Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.
За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.
Това състояние, което засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.
По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.
Проучване от миналата година дава една моментна снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България. Данните са събирани през НСИ и Евростат.
Един от факторите е притежаването на личен автомобил. Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт. Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за „транспортна бедност“.
Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично. От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.
Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво. Също така и с привличането на средства по европейски програми. А данните трябва да са конкретни и целенасочени, за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.
Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.
За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема. А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.
В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.
Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги. За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов.
Политологът д-р Теодор Славев коментира в програма "Точно днес" потенциала на протестите и политическата ситуация, която ги предизвика. " За мен тези протести са оздравителни за обществото ни, за политическата система и политическия процес, защото напипват едно много болезнено място, което е икономическите и политически зависимости и намеси в..
Тази година отново e осигурено финансиране от община Чепеларе за финалните проучвания и експониране на пещерно обиталище "Чая“. Това разказа в програма "Точно днес" директорът на Музея на родопския карст Марин Господинов . Той уточни, че екипът с ръководител София Христева от Регионалния археологически музей в Пловдив ще работи 21 дни през..
Протестите в подкрепа на варненския кмет Благомир Коцев, са продиктувани от това, че прокуратурата, Антикорупционната комисия и като цяло правоохранителната система в страната, очевидно действат като бухалка по конкретни политически проекти. Това заяви в интервю за предаването "Точно днес" на Радио Пловдив съпредседателят на "Да, България"..
„Големият проблем за стабилността на правителството на Росен Желязков е в действието на два основни фактора. Единият фактор, е липсата на всякакъв интерес, желание и дори моментна нагласа, в който и да е от партньорите в управляващата коалиция, а и в мнозинството в НС, да свали това правителство и да тласне страната страната към предсрочни..
Община Сопот е на път да реши проблема с водата, който от години мъчи хората през лятото. Предстои ремонт на важен водопровод, който ще свърже шахтовите кладенци, откъдето градът ще ползва вода, с ВиК мрежата, съобщи кметът на община Сопот Станислав Стоенчев. Той обясни, че вече е изготвен проект за това от ВиК-Пловдив. Чрез него шахтовите..