Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сезирането на КЗК гарантира правилното функциониране на пазара

"Всяко увеличение за цените е лоша новина за потребителите, защото води до увеличение на техните разходи. Въпросът обаче за ценовата политика на търговците попада извън компетентността на потребителската защита, защото това са въпроси на пазара. Цената е функция на пазара - на приходите и разходите на търговеца. Ето защо потребителите в случая не могат да получат  удовлетворение на своя интерес с колективен иск". Това заяви адвокат Димитър Деков от Сдружението за правна помощ на потребителите във връзка с  поредната индексация на месечните сметки на абонатите на мобилните оператори. 

По думите му, прави неприятно впечатление начинът, по който се аргументира увеличаванета на цената.

"Тя е функция на пазара за търговеца, а  инфлацията за отделния търговец не може да бъде критерий. За мен буди съмнение и  едновременното действие на  всички търговци, оператори. Всяка такава една практика, дори за даден оператор да има значение повишаването на общата инфлация в страната, това  да се отразява по еднакъв начин на всички оператори и те едновременно да са взели независими решения за повдигането на цените, повдигат въпроси  дали няма някаква съгласувана практика, която да е довело до такива съвпадения. На тези въпроси може обаче да отговори Комисията за защита на конкуренцията. Тя има правомощия и инструменти да отговори на въпросите правилно ли мобилните оператори  едновременно вдигат цените с инфлационния индекс за страната за миналата година и дали това не е друга забранена практика по закон".

Той бе категоричен, че съществува начин да се провери дали са спазени всички правила на пазара  при  поведението на мобилните оператори.

Част от проверката, която трябва да направи компетентният орган, е да  дали в договорите има индексионна клауза, че при наличие на инфлация за предишната година цените за следващага се индексират. И при липса на такава клауза се поставя въпросът имат ли право изобщо на индексация. 

Едностранната промяна на условията на договора води до правото на потребителя да се откаже от услугата. Но ако всички вдигнат едновременно цената, потребителите няма да могат да упражнят това право, защото няма да има при кого да отидат. Това се случва, когато пазарът не функционира правилно, подчерта още адвокат Деков.

Вариантът да се сезира Комисията за защита на конкуренцията остава единствено работещо решение, за да може ние да сме сигурни като ползватели на услугите, че ги ползваме в един нормално функциониращ пазар".

Интервюто - звуковия файл:

По публикацията работи: Веселина Пеева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

От с. Ивайло започват безплатни профилактични прегледи

Съвместната кампания е между МБАЛ - Пазарджик и общината, а  инициатор е д-р Димитър Бакалов, заместник-началник на Спешното отделение. " Тази кампания се роди от идеята да успеем да предоставим медицинска помощ в малките населени места, особено за хората, които са трудно подвижни. Получих пълна подкрепа от директора на болницата д-р Красимир..

публикувано на 19.02.25 в 16:50
Илия Проданов

Искаме решения за българските производители на храни

Спешни законови реформи, по-голям контрол от страна на държавата и право на коопериране на малките производители. За това настояват членовете на Българската аграрна камара, която пое ангажимент да опише нелоялните търговски практики по цялата верига на доставки.  "Като Аграрна камара този проблем го поставяме от миналата година и тогава, по..

публикувано на 19.02.25 в 16:25

Страната бясно влиза в дългова криза, изходът е поголовно рязане

Според предложения проектобюджет за 2025 година и финансовия план за следващите три години България влиза в дългова спирала, смята преподавателят по икономика и финанси проф. Красимир Петров. Дълговете ще достигнат през тази  година 60 млрд. лева, догодина 70 млрд. лв, следват  80 млрд и след това 87 млрд. лева.  България затъва в бясна скорост в..

публикувано на 19.02.25 в 15:54

EVN e против решението за компенсиране на битовите клиенти, останали без ток

Ръководството на  "ЕВН България" (EVN) възрази остро срещу приетия на второ четене от Народното събрание Законопроект за предоставяне на финансова подкрепа на битови крайни клиенти на електрическа енергия, останали без ток в периода 21-31 декември 2024 г. включително.   "Изненадани сме от приетото вчера в парламентарната Комисия по енергетика и днес в..

публикувано на 19.02.25 в 14:57

Филиалът на ТУ отваря 12 свои лаборатории за ученици от март

Техническият университет – филиал Пловдив отваря 12 от най-съвременните си лаборатории за практически упражнения на ученици от 58 училища в Южен централен район . Инициативата „Час в лабораторията: иновации в действие“ ще даде възможност – чрез открити уроци и практики, ученици от 11-ти и 12-ти клас и техните учители да надградят знанията си..

публикувано на 19.02.25 в 13:10