Дебютната книга на кинокритика Деян Статулов „(Не)възможната свобода“ ще бъде представена в пловдивския клуб „Петното на Роршах“. Тя е резултат от дългогодишно изследване върху върху механизмите и средствата, чрез които се осъществява контрол върху кинопроизводството в периода 1948-1989 г.
Описани са новооткрити документи, доказващи репресивната намеса над творчеството на българските кинотворци, както и случаите с два емблематични филма – „Кратко слънце“ на Людмил Кирков и „Една жена на 33“ на режисьора Христо Христов.
Книгата е резултат от дългогодишно изследване върху механизмите и средствата, чрез които се осъществява контрол над кинопроизводството по време на социализма в България.
Идеологическият контрол на Българската комунистическа партия (БКП) бележи целия период на социалистическото филмопроизводство. Това е валидно дори когато творците и техните филми не са засегнати пряко. Съдържанието на филмите се подчинява на политическа поръчка, замаскирана като интерес към ценностите на социалистическото общество.
В текста е направен кратък исторически обзор на цензурата по света, а в частност – на седмото изкуство. Като основен акцент на изследването е разгледан проблемът с генезиса и функционирането на механизмите за контрол и цензура в българското кино в този период. Описани са много новооткрити документи, които доказват наличието на репресивна намеса над творчеството на родните кинотворци. Представени са подробно случаите с два емблематични български филма – „Кратко слънце“ на Людмил Кирков и „Една жена на 33“ на Христо Христов.
В книгата е публикуван и оригиналният протокол от заседанието на Съвета по художествено-творчески въпроси за обсъждане на филма „Една жена на 33“като важно и любопитно приложение.
Деян Статулов е доктор по кинознание и главен асистент в Института за изследване на изкуствата при Българска академия на науките (БАН). Има над 300 публикации в областта на филмовата история и критика (изследвания, рецензии, интервюта и др.). Като професионална реализация е бил сценарист и редактор на телевизионни предавания и формати, главен редактор на фестивалния вестник на „Международен София Филм Фест“ и „Златна роза“, както и програмен директор на „Дом на киното“ в София (2013–2015). Хоноруван преподавател е във Факултета по журналистика и масова комуникация към СУ „Св. Климент Охридски“, магистърска програма „Продуцентство и креативна индустрия“. Съсценарист е на телевизионното предаване за кино „Като на кино“ (bTV Cinema) и филмов наблюдател на предаването „Преди обед“ (bTV). Издател и главен редактор е на сайта за филмова култура kinoto.bg. През 2022 г. получава наградата на СБФД „Васил Гендов“ за оперативна критика.
Интервюто - звуковия файл:
Поетесата Ива Спиридонова ще представи довечера в клуб „Петното“ своята нова стихосбирка „Разплакана пръст“. В премиерата ще участват редакторът на книгата Симеон Аспарухов и поетесата Любел Дяков. „ Опитах се по някакъв начин да обърна вътрешните очи на човека към него самия, за да може той да разбере, че е доста лесно и доста..
Художничката Снежана Фурнаджиева представя тази вечер нова изложба живопис в пловдивската галерия "Аспект". Картините на дългогодишния председател на Дружеството на пловдивските художници отразяват един преходен период, който съчетава познатите досега техники с нови творчески похвати. А в тях намират отражение дълбоки философски и религиозни..
Поетесата Катя Димитрова получи поощрителната награда от 15-тия националния конкурс за поезия „Добромир Тонев“, за първата й стихосбирка „Плач по всички жени преди мен“. Дебютната й книга излезе през 2023 г., а неин редактор е Георги Господинов. Новата книга на младата авторка „ Птица със страх от високото “ e отново издание на „Жанет 45“...
Изложба с творби на художника Борис Димовски ще бъде открита в Къщата на Верен Стамболян в Пловдив. Творбите са част от богатата художествена колекция на Общински институт „Старинен Пловдив“. На събитието, организирано от екипа на института, ще се състои и пловдивската премиера на документалния филм „Борис Димовски, несъгласният“. Ще присъстват..
Кой знае какво си мисли сега Пол Маккартни, когато не е стар, на цели 64, както пее в песента си, а вече на 73. Чудя се колко често се връща към годините с „Бийтълс”, които за него преминават наистина като сън – понякога прекрасен, понякога отвратителен, но при всички случаи сън, след което се събуждаш в друга Вселена. Ако погледнем назад, поради..