Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Въглищните централи балансират, но не получават достатъчно

Иван Хиновски
Снимка: БГНЕС

Големият въпрос е как ще се преработят териториалните планове за справедлив преход. Ако ги изтеглим, ще получим отсрочка, но проблемът е какво ще пишем в тях.  Двете страни си говорят на различни езици, поставят взаимно неизпълними обещания и не се чуват. С тези думи председателят на Българския енергиен и минен форум Иван Хиновски коментира в ефира на Радио Пловдив недоволството на миньори и енергетици  и липсата на разбирателството между протестиращите и властта. Като още проблеми енергийният експерт открои липсата на компетентност и идея как да се променят нещата, за да излезе от българската енергетика от дупката.  

С темпото и количествата, с които въглищните централи даваха до момента енергия за страната, нямат бъдеще, тъй като непрекъснато излизат нови  и нови технологии, каза още Хиновски. Според него изходът е в законодателни промени и промяна в механизма на балансиращия пазар и ценообразуването.

По думите му има златни сечения между Зелената сделка и бъдещето на въглищните централи и неща, които никой не осъзнава, но те са пазарът на технологии и могат да бъдат приложени в България.

Трябва да се преразпределят паричните потоци  за балансиращата енергия и една част да се насочи към въглищните централи, които обират парсата и са най-потърпевши от сегашното състояние на енергетиката ни. Те са балансьори на системата, а носят само пасиви, т.е. активите са в зелената енергия и възобновяемите източници, които получават златния пай, а въглищните централи носят пасивите, балансират системата за кратък период от време и получават несъразмерно с важните им функции постъпления. Това трябва да се промени - част от приходите за зелена енергия да се насочат към въглищните централи, коментира още Иван Хиновски.  

Според него пандемията от изграждане на фотоволтаици създава сериозни рискове за системата и есента България ще има ограничения в електрозахранването – от този ноември няма да има ток.  

Още можете да чуете в интервюто от прикачения звуков файл. 


По публикацията работи: Димитър Владимиров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Проблемите сред железничарите ексалират много бързо

В протестна готовоност са железничарите в страната.   Проблемът не е в БДЖ, а в Национална компания "Железопътна инфрастуктура",  уточни в интервю за Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев . Той отбеляза, че основните проблеми са изоставането в заплащането и липсата на кадри, които не са от днес, но сега са..

публикувано на 15.05.24 в 15:45

Пловдивски университети също излизат на протест на 20 май

На 20 май всички държавни университети и някои от частните обявиха, че няма да отворят врати за студентите в знак на протест. Това се казва в отворено писмо, подписано от 44 ректори на български висши училища до държавните институции. Ректорът на ПУ проф. Румен Младенов не се е подписал под този документ на Съвета на ректорите. Там подписи са..

обновено на 15.05.24 в 15:34
Румен Гълъбинов

Влизането в еврозоната догодина е реално, зависи от политиците

Влизането ни в еврозоната догодина все още е възможно, макар и по-малко вероятно. Всичко зависи от политиците. Това коментира икономистът Румен Гълъбинов след международната конференция, посветена на присъединяването на България към еврозоната. На нея управителят на БНБ Димитър Радев предупреди, че страната ни няма да успее да изпълни всички..

публикувано на 15.05.24 в 09:44

Искаме оставката на инспектор Красимир Нешев от Пловдив

Искаме да има някакво наказание и ако се налага, и оставката на инспектор Красимир Нешев , заяви  пред Радио Пловдив  Диана Русинова  от Европейския център за транспортни политики.  Тя коментира тежката катастрофа в Пловдив, при която загинаха двама души, а други трима са в болница.  Русинова определи като възмутителна  реакцията..

обновено на 14.05.24 в 16:15

Младите шофьори са с фатално самочувствие, без опит и умения

Катастрофата на бул. "Руски" зададе за пореден път въпроси, на които все още няма еднозначен отговор. Защо отново говорим за висока скорост, която води толкова бързо до трагичната загуба на човешки живот?  Има ли противодействие срещу видеоклиповете в социалните мрежи, които създават един нов, различен начин на подражание и развиват..

публикувано на 14.05.24 в 16:14