расистки предразсъдъци, напротив, екзотичната външност на писателя, съчетана с артистизъм, интелект, слава и пари, е неустоима. За него пък са неустоими самите дами - при това в изумителни количества. Смята се, че завоеванията му се въртят около числото 500, а незаконните му деца са поне 7. Дюма обикновено има поне две, често три, а понякога и четири метреси едновременно. Между тях намира сили да прави случаен секс, предимно с театрални актриси. „Взимам ги по много едновременно заради доброто си сърце. Ако трябва да бъда само с една, тя ще умре в края на първата седмица“ - скромно уточнява той.
Не знам дали тук говори светата истина или светото самохвалство, но страстта му към жените е наистина ненаситна. Някои изследователи дори казват, че дори е трудно да се прецени дали писането или любовта е първата и най-голяма страст в живота му. И така, още с пристигането си в Париж, Александър Дюма се залюбва с шивачката Катрин Лабай, която му ражда първия син, наречен също Александър Дюма и станал също известен писател, но с романа „Дамата с камелиите“.
Освен любов обаче Дюма прави и сериозни стъпки, за да завладее Париж наистина. Той вече е наясно с писателската си страст и прави две неща. Първо, обикаля театрите и буквално учи как се пишат пиеси, защо една пиеса е по-добра от друга и т.н. Второ - чете книги наред и се самообразова, запознава се с принципите на модерната поезия, сближава се с някои от най-актуалните писатели и критици.
В Париж стари приятели на баща му уреждат Дюма в канцеларията на херцога на Орлеан, бъдещия крал Луи-Филип. Заплатата му е 100 франка, а за един от старите водевили, написани с приятеля Льовен, двамата получават по 300 франка. Това стимулира Дюма, той пише пиеса, тя уж е приета от театър „Комеди франсез“, но не се поставя. За два месеца вади нова пиеса - „Анри III и неговият двор“, а с нейната премиера през 1929 започва големият му триумф като драматург.
Дюма се събужда прочут и забогатяващ, за реклама на името му само помагат критичните нападки и скандалите между привържениците на класическата френска драма и новото романтично течение, в което Дюма е на предната линия, заедно с Юго. За отпечатването на пиесата в книга той получава 3000 франка - заплатата си за две години и половина, така че напуска кантората и се отдава изцяло на театъра. Скоро пиесите му превземат не само Париж, но и цяла Франция, той има нови завоевания по тънката част и се включва в един кръжец, който се събира веднъж месечно в парижки хотел, за да пуши заедно хашиш и да води интелектуални разговори. Елитната компания включва творци като Юго, Бодлер, Нарвал, Балзак, Дьолакроа.
Не е чудно, че при бурния живот, който води, Дюма участва и в редица дуели. Веднъж той е извикан на дуел, защото е на улицата с толкова небрежно облекло, та някакъв гражданин го смята за лична обида. Дуелът започва, но скоро свършва с всеобщ кикот, Дюма пак е в безумна форма - с широки панталони, които постоянно се смъкват и трябва да се придържат с една ръка. В друг случай, вместо дуел, се хвърля се ези-тура и който загуби, се застрелва в съседната стая. Дюма губи, отива оттатък, чува се изстрел, но той се връща и обяснява: „Ами не можах да се уцеля“.
С парите, които вади от драматургията, Дюма не само издържа метресите, майка си и всички навлеци, които живеят в неговата къща, но и пътува. Така се раждат пътеписи, не винаги пълни с факти, но пък с хумор, забележителни наблюдения и интересни истории. Пътеписите се харчат като топъл хляб, а всъщност са и добра тренировка за най-големите му постижения - приключенските романи..
Още първият такъв роман на Дюма, „Капитан Пол“, появил се през 1838, носи на в. Le Siécle 5 000 нови абоната. Писателят получава хонорар по 3 франка на ред, наистина несметно богатство, като имаме предвид, че пише по около 500 реда на ден. После в ръцете му попада забравен текст, публикуван в Кьолн през 1 700 година и озаглавен „Мемоарите на г-н ДАртанян, капитан-лейтенант от първата рота на мускетарите на негово величество“. Тук са праобразите на ДАртанян, Атос, Портос и Арамис. Те всички са реални исторически фигури, но въображението и огромният талант на Александър Дюма ги превръща в чиста френска митология, която на бърза ръка завладява целия свят.
През 2002, по повод 200 години от раждането на Дюма ш въпреки неговата воля от завещанието му, тленните му останки са пренесени от родното градче в Пантеона. На церемонията президентът Ширак се обръща към живия дух на Александър Дюма с думите: „Чрез теб ние бяхме ДАртанян, Монте Кристо и Балсамо, яздехме по пътищата на Франция, ходехме по бойните полета, посещавахме дворци и замъци, чрез теб - ние мечтаехме“.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
Младата поетеса Деница Младенова от гр. Бургас стана носител на Голямата награда в XV Национален конкурс за поезия „Добромир Тонев“, организиран от община Пловдив. Тя получи грамота и парична премия в размер на 2000 лв. за дебютната си книга „Първи живот“. Това е стихосбирка, която критиците вече определят като явление. Редактор е преподавателят по..
През 2019-а година Митко Новков издаде великолепната си книга "Изядената ябълка", книга, събрала 101 управителски истории. Шест години по-късно, сиреч днес, с автора се връщаме към тези занимателни и мъдри разсъждения. Защо? Ами защото Управителят е вечен, както е вечно времето и човешкия род. Но променя ли се? Слушайте, интересно е.
Авторски концерт с музиката на Христо Йоцов представят в Дома на културата “Борис Христов” в събота. Той е съвместен с Плевенската филхармония и е под диригентрсвото на брат му Борислав Йоцов. В програмата са включени три произведения, които са премиера за пловдивската публика. Това са “Скорпион” – пиеса за кларинет и струнен оркестър,..
Изложба поп арт фигуратив „Сами заедно 1999–2009“ на Цветана Янева-Гумеля ще бъде открита тази вечер в сутеренната зала на експозиция „Мексиканско изкуство“ към Градската художествена галерия. Ще бъдат показани 30 нейни живописни платна, създавани през различни години, но обединени от общо концептуално послание. Те дават ретро поглед към..
Пловдивската галерия "Дяков" показва за първи път изкуството на Борис Желев. Неговата самостоятелната изложба "Археология на спомените" може да се види в следващите две седмици. Те 15-та поред в творческата кариера на художника. Борис Желев е роден в Сливен през 1961 година. Завършва художествената гимназия в Казанлък и специалност "Живопис"..