Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с транспортната бедност става все по-остър

Близо 600 села в България нямат достъп с обществен транспорт до  общинските си или областни центрове, което ги обрича на изолация и обезлюдяване.  Това са данни отпреди година, от източници в транспортния бранш, според които положението с транспорта до малките населени места  в България никога не е било по-трагично.

Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.

За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.

Това състояние, което  засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Проучване от миналата година дава една моментна  снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България.  Данните са събирани през НСИ и Евростат.  

Един от факторите е притежаването на личен автомобил.  Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното  си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт.  Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за  „транспортна бедност“.

Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично.  От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.

Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво.  Също така и с привличането на средства по европейски програми.  А  данните трябва да са конкретни и целенасочени,  за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.

Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.

За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема.  А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.

В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.  

Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги.  За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Теодор Славев

Протестите са оздравителни за обществото и политиците

Политологът д-р Теодор Славев коментира в програма "Точно днес"  потенциала на протестите и политическата ситуация, която ги предизвика.   " За мен тези протести са оздравителни за обществото ни, за  политическата система и политическия процес, защото напипват едно много болезнено място, което е икономическите и политически зависимости и намеси в..

публикувано на 22.07.25 в 11:00

Финалните проучвания в пещера "Чая" започват от 4 август

Тази година отново e осигурено финансиране от община Чепеларе за финалните проучвания и експониране на пещерно обиталище "Чая“. Това разказа в програма "Точно днес" директорът на Музея на родопския карст Марин Господинов .  Той уточни, че екипът с ръководител София Христева от Регионалния археологически музей в Пловдив ще работи 21 дни през..

публикувано на 22.07.25 в 09:45
Божидар Божанов

Хората на улицата очакват да има правосъдие за всеки

Протестите в подкрепа на варненския кмет Благомир Коцев, са продиктувани от това, че прокуратурата, Антикорупционната комисия и като цяло правоохранителната система в страната, очевидно действат като бухалка по конкретни политически проекти. Това заяви в интервю за предаването "Точно днес" на Радио Пловдив съпредседателят на "Да, България"..

публикувано на 21.07.25 в 10:31
Татяна Буруджиева

Опозицията не може да предложи алтернатива на управлението

„Големият проблем за стабилността на правителството на Росен Желязков е в действието на два основни фактора. Единият фактор, е липсата на всякакъв интерес, желание и дори моментна нагласа, в който и да е от партньорите в управляващата коалиция, а и в мнозинството в НС, да свали това правителство и да тласне страната страната към предсрочни..

публикувано на 21.07.25 в 10:11
Кметът на Сопот Станислав Стоенчев

В Сопот решават проблема с водата заедно с ВиК и бизнеса

Община Сопот е на път да реши проблема с водата, който от години мъчи хората през лятото. Предстои ремонт на важен водопровод, който ще свърже шахтовите кладенци, откъдето градът ще ползва вода, с ВиК мрежата, съобщи кметът на община Сопот Станислав Стоенчев.  Той обясни, че вече е изготвен проект за това от ВиК-Пловдив. Чрез него шахтовите..

публикувано на 18.07.25 в 10:51