Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Карл Юнг

„Удивен съм, разочарован съм, но и съм доволен от себе си. Аз съм тревожен, потиснат и възторжен. Аз съм всичко това едновременно, и не мога да пресметна сумата. Не съм в състояние точно да определя ценното или неценното; нямам преценка за себе си и за моя живот. В нищо не съм напълно сигурен. Нямам определени убеждения - за ни¬що, наистина. Знам само, че съм роден и съществувам, и ми се струва, че съм бил направляван. Съществувам по силата на нещо, което не познавам. И, въпреки цялата несигурност, усещам някаква опора под всичко съществу¬ващо и приемственост в моя начин на съществуване.”
„Не мога да пресметна сумата…..” - тези думи великият швейцарски психолог и психиатър, философ и мистик Карл Густав Юнг пише през 1959-та, около две години преди смъртта си, в своите мемоари. И със сигурност, макар че цял живот е виждал себе си как играе ролята на изповедника, а не на онзи, който се изповядва, в случая той е докрай искрен. Просто наистина е много трудно да се сметне сумата от величията и паденията на един живот, изпълнен с толкова разум и страст, с толкова пълни шепи и празни ръце, с толкова мостове и катастрофи между „аз” и „аз”, че на мнозина би им се завило свят само ако опитат да прочетат за всичко това. Какво остава – да го преживеят. 
Превод: Моя душа, къде си? Чуваш ли ме? Аз ти говоря, аз те викам, тук ли си? Завърнах се, отново съм тук. Изтърсих праха на всички земи от нозете си и дойдох при теб. Аз съм с теб. След дълги години и дълги колебания, аз се върнах отново при теб.
С тази молитва в късните години на живота си самият Карл Густав Юнг се обръща към своята душа – може би най-важният персонаж не само в неговата наука, но и в неговото собствено битие и мислене едновременно. „Аз наричам външната нагласа, външният характер, персона, а вътрешната нагласа – анима, душа” – уточнява Юнг в книгата си „Психологически типове”. А в един от основните свои трудове – „Архетипове и колективното несъзнавано”, той разгръща идеята си за душата в космически измерения, без обаче нито за секунда да изпуска от очи човешката гледна точка, като казва: „Ако не беше движението и блещукането на душата, човекът щеше да се разложи в своята най-голяма страст, мързела. Разумността е неговата защита, а моралността – негова благословия.” 
Хареса ми това с „блещукането на душата”. Много ми хареса. Веднага ми напомни за стария римския мъдрец, макар и император - Марк Аврелий, който в един свой текст, писан 2 000 години по-рано, пак обръщайки се към своята анима, написа – „душица си, която мъкне труп”. 
Не знам за вас, но на това аз му викам – идея за величието на човека.
През 1875 година в Швейцария се ражда едно дете, чието развитие го поставя сред най-одобряваните и най-отричаните хора на планетата едновременно. Още на 6 Юнг учи латински. Това събужда любовта му към езиците и става база на огромната ерудиция, която дори най-заклетите врагове не му отричат. По-късно той говори - или поне чете - повечето известни европейски езици, както и някои древни, включително санскрит. Баща му е пастор, но Юнг цял живот се лута между идеята за Бог, идеята за липсата на Бог и после пак идеята за Бог. Изключително затворен в себе си, като дете той се интересува страстно от всичко, само не от училище, където ходи с неудоволствие. Дори развива невротична реакция и получава припадъци, когато е под напрежение там. Така или иначе, по онова време понятието интровертност, което характеризира това негово поведение, още не е измислено. Измисля го, заедно с понятието екстровертност, тоест, отвореност към света и готовност да се контактува с него, самият Карл Густав Юнг в по-късни години, когато разработва и своята тъй наречена Аналитична психология. Това име, не знам кой го е измислил, но е сатанински дуалистично - то показва както близостта, общия корен, така и разликата, разминаването на пътищата, между неговата психологическа теория и психоанализата на човека, когото Юнг цял живот, въпреки разрива помежду им, нарича свой учител – Зигмунд Фройд. Така е, всички сме чували за тези двамата пирати, които в края на ХІХ и началото на ХХ век превземат на абордаж човешката душа – Фройд и Юнг. Превземат я – може би защото ги е страх, защото всички ни е страх от тъмното вътре в нас, нали? 
През 1907-ма Юнг, вече изучил наличната психиатрия в Базел, човек женен, със солидна лекарска практика и професорско място в Цюрих, се среща за първи път с Фройд. Фройд е толкова впечатлен от младия си колега, че отменя всички визити и двамата разговарят цели 13 часа. В следващите няколко години действията и идеите на този тандем, заедно с тези на още няколко души – Алфред Адлер, Ото Ранк, Андреас Ангиал, Роло Мей, превръщат психиатрията в истинска поп-културата – или поп-наука - на епохата, а психиатрите – в нейните супер звезди. Какво ли няма в това оргиастично гнездо на оси – наркотици и идеи, свързани с тях, сексуални оргии и идеи, свързани с тях, смърт и идеите за нея, наука и идеи, мистика и идеи, сънища, комплекси, напълно излекувани или напълно влудени  пациенти, божествени химни и божествени крясъци. Но всичко, по един или друг начин, обвито, въплътено в идеи, идеи, идеи. 
Аналитичната психология на Юнг се различава от психоанализата на Фройд по доста неща, в дъното на които е отношението им към несъзнаваното. Юнг не приема, че то се  състои само от подтиснати желания и емоции, а смята, че има компенсаторна функция спрямо съзнаваното. През 1909 година, при едно дълго пътуване в САЩ, Юнг и Фройд влошават отношенията си след спор по тази тема, а четири години по-късно пътищата им окончателно се разделят. Юнг привнася в теорията за несъзнаваното идеята за  „колективното несъзнавано”. Това е нещо като светът на сенките на Платон, нещо като вечен фонд, пълен с идеи, изразявани чрез символи и образи. Той си съществува там някъде в мрака на Вселената, извън главите на всички нас, но в същото време е фонд не само общоразбираем, а и общодостъпен за човечеството. Неговото съдържание са тъй наречените „архетипи”. Архетипът няма собствена форма, а е нещо като организиращ принцип. В новите времена го описват като „черна дупка”, за чието съществуване съдим само по това как огъва пространството и поглъща всичко около себе си. Само ще изброя някои от най-известните архетипи, за да се убедите, че те са наистина нещо, около което се гради целият ни живот – архетипът на майката, бащата и семейството, героят, мъдрият старец, девойката, сянката, анимус и анима. Според Юнг най-важният архетип е Аз-ът, който е абсолютното единство на личността и в графичен вид се представя като мандала. Неслучайно почти през целия си живот Карл Юнг е увлечен от източните философии и обича да рисува мандали.   
Според Юнг Аз-ът стои в центъра на живота, самата цел на живота е да осъзнаем себе си, включително да приемем, че сме кълбо, пълно с противоречия, които съществуват заедно. Истинското съвършенство на личността обаче се постига само в смъртта. В случая профанизирам, естествено, и говоря повърхностно за неща, чието обяснение изисква дълги писания. От друга страна – колкото и да се обясняват подобни неща, те винаги ще срещат подкрепа и съпротива. В случая с Юнг адмирациите за него идват повече от писатели, режисьори, художници, изобщо, от хората на изкуството, също от теолози от различни религии, учени, които се занимават с митология, отколкото от колегите му психолози. Както и да ви звучи, едно от несъгласията с неговите теории е, че в тях личността и животът като цяло са „прекалено добре описани”. „Открих – казва за Юнг д-р Джордж Буре от университета „Шипенсбърг”, Пенсилвания - че теорията му понякога привлича студенти, които имат трудности с възприемането на реалността.” Всички имаме трудности с възприемането на реалността. Понякога не е ли тя като черен диамант, през който се промъкваме?
Вероятно всеки се е питал къде е коренът на злото. В едно интервю от късните си години, малко преди през 1961-ва да усъвършенства докрай Аз-а си като потъне отвъд, Карл Густав Юнг отговаря недвусмислено на този въпрос:
Превод: Ние се нуждаем от повече психология, от повече разбиране на човешката природа, защото единствената голяма опасност, която съществува, е самият човек, той е голямата опасност, а, за съжаление, ние не сме наясно с това. Ние не знаем нищо за човека, или знаем твърде малко. Неговата душа трябва да бъде изследвана, защото ние сме в основата на всяко зло. 

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

На сцената на Кукления театър довечера ще е „Хитър Петър“

„Хитър Петър“ по драматизация и режисура на Веселин Бойдев e най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър – Пловдив. Премиерата е тази  вечер от 19 часа.  Според директра на театъра Петър Влайков, пиесата прави любопитен анализ на българската народопсихология и поставя въпроси актуални и до днес - кой е нашият национален герой,..

обновено на 20.06.25 в 11:09

В "Срещите" - за войната като част от човешката история

В далечната 1932 г Айнщаин в писмо пита Фройд защо човечеството не може да се избави от обречеността на войните.  Фройд се учудил защо ученият толкова много се възмущава от войната и отговаря: "Та, тя войната,изглежда природно заложена, добре обоснована идеологически, на практика почти неизбежна."  Той обаче завършва писмото си така: "всичко, което..

публикувано на 20.06.25 в 10:18

"Пловдив чете" в къщата на Верен Стамболян в Стария град

Днес „Пловдив чете“ превръща къщата на Верен Стамболян в Стария град в сцена за изкуство и литературни разговори с три последователни събития, съобщиха организаторите на фестивала. Сдружение „Литературна къща“ ще представи проф. Галина Лардева с книгата „Отвъд пограничното: пространства и зони на съвременното изкуство“ – интелектуално пътуване през..

публикувано на 20.06.25 в 09:15

На Гребната база в Пловдив започва тридневният фестивал „Франкофоли“

Фестивалът “Франкофоли“ стартира днес в Пловдив. Много танци, незабравими музикални преживявания и летни емоции очакват пловдивчани и гости от страната от 20 юни до 22 юни на Гребната база. Градът под тепетата ще посрещне 11-ото издание на фестивала, който за поредна година ще събере на едно място български и международни звезди...

обновено на 20.06.25 в 06:49

Великите европейци - Ярослав Хашек

Казват, че Чехия се състои от три неща – пиво, хокей и Швейк. Е, ако говорим само за последните стотина години - не бих пропуснал Милош Форман, Вацлав Хавел, Карел Чапек, Пражката пролет, „Харта 77”, розовият руски танк на Давид Черни, наденичките от месо или русите чешки divky.  Но дори да разширим по този начин списъка, ще видим, че всички тези..

обновено на 19.06.25 в 20:46