Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

И след законовите промени жертвите на пътя ще са същите

Снимка: БГНЕС

Всички промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) няма нито да попречат, нито да помогнат на травматизма накрая. Накрая жертвите ще бъдат пак същите независимо от тези промени. Това заяви в предаването "Точно днес" на Радио Пловдив председателят на Управителния съвет на Института за пътна безопасност. 

"Ние не можем да намалим жертвите, ако не променим средата. А средата не можеш да я промениш само и единствено с повишаване на наказанията и рестрикции към шофьорите. Средата, в която се извършва  транспортът, мобилността, се променя, като й се въздейства от една страна чрез организацията на контрол, организацията на всички институции да функционират по различен начин. Не на последно място е и корупцията. Няма как ако всичките сфери на транспортната система, като започнете от пътния полицай на улицата и стигнете до големите обществени поръчки за строежа на нашите пътища, са в пряка зависимост от това, че имаме жертви. Компромисите, които се правят с безопасността, водят именно до това. И необходимо е комплексен, специален екшън план във всички направления да се въздейства безусловно", коментира Милчев. 

По думите му всеки иска да отчете някаква дейност, че негов законопроект е минал, а депутатите са разгледали тези предложения за изменения в ЗДвП в транспортната комисия преди да излязат в отпуск. 

"Аз и тогава го казах - те изнасилват Закона за движение по пътищата. Този закон не може да отговори на предизвикателствата, които имаме. Каквито и промени да правим, на нас ни трябва нова философия, ново разбиране. За съжаление българското правителство отказват да поемат отговорност. И правителството на Кирил Петков обяви война на войната, но се провали. След това на Гълъб Донев и служебните правителства също се провалиха. Сега това правителство и Денков правят срещи, имитират някаква дейност, но всъщност ще се провалят, защото отказват да поемат отговорността за това, което се случва. Те постоянно прехвърлят отговорността на шофьорите. Те смятат, че шофьорите загиват, защото са лоши, а това е съвършено невярно", категоричен е експертът.

Той допълни, че в България има законодателство и контрол, но те не са ефективни. 

"Ако ще правим нов закон, той и философията, която трябва да изповядва, трябва да са насочени към отговорността на доставчика на транспортната система. В целия свят този доставчик носи отговорност и е длъжен да я достави безопасна", допълни шефът на Института за пътна безопасност. 

Чуйте още в интервюто на Яница Марова с председателя на УС на Института за пътна безопасност Богдан Милчев.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Иван Иванов

Липсва стратегия за инвестициите във водния сектор

Годишна конференция за инвестициите във водния сектор се провежда днес и утре в Старосел с участието на експерти от бранша. Включват се представители на Европейската комисия, Министерството на околната среда и водите и учени. Организира се от Българската асоциация по водите.  Водният сектор изисква много инвестиции, както за поддръжка,..

публикувано на 20.11.25 в 14:41

"Замърсителят плаща" върви към ново отлагане

"Най-вероятно въвеждането на принципа "замърсителят плаща“ ще бъде отсрочено за края на 2026 година и това е записано  и в проектобюджета за следващата година". Това каза в пловдивското село Бенковски министърът на околната среда и водите Манол Генов. Той обаче припомни, че заради многократното отлагане, срещу България има задействана наказателна..

публикувано на 20.11.25 в 12:11

Нужен е устойчив модел за подкрепа на децата и семействата

Когато говорим за ранно детско развитие, често си мислим за първи думи, първи стъпки на детето, но всъщност това е период, в който подкрепата не само към него, но и към семейството е ключова и може да промени целия по-нататъчен път на развитие на детето. В последните три години  Фондация "За Нашите деца" работи по проекта, посветен точно на..

публикувано на 20.11.25 в 10:57

Дай стойност, намали отпадъка – предай велосипед с кауза!

Община Пловдив разширява участието си в Европейската седмица за намаляване на отпадъците с още една значима инициатива – кампанията „Дай нов живот на стария си велосипед“. Тя има за цел не само да насърчи отговорното отношение към околната среда, но и да подкрепи хора в уязвимо положение чрез осигуряване на алтернативен, достъпен и екологичен..

публикувано на 20.11.25 в 10:29
Слави Василев

Казусът с референдума показва, че политиката е над закона

Президентът Румен Радев определи решението на Конституционния съд относно рефередума за еврото като победа на правото над произвола на политическата класа. Държавният глава призова  народните представители да вземат неговото предложение и мотиви и да ги внесат в пленарна зала, да се произнесат ясно дали ще се съобразят ли с волята на хората, или ще я..

публикувано на 19.11.25 в 16:14