Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хлябът е обединител и политиците да не го забравят

Снимка: БГНЕС

В предложение на служебното правителство за бюджет 2025 не се предвижда удължаване на намалената ставка от 9%, която беше въведена за ресторантьорите и други бизнеси по време на COVID-19. Обсъжда се и отпадане на нулевото ДДС за брашното и хляба. 
Годишният ефект от връщането на по-високата ставка е 400 млн. лв, артументира се финансовото министрество.
От Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите уточниха, че в тази сума делът на приходите от ДДС за брашно и хляб ще е не повече от 60 милиона лева,.
В интервю за предаването "Точно днес" председателят на съюза  Мариана Кукушева заяви,  че нулевата ставка на ДДС за хляба е социална мярка, която касае единствено и само джоба на потребителите.

„Това е работеща мярка, която има своя икономически ефект, защото преките данъци, които плаща бизнесът се увеличиха, осветиха се работни места, цената на лхяба не се променя за много дълго време, както това се случва при цените на всички останали храни“.

МАриана Кукшева припомни, че нулевата ДДС ставка на брашното и хляба е била приета единодушно от всички политически сили.

„Във разговора на тристранката стана ясно, че се коментира отпадане на нулевото ДДС за хляба и брашното. Това значи, тъй като решението ще бъде абсолютно политическо и то ще се приеме в Народно събрание при разглеждане на бюджет 2025 г., че политиците ще качат цената на хляба с минимум 25-30%. 20% ще отидат като данък добавена стойност, а останалите 5-10% ще бъдат добавка, която включва търговската надценка. Така или иначе ние работим с доставни цени, които са тайна за всички потребители. Те са различни от продажните цени на хляба. Но връщането на 20% ДДС върху брашното и хляба категорично ще повиши цената им. Освен това тази цена ще започне да се движи динамично, спрямо цените на борсовите индекси, т.е. няма да се запазва дълго време“, коментира председателят на браншовия съюз.

Тя подчерта, че в програмата на големите политически сили, първенци на последниет избори, е заложено да не се пипат данъците, особено тези, които касаят 85% от населението - социално уязвимите групи, за които насъщният е ежедневна, основна храна.

„Аз вярвам в политическия разум и мисля, че няма да се стигне до промяна на нулевия ДДС за брашното и хляба“, смята Кукушева, като поясни, че предложението за връщане на 20-процентното ДДС е на профсъюзите.

„Те работят по схемата „не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти казвам“. Хлябът е обединител, в това е неговата сила. Тя е над всичко в нашето ежедневие и е категорична след Бог е хлябът. Той гарантира продоволствена сигурност, той не е луксозна стока, не е заведение. Хлябът е насъщен“, подчерта Мариана Кукушева и допълни, че производителите очакват политическа мъдрост.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Доктор Димитър Бакалов в "Добро утро, ден"

В рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица гостува доктор Димитър Бакалов от Спешното отделение в МБАЛ „Пазарджик“. Тази година той получи наградата „Доктор Стефан Черкезов“ на Българския лекарски съюз, която се присъжда за лекарска всеотдайност и етика. Доктор Бакалов казва, че това е голямо признание и основен мотив да продължи всеотдайно да се..

обновено на 15.11.25 в 12:12
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53