Той не е точно велик европеец, но е митологичен плод на великия европейски дух, общ за всички народи от континента.
В книгата от 1986 „Мефистофел: Дяволът на модерния свят“, изследователят Джефри Ръсел анализира концепцията за Дявола и нейното развитие през вековете. Той започва с проблема за Злото изобщо и обобщава: „Дяволът е символ на радикалното зло. Но съществува ли той наистина и в какъв смисъл?“ Всъщност, в чисто философския план, нещата са по-ясни. Като се базират на аналогия с тъмнината, която е просто липса на светлина, мнозина казват, че Злото не е самостоятелен феномен, а е отсъствие на добро.
В религиозния план - където не е Бог, е Дяволът. Но това е само образ, за да схванем концепцията. Иначе, тъй като Бог е безкраен и значи е навсякъде, идва уговорката, че Дяволът е в сенките на божието присъствие - в бедствията, смъртта, разрушенията. Втората част от книгата на Ръсел се казва „Реформираният Дявол“ и точно там се развива концепцията за „модернизацията“ на Принца на мрака. Но преди да влезем в темата защо точно Мефистофел е новият дяволски символ, трябва да се знаят още няколко важни неща.
Дяволът не винаги е възприеман като плашеща фигура. Може да звучи парадоксално, но през Средновековието, което считаме за пълно с религиозни предразсъдъци, Дяволът е смешна, карикатурна, дори жалка фигура. Това фолклорно отношение се възприема и от католическата църква. Разгледайте фасадата на коя да е катедрала и ще видите много скулптури на смешни и жалки демонични същества. После Данте описва Сатана с огромни прилепски криле и три усти. Той е в центъра на Ада, но, когато удари с криле, произвежда леден вятър и дъното на Ада замръзва, за да измъчи още повече грешниците от Деветия кръг.
Към средата на 15 век се появява немската фолклорна история за учения магьосник Фауст и сделката му с Мефистофел, която става широко популярна и вдъхновява значими литературни творби. В края на 16 век, Кристофър Марлоу в Англия пише „Трагичната история за живота и смъртта на д-р Фауст“. Сюжетът е познатият - д-р Фауст, който иска знание, сключва сделка с Мефистофел, а в замяна му продава душата си. Пиесата има огромен успех и натрупва собствена митология - твърди се например, че поне веднъж на сцената се появяват истински дяволи.
Около 200 години по-късно, в края на 18 век, този сюжет заляга и в най-прочутата творба, свързана с темата - „Фауст“ на Гьоте. Защо обаче, с какво историята за Фауст и Мефистофел привлича великите умове от новите времена?
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:

Световноизвестната американска джаз певица Лиз Райт и зам.-кмета по култура, археология и туризъм Пламен Панов засадиха дръвче от вида ликвидамбър или амброво дърво в парка в подножието на Бунарджика в Пловдив. Изпълнителката гостува в Пловдив и тази вечер ще изнесе концерт по време на джаз фестивала Plovdiv Jazz Fest. Засаждането на дръвчета е лична..
Георги Мишев беше отличен преди дни с престижната награда „Перото“ за цялостен принос към българската литература. Повод за гордост и признание към един от най-смислените и обичани български автори. Повод е и да си припомним богатото му творчество и незабравимите образи, които е създал — както на страниците на книгите си, така и в емблематичните..
Изложбата „Тракиеца“ – графичен роман, създаден в сътрудничество между екипа и учениците на Манга Академия и сръбския творец Иван Велкович, ще бъде открита в Регионалния археологически музей – Пловдив. Проектът обединява фентъзи и научна фантастика с елементи от балканската култура и история, пренасяйки публиката в алтернативна вселена,..
Евгения Кръстева-Благоева представя дебютния си исторически роман „Реките на времето“ в Народната библиотека „Иван Вазов“ в Пловдив. Подзаглавието на книгата е „истински роман“ – историите в нея са за реално случили се събития и личности от последните 125 години. В „Реките на времето“ невидимите нишки на миналото събират съдбите на два рода,..
a² + b² = c² Тази формула, както всеки знае, се нарича Питагорова теорема. Изказана с думи прости, тя гласи: в правоъгълния триъгълник сборът от дължината на всеки от катетите на квадрат е равен на дължината на хипотенузата на квадрат. Катетите са ония две по-къси чертички в триъгълника, които се срещат под ъгъл 90 градуса в единия си край, а..