Демостен, син на Демостен. Преди 24 века някои съвременници го смятат за подъл и жалък тип, неморален и корумпиран, макар с известен ораторски талант. Други обаче го намират за най-великия оратор. И не само в Атина, в Рим, където риториката цъфти, Лонгин го нарича „пламтяща мълния“, а Цецилий го смята за „възвишен“. Според Квинтилиан, той е „стандарт за ораторство“, а най-големият му фен, Цицерон, казва: „Той стои сам сред всички оратори“.
Демостен е роден през 384 г. пр.н.е. край Атина. Баща му има две работилници - за оръжия и мебели, а майка му, казват, е варварка, от скитите. Казва го Есхин, големият политически и професионален противник на Демостен, така че всички са скептични. Когато е на 7, баща му умира, а наследството - 15 таланта, 11 милиони долара, е профукано от настойници. Демостен от малък е болнав и крехък, заеква, гласът му е слаб и не се вписва никъде. Образованието му е половинчато – не е годен за гимнастика, а настойниците често не плащат на учителите. Той иска да стане оратор, да осъди опекуните и да си върне парите. Атина е люлката на ораторското изкуство, речи се произнасят навсякъде, но най-важните са в съда и в политиката. В съда всеки е длъжен да пледира лично и без да чете. Който не може, наема логограф, той комбинира писменото слово със знание на законите, а и с психология. Логографът пише речта, хората я учат наизуст и често делата се печелят не с истина или справедливост, а добра реч и театрални умения. Още като момче Демостен се вмъква в съда и слуша някакъв прочут оратор. Захласнат е от силата и ефекта на словото му, вече знае какво да прави, остава само да преодолее себе си.
Демостен учи при Исей и възприема простотата на стила, стриктната логика и маниера да задава риторични въпроси. Но сигурно се питате – как велик оратор може да заеква, да няма силен глас, да е хаотичен в жестовете. Не може, гласи отговорът и Демостен го знае - най-малкото, защото се проваля в първите опити пред публика. Изгонен е с освирквания, но се захваща да промени нещата. Плутарх описва тежкия му път. Той се упражнява да говори с камъчета в устата, така преодолява заекването. Държи речи на морския бряг, където, заради шума на вълните, засилва гласа си. Друга техника за това е да изкачва хълмове, докато рецитира „Илиада“ силно. Тикът в рамото, което подскача нагоре, Демостен лекува с остър меч.
Когато се упражнява пред огледалото, закача над рамото си меч и се порязва, когато не овладее тика. А за да стои в къщи и да учи, той си обръсва половината глава. Когато не тренира тези неща, учи се да пише – от речи на други оратори или от „История“ на Тукидид, която преписва 8 пъти и знае наизуст. На 20 Демостен става гражданин на Атина и вече може да пледира в съда. След дълга процедура срещу настойниците, печели делото и си връща около 10 таланта. После Демостен работи 10 години като логограф по частни дела и натрупва огромен опит. Законите тогава са разтегливо понятие, вниманието е повече към естественото право, а убежденията на заседателите се променят с логика или емоция. А и говорим за нещо като психология на тълпата - заседателите най-често са между 200 и 500 души и как, ако не с магическо слово, мисъл, чувство и жест, ще ги накараш да те подкрепят. След 30, Демостен е богат човек и обществена фигура. Става триарх, грижи се за една бойна трирема от флота и плаща за нея от джоба си. Като хорегос пък плаща издръжка на театрален хор.
Той се жени, има дъщеря, която умира рано, и преживява безнаказано обвинения, най-вече за хомосексуализъм и корупция. Въпреки тях, Демостен е на друго ниво и влиза в политиката. Първата му политическа реч, „За флотата“, е от 354 г. пр.н.е. и предлага реформа във финансирането на морските сили. Голямата слава на оратор и политик той печели през 351 г. пр.н.е., когато започва дългогодишната му, твърда и последователна борба за запазване на независимостта и демокрацията в Атина, а и за обединение на елинските градове срещу експанзията на заплахата от Север – Филип II Мъакедонски. Оттук и названието „филипика“ за реч, в която оратор е срещу силен политически противник. Демостен държи 7-те си най-известни речи – 4 филипики и 3 „олинтии“, в които разяснява опасността от македонците, съветва как да се избегне тя, настоява за сключване на военни и политически съюзи.
Той успява да организира военен съюз срещу Филип и дори сам участва като хоплит в катастрофалната за елините битка при Херонея. Да, Есхин и по този повод пуска слухове - че Демостен бяга от бойното поле и че е против Филип , защото е подкупен от Дарий. През 336 Александър, известен като Велики, наследява баща си, а Демостен се сблъсква и с него. Предизвиква въстание, в което Тива е срутена, а Александър иска Демостен да му бъде предаден. Но той обаче е толкова популярен, че делегация от негови противници се застъпва и Александър го оставя свободен. Позицията на Демостен обаче е все по-опасна за Атина и при поредното обвинение в корупция, той е съден и осъден на глоба 50 таланта. Демостен няма толкова пари и бяга, а след смъртта на Александър се връща, посрещнат с големи овации. Обвиненията и присъдите са забравени, а Демостен пак зове против македонците.
Наследникът на Александър праща хора да го заловят, Демостен бяга на остров Порос, но преследвачите го намират там в храма. Той изпива приготвената за целта отрова, скрита вероятно в пръстена му и се обръща към водача на преследвачите: „Сега вече може да изхвърлите тялото ми непогребано. Но, о милостив Нептуне, докато съм жив, аз ставам и напускам това свещено място“. Не го оставят непогребан, а атиняните по-късно издигат скулптура на своя велик оратор Демостен, в която и днес живее духът му.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
В Кукления театър днес е премиерата на моноспектакъла на Димитър Николов-Шаблата „Момо или животът пред теб“. Постановката с режисьор Валери Кьорленски е по романа на Ромен Гари „Животът пред теб“, подписан с псевдонима Емил Ажар. Постановката „Момо или животът пред теб“ е първо театрално представление по романа на Гари. Сценографията..
Михаил Билалов и премиерният спектакъл "Видеокомпромат" идват в Пловдив през март. Пиесата е една комедия за брака и големите тайни. Сюжетът се върти около класическа двойка с 25 години брак и 25 години тайни, заровени в градината. Хубавите моменти от съвместния брак свършват тогава, когато на яве излизат 25 гигабайти мистериозни видеокомпромати,..
Тази вечер в камерната зала на Народно читалище „Васил Левски – 1861г.“ в Карлово ще бъде представена книгата „Читалище и фолклор“. Неин автор е д-р Стела Ненова, главен асистент в Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН . Това е първата монография, посветена на читалищата и тяхната роля за опазването на..
Спектакълът „Укротяване на опърничавата“ от Уилям Шекспир ще се играе довечера в голямата зала на Драматичен театър Пловдив. Режисьорът Стайко Мурджев представя съвременен прочит на комедията на Шекспир със средствата на ярка театрална изразност. Осъвременяването надскача често срещания по сцените подход за „актуализиране“ на класически..
Зона "култура" на Радио Пловдив представя нова книга от издателство "Жанет 45", която читателите оценяват много високо. С преводачката Русанка Ляпова говорим за романа "Мехмед, червената бандана и снежинката" на босненския писател Семездин Мехмединович . „Мехмед, червената бандана и снежинката“ е изборът на критиката за най-добър роман на..