Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Екобус" може да се превърне в куха структура

| обновено на 13.03.24 в 09:03

Общинските съветници от групата на „Продължаваме промяната-Демократична България“ внасят в Общинския съвет повторно предложението си за „Екобус“, с което да се задължи управителят на общинското дружество да се отчита пред местния парламент. Те предупреждават, че има реална опасност „Екобус“ да се превърне в куха структура подобно на „Инсинератор“-Пловдив, за който общински средства изтичаха само за заплата на един управител.

Предложението отново ще се гледа на заседанието на местния парламент на 14 март, тъй като на предходното то беше отхвърлено от съветниците.

„Вариантите то да бъде отхвърлено са два. Или колегите не бяха разбрали какво целим с това предложение. Или другото вече, което мен ме притеснява, е нежеланието да се поеме отговорност. Защото ОбС е фактически едноличният собственик на капитала, той управлява правата на собственик на капитала. Това е все едно да създадете свое дружество, ЕООД, и да го хвърлите на управителя и още в самото му начало Вие да не се интересувате какво се случва от него. Тоест – да сте се отказали, не искате да поемате отговорност и само управителят да носи отговорност. Или замисълът е друг. И мен това ме притеснява, да не би желанието на ОбС да е да нямаме общински превозвач, да нямаме общински обществен превоз. И да оставим всичко на частни превозвачи, като единствена община в България, която да няма общински превозвач“, каза в интервю за Радио Пловдив Веселина Александрова, общински съветник от групата на „Продължаваме промяната- Демократична България“.

От групата на ПП-ДБ се опасяват, че в случая може да става въпрос и за целенасочено създаване на положение, в което Община Пловдив да не може да се справи с общинския градски транспорт и да се стигне до продаване на дялове от „Екобус“ за да се включат частни превозвачи, които имат опит. На практика това би означавало скрита приватизация на общинското дружество.

„Точно това би се случило, ако целта, която се гони с това несъгласие. Защото ние искаме нещо много простичко – управителят, както е задължен в момента да се отчита пред Община Пловдив, както е записано в учредителния акт. Но законът казва, че трябва да се отчита пред ОбС. Ние искаме това да бъде вкарано в учредителния акт, за да се задължи управителят. И той да внася отчетите в ОбС, регулярно на три месеца. И когато ОбС е уведомен, то тогава той ще може да взима и конкретни решения, за да помага на управителя и да бутаме това дружество напред за да свърши работата, за която е създадено. То е създадено да кандидаства по европейски програми, за да може да закупи електрически автобуси, да започне поетапно да обслужва линиите от градския транспорт и след няколко години да имаме общински градски транспорт, екологичен при това. Но ние трябва да го бутаме и да знаем какво се случва“, каза Александрова.  

Липсата на такава отчетност води до ситуации като тази, в която изненадващо се установи, че е отнет лицензът на „Екобус“.

„Постфактум ние научихме, че е лицензът е прекратен, защото е изтекъл договор за наем. Ние не знаехме, че е имало договор за наем, нито знаем, че той е прекратен, нито че лицензът е отнет“, каза общинската съветничка.

От групата на ПП-ДБ се опасяват, че ако предложението не бъде прието, „Екобус“ може да се превърне в куха структура, подобно на „Инсинератор“-Пловдив.

„Опитваме се да накараме ОбС да си върши работата. Защото ОбС носи отговрност и не можем да бягаме от нея, защото ние упражняваме правата на едноличен собственик на капитала. От нас идват решенията, а управителят трябва да ги упражнява“, каза още Веселина Александрова.

Цялото интервю с Веселина Александрова можете да чуете в звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Човешкият фактор убива на пътя

След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..

публикувано на 27.11.25 в 16:20
Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България.

Вербалната агресия в парламента взриви улицата

Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците.  Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..

публикувано на 27.11.25 в 16:05
Еньо Енев

Ресторантьори предупреждават за фалити догодина

На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив.  Енев подчерта, че за разлика от..

публикувано на 27.11.25 в 11:18

Няма икономически разум в предложението за бюджета

Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет.  Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%.  Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..

публикувано на 27.11.25 в 11:11

НЗОК трябва да плаща медицинска дейност, а не заплати

В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...

публикувано на 27.11.25 в 11:03