Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Морис Метерлинк

Годината 1911 е към края на Бел епок, щастливото европейско време между Френско – Пруската и Първата световна война. Тогава Морис Метерлинк, белгийски поет, драматург и философ, получава Нобелова награда за литература „като оценка за неговата многостранна литературна дейност и особено за драматургичните му произведения, които се отличават с богатство на въображението и с поетична фантазия, която разкрива, понякога под маската на приказка, дълбоко вдъхновение, докато по мистериозен начин те се обръщат към собствените чувства на читателя и стимулират въображението му.“ 

Обосновката звучи оплетено, но добре обобщава специфичния творчески подход на Метерлинк и ефектите от нея. Пиесите му често не са за онова, което става на сцената, а за онова, което отсъства от нея. Сюжетите му не включват максимално действие, а максимално бездействие, на сцената нищо не става, освен дето някакви хора седят и си говорят. Така сюжетът не се „разкрива“ пред публиката, а я „включва“, превръща я в съучастник на действието. 

В „Неканената“, пиеса от 1890 година, жена ражда някъде в къщата, а на сцената семейството е събрано и чака добри новини. Само слепият дядо има прозрение, че нещо не е наред. Той не го споделя с останалите, но от някои реплики то се схваща. Публиката го усеща, а разчита и други знаци - например звукът от точене на коса навън. Или персонажите разменят реплики, без смисъл: „Е, какво ще правим сега? – Ще чакаме. – Какво ще чакаме? – Не знам“. Така напрежението се нагнетява, макар че онези на сцената май не го усещат, то се трупа най-вече у публиката. И щом в стаята се появява мълчалива монахиня, публиката разбира, че родилката е мъртва, а героите са изненадани. Монахинята обаче е поканена да помага за раждането, неканената от заглавието е Смъртта. 

В своето време Морис Метерлинк е известен и влиятелен писател, но днес малцина го четат пиесите му почти не се поставят. Изключението са „Пелеас и Мелисанда“, но като опера на Клод Дебюси, и „Синята птица“, най-често като адаптация за деца. Е, да, основните герои са две деца, които, подтиквани от добрата фея, тръгват да търсят Синята птица, онази на надеждата, щастието, доброто и красивото. Но сякаш новите поколения вече не разбират, че тези деца не са деца, а символи на невинното, първично човешко същество, което търси. Те са хора, учудени от света наоколо, затова понякога думите и действията им, дори когато са абсурдни, а може би – най-вече когато са абсурдни, звучат като откровение. А и от похода в търсене на Синята птица става ясно, че той се извършва най-вече вътре в самите тях. „Синята птица“ е и пример за тъй наречената „статична драма“, новаторски театър, чиито идеолог и изпълнител е именно Метерлинк. 

Той развива още и драмата на манекените - кукли, които заместват героите. Логично – живото присъствие на актьора пречи той да бъде истински символ, нещо от отвъдното, и в тази роля по-добре стоят безизразните и безчувствени манекени. Та поради тази природа на драмата на Метерлинк, съм учуден, че той днес е полузабравен. Но за това има и други причини. Да речем, фактът, че символизмът потъва в бурята от „изми“ през 20 век и на техния фон не е така предизвикателен, както при появата си. За забравата роля имат и някои политически позиции на Метерлинк. Есето му за живота на термитите например е пряк удар срещу системата на комунизма, а това френскиту левичари трудно понасят и прощават. Също, в ранните години Метерлинк клони към социализма, но после - към фашизма на Мусолини и диктатора Салазар в Португалия.

Морис Полидор Мари Бернар Метерлинк е роден през 1862 година в Гент, в богато фламандско семейство, което говори френски. Откъм бащина страна, родословието му може да се проследи 500 години назад. Баща м,у е нотариус, но има парници и градини, отглежда и пчели. Любовта към тях оставя в наследство и на сина си, който в своя най-философски и прозаичен период пише есета като „Животът на пчелите“ и „Животът на цветята“. Метерлинк завинаги остава як, жизнен, пълен с любов към живота, спорта, природата, хубавата храна и многото бира фламандски селянин. Нищо, че това е против образа, който публиката си създава за него от творчеството му - човек, погълнат от тайнственото и езиторичното, от отсъствието и тишината, от Смъртта и безпределното, от идеята за осезаемото присъствие отсам на отвъдните същности. 

Пътят на Метерлинк към неговите литературни и мисловни безкрайности минава през йезуитски колеж и стига до университетския кръстопът, където баща му настоява да се захване с правото. Метерлинк завършва право и дори се записва в адвокатската гилдия, но, както казва един биограф, като адвокат се „проваля с блясък“.  Включително защото литературната му звезда започва да изгрява. През 1889 излиза първата му стихосбирка – „Оранжерии“, и първата му пиеса – „Принцеса Малена“, нещо като символистична вариация на „Хамлет“ и „Макбет“. Метерлинк я издава само в 30 екземпляра, но този на Стефан Маларме попада у влиятелния критик Октав Мирбо. 

И във „Фигаро“ се появява критиката му, в която пише: „Не знам нищо за Морис Метерлинк, освен, че никой човек не е по-непознат от него. Но също така знам, че той направи шедьовър…..Г-н Метерлинк ни даде най-блестящото произведение на това време и най-необикновеното, а също и най-наивното, сравнимо – смея ли да го кажа – само с най-доброто на Шекспир.“ След такава оценка как да останеш адвокат. И Метерлинк не остава, решава да се отдаде изцяло на творчеството. 

До края на дългия си живот, завършил с банален инфаркт през 1947, Морис Метерлинк минава през често противоречиви, литературни и житейски етапи. Не всичките му творби са шедьоври, не всичките му любовни истории са щастливи, не всичките му амбиции се сбъдват и не всички хора го помнят вечно. Но може би не е далеч времето, когато човечеството ще преоткрие неговото творчество – и не само защото на мен така ми се иска, а и защото това ще ни помогне в търсенето на синята птица и ще ни накара да прогледнем, че вътре в този наш малък свят има един друг, много по-голям от него. 

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Откриват 30-то издание на емблематичната изложба "15 х 5"

В Дома на културата "Борис Христов" ще бъде открито 30-то издание на емблематичната традиционна изложба "15х5". Форматът на събитието съществува от 1995 г. и за 30 години показа голям брой значими художници на Пловдив. Кураторът на празничното събитие Христо Жеков е поканил творците от първото издание и експозицията ще представи и една визия на..

обновено на 03.09.25 в 10:10

Галерия "Възраждане" на 30 години

С изложба на Герги Чапкънов-Чапа пловдивската галерия „Възраждане“ отбелязва своята 30-а годишнина. Проф. Чапкънов ще покаже склуптура, графика и рисунки. Тържеството на галерия включва и връчване на Награда „Възраждане“ за постижения в изобразителното изкуство, както приз „Арт Медия“ за журналистика в областта на изкуството.  Г алеристите..

обновено на 02.09.25 в 10:25

Кръстю Кръстев за 29-та „Сцена на кръстопът“

В последната неделя на август гост в студиото на Радио Пловдив бе Кръстю Кръстев - директор на фестивала „Сцена на кръстопът“. „Сцена на кръстопът“ е белег, кървящ в своята епичност, прелест, празничност. Отворен, димящ, ококорен, ефирен и приказен, мъдър и важен пред несъвършенството на този свят. И винаги така ще бъде...“. Това са финалните две..

публикувано на 01.09.25 в 18:29

Здравка Василева представя "La vita e bella" в галерия Дяков

Галерия „Дяков“ представя изложбата La vita e bella на Здравка Василева. Проф. Василева е родена на 30 септември 1977 г. в Пловдив. През 2003 завършва специалност “Живопис” в НХА и от следващата година става редовен асистент в същата катедра. В момента е професор по живопис и зам-ректор на Академията.  Здравка Василева е..

обновено на 01.09.25 в 13:30

Откриват Националните есенни изложби – Пловдив 2025

Точно днес в сърцето на Стария град започва едно от най-значимите културни събития на годината –  Националните есенни изложби – Пловдив 2025 . Куратор на изложбите тази година  е Весела Ножарова,  а в проекта ѝ „ Частица от река“  участват  14 съвременни български художници  от различни поколения. Авторите са: Антони Райжеков, Борислава Бербенко,..

обновено на 01.09.25 в 10:54