"Има една доста голяма несигурност, тя се забелязва и в другите региони, но в Пловдив е доста по-голяма. Предполагам, че това се дължи на факта, че ние хронично имаме една несигурност и от политическа гледна точка. Предстоят избори и това говори, че работодателите все още не са наясно накъде ще тръгнат нещата, за да могат да построят своите стратегии и планове за развитие си. От друга страна те са изключително притеснени, че не могат да намерят хора, а вносът на работници отвън е много тежка процедура все още и това обърква техните планове за растеж. Ако те няма откъде да намерят хора, няма как да планират ръст за тяхното бизнесразвитие", подчерта Василева.
Според нея най-много служители в Пловдив се търсят традиционно в сектора на информационните технологии, търговията на едро и дребно и аутсорсинг сектора, та дори производството.
"Този път производството много ме изненада, защото там получихме много нисък резултат, а до момента не беше така. А в Пловдив и региона има стабилно развито производство. Въпреки че и при информационните технологии имаше много голям срив, все още продължават макар и с по-ниски темпове да търсят служители, а в секторът за търговия на дребно и едро е нормално да се търсят работници, за да може да върви икономиката трябва да има продажби. Затова много от компаниите търсят хора в продажбите, за да може да материализират своята продукция", посочи Надя Василева.
Тя допълни, че аутсорсинг секторът се базира на външни работодатели и заради това не може да се правят точни прогнози, тъй като всичко зависи от икономиките на държавите, които са изнесли своите структури в България.
"Но производството е това, което много ме притесни. И се надявам, че в следващото ни проучване резултатите да са по-оптимистични, за съжаление това не се видя в това проучване", каза още Надя Василева.
От проучването на пазара на труда на Българската конфедерация позаетостта става ясно, че работодателите като цяло споделят умерени планове за наемане на нови служители за периода април 2024 г. – септември 2024 г. 31% от общо 1 189 анкетирани компании прогнозират увеличение на работната сила, 36% очакват да запазят числеността на служителите си, 15% планират да намалят персонала, а 18% не са сигурни дали ще задържат или освободят кадри. Така нетният коефициент на заетостта — разликата между работодателите, които планират да намалят работната сила, и тези, които прогнозират да я увеличат, е +16%, или увеличение от 6 процентни пункта спрямо предишното шестмесечие и с 24 процентни пункта по-малко в сравнение със същия период на 2022 г.
"Това е тенденция, която забелязваме от дълго време и демографската структура на България е сред основните виновници за това, което се случва, тъй като в страната има отрицателен прираст и хората, които излизат от пазара на труда, много трудно могат да бъдат заместени, а по-малко хора влизат в този пазар. Това е тенденция, която няма как да бъде обърната нито в близко, нито в по-далечно бъдеще. Това, което можем да направим, е да обмислим с какви мерки да привлечем хората и да се занимаем с внос на работници от трети страни", коментира още председателят на БКЗ.
Чуйте още в звуковия файл.
В рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица гостува доктор Димитър Бакалов от Спешното отделение в МБАЛ „Пазарджик“. Тази година той получи наградата „Доктор Стефан Черкезов“ на Българския лекарски съюз, която се присъжда за лекарска всеотдайност и етика. Доктор Бакалов казва, че това е голямо признание и основен мотив да продължи всеотдайно да се..
Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС. Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..
Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..
Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма. Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...
Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..