"Скандалът с театрите е един огромен шок за цялата гилдия. Не е и лесно да се възприеме. Не ни е приятно, разбира се, но в никакъв случай не бихме искали обаче това да бъде оценката за цялостната театрална дейност в България. Не трябва да бъде по този начин и не ни се иска това да остави някакъв отпечатък върху дейността на хората, които дават ежедневно усилията и сърцето си за българския театър". Това заяви директорът на Драматичен театър Пловдив "Н.О. Масалитинов" Сюзанна Арутюнян - Василевска.
По думите й, екипът на театъра няма никакви притеснения във връзка с възможните проверки на институцията.
"Редно е да има такива. И ги очакваме. Знаем как работим, защото работим прозрачно и е по-лесно човек да насочва усилията си за свършването на работата и постигането на резултати, отколкото да мисли как по друг начин да се покачват показателите и финансовите състояния на институциите".
Василевска потвърди, че от няколко дни Театърът получава от Министерството на културата по няколко изисквания за документи и отчети, които да предостави за проверка.
На въпрос дали Драматичен театър Пловдив работи с външни продуценти, тя подчерта: "Театралното изкуство с цел разпространение има нужда от хора. В Пловдив се създава една продукция, но за да бъде представена тя в Бургас, Варна, Русе и т.н. са необходими хора на местно ниво, които се грижат за продажбата на билети, за рекламната кампания, защото ние не можем да бъдем едновременно на няколко места в България.
Практиката е да се работи с организатори както в град Пловдив, така и извън Пловдив, това са отговорните хора, които се грижат за промотиране на представленията и продажбата на билети за конкретните представления и получават процентна комисионна за работата си.
А продуцентите са хората, които създават спектаклите и ги разпространяват от името или с конкретните театри и те си имат техни разпространители. Но Пловдивският театър си е продуцент на своите продукции - създаваме си представленията и ги разпространяваме чрез нашите разпространители. Ние не работим с втори продуценти".
За счетоводната програма на Петко Писков, която може "да изчиства загубите", Василевска подчерта, че никога не е чувала.
"Явно много са креативни хората в днешно време. От няколко дни само това се обсъжда, ние буквално сме в шок и новите неща, които непрекъснато излизат, не можем дори да ги осъзнаем. Дори ако бяха стигнали и до нас, щяхме да им пожелаем успех, но ние си имаме достатъчно силен екип специалисти в областта на рекламата, пиара, можем сами да се справим с добрите показатели на театъра".
По отношение на контрола върху разходването на средства в театъра, Василевска бе категорична, че са изключително доволни от методиката, по която функционира Театърът днес.
"Тази методика позволява наистина бизнес взаимоотношения и възможности на директорите да реализират добри продукции и да разпространяват и театрите да печелят с труда си. "Да помисли наистина човек как да се възползва и как да реализира с дейността си тели показатели и приходи, а не да мисли другите възможности, които биха докарали финансови показатели на тези институции. Ние сме изключително доволни от начина, по който досега сме работили и смятаме, че за истински работещите успешни театри тази методика е добра и ще се борим за нея".
Василевска обаче бе категорична, че контрол трябва да има винаги по всяко време. Проблемът е, че липсва самоконтрол в институциите.
"Защо трябва някой друг да ни контролира, а не ние самите, за да балансираме възможностите на една институция. Всеки ден си провеждаме кратки оперативки, в които следим продажбите и показателите на представленията, които са програмирани в месеца и в следващия и ако има проблем, търсим причината. Гледаме всички представления, когато има продажби в или извън града, да покриват разходите на представленията. А вече от приходите, които след покриване на разходите, получавайки субсидия, институцията може да се погрижи за следващи проекти, за мотивация и възнаграждения на служителите си, а не тепърва - от субсидията да покриваме разходите, които не сме успели да покрием от продадените представления. Това е елементарно и всеки един мениджър трябва да може да контролира този процес".
За премиерите в Драматичен театър Пловдив, Василевска подчерта, че фестивалът "Сцена на кръстопът" бе открит с две мащабни премиери "Без кръв" е "Кралицата девственица". На 4 октомври трупата на театъра заминава за Северна Македония за представи "Едип и пророците" на фестивала за антична драма "Стоби" и вярва, че ще тя ще се върне с награда. Предстои и трета премиера на 9 октомври - спектакъл, написан специално за конкретните актьори от пловдивската трупа от Камен Донев. Предстои и работа със световноизвестния македонски режисьор Деян Пройковски и пловдивската публика ще види заглавия, които ще впечатлят нейните театрални изисквания.
Сюзанна Василевска заяви още, че проверките в театрите са необходими, те са постоянни, но друг е въпросът вече как се показват онези показателите, които не се виждат по време на проверките, че имат проблем.
Интервю - звуковия файл:
Режисьорът и университетски преподавател с богат изпълнителски и постановъчен опит в областта на сценичните и екранни изкуства Петър Одажиев гостува в рубриката в седмицата от 18-ти до 23 ноември. Той е завършил НАТФИЗ “Кр. Сарафов”, София, специалност кино и ТВ режисура. Впоследствие завършва магистратура по арт мениджмънт в Ню Йорк...
Все повече започва да се утвърждава идеята, че блокирането на политическия процес в България е заради т.н. "домова книга", това мнение изрази в програма "Ден след ден" политологът Георги Киряков. Според него целта е да не се възможност на хора различни, от лансирани от ГЕРБ и ДПС-Ново начало да бъдат министър-председатели. Каква е..
Румъния и България могат напълно да се присъединят към европейското Шенгенското пространство с отворени граници от януари 2025 г., съобщи унгарският вътрешен министър Шандор Пинтер на неформалната среща на вътрешните министри България, Бумъния, Австрия и Унгария в Будапеща. Окончателното решение ще бъде взето през декември. Юлиана Николова от Портал..
"При 20 години посетих лаборатория в Института по демографски изследвания "Макс Планк" в Германия, където работех. Там имаше много интересен експеримент - понеже хората живеем стотина години, а те искаха трябва да се изследват моделите на живот, на смъртност, зависимостите статистически и математически, изследваха зелени еуглени. Мисля си, че ние тук..
България я чака неизбежен режим на тока тази зима заради недостиг на електроенергия, това предупредиха от Българския енергиен и минен форум. Те изпратиха декларация до всички политически партии в 51-то Народно събрание с призива да не се допусне политическата криза да прерастне в енергийна. "Не ми се иска да се връщаме в 80-те години на ХХ век, но е..