Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разделянето на жп маршрутите на 3 лота води до по- малко влакове

БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври.

В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. "Дошло е време за промяна в железопътния транспорти най-после трябва да бъде направена смела крачка.  Към момента работим по вариант разделянето на железопътната мрежа да е на три лота. Това са София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и цялата останала част", казва Стоянова в интервю, публикувано на сайта на МТ.

Решението от 30 октомври променя решение от месец март на редовното правителство за провеждане на конкурс на база пазарен анализ, което води до промяна на политиката, коментира пред Радио  Пловдив синдикалистът Петър Бунев. Имаме такъв анализ, който казва, че за България като малък пазар не е подходящо пътническите превози да се разделят на лотове, обясни той. 

От синдикатите са научили от медиите за намерението на министър Стоянова да раздели железниците на три лота. Според Бунев в момента от една страна се  удължава с една година по спешност дейността на БДЖ, а от друга - железниците се делят на лотове. "Това са дългосрочни политики и договори за по 15 години и да се вземат без обсъждане не е нормално. Лови се риба в мътна вода", коментира той. 

Позицията на Синдиката на железничарите към КНСБ е, че ако бъдат разделени пътническите превози на лотове, услугата ще стане още по- неефективна. БДЖ беше и тази година достатъчно оплюта, но подвижният състав няма да бъде увеличен. Как ще разделим влаковете на трима превозвачи – това води до 20% по- неефективни превозвачи, заяви той и добави, че всеки може да дойде и да вози, защото пазарът е либерализиран, но никой не идва, защото не разполага с влакове и персонал. 

Пътническите вагони са много скъпи съоръжения и затова частните превозвачи искат да вземат тези на БДЖ, както и кадрите на компанията, категоричен е Петър Бунев. Друг проблем е, че има печеливши и непечеливши линии, като вторите частен жп превозвач няма да вземе. 

Ако областен управител или кмет се оплаче на министъра от БДЖ, влаковете веднага се възстановяват. Ако превозвачът е частен, няма да възстанови подвижният състав, защото ще е на загуба, коментира той. 

Мнението му е, че истинска конкуренция в пътническите жп превози ще има тогава, когато по един и същ маршрут се движат влаковете на няколко фирми, а не когато маршрутите се разделят на лотове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Изборите в Румъния бяха "за" или "против" Европа

Румъния вече има избран нов президент. Независимият кандидат и кмет на Букурещ Никушор Дан победи с 53,6% от гласовете крайнодесния Джордже Симион, който получи 46,4%. Избирателната активност достигна близо 65 процента.  Това е най-голямата избирателна активност  на втори тур на президенстки избори и въобще през 21-ви век  в Румъния.  Изборът..

публикувано на 19.05.25 в 16:40

Необходими са допълнителни 260 хил. лева за заплатите на сестрите

За да се изравнят заплатите на медицинските сестри в училищата и детските градини в Пловдив с тези в яслите, Община Пловдив трябва да осигури допълнителни 260 000 лева. Това заяви главният скертера на Община Пловдив Ангелина Топчиева по повод информацията от КТ „Подкрепа“, че стартират процедура по Закона за уреждане на колективните трудови..

публикувано на 19.05.25 в 15:07

Над 4800 зрелостници ще се явят на ДЗИ в Пловдив и областта

Държавните зрелостни изпити в 12 клас в ще се проведат през тази седмица. Зрелостниците ще положат изпит по български език и литература на 21 май и на 23 май, ще се явят на втория ДЗИ. Тази година в Пловдив и областта, в 70 училища ще се проведе първият ДЗИ по БЕЛ, в общо 406 зали ще пишат 4878 зрелостници. Данните съобщи началникът на..

публикувано на 19.05.25 в 14:05

Изкуственият интелект може да помага при търсене на работа

Изкуственият интелект може да помага  при търсене на работна ръка. При ясно зададени критерии той извършва дейността по-бързо и прецизно от човек, каза  д-р Росица Стелиянова от Института за икономически изследвания при БАН. Тя е и директор Програми и проекти на АИКБ. Д-р Петър Атанасов от ПУ "Паисий Хилендарски" пък подчерта, че страната ни..

публикувано на 19.05.25 в 07:52
Петя Георгиева, ИПИ

36% от завършилите медицински сестри работят в болниците

Едва 36% от завършилите направление „Здравни грижи“ в Медицинския университет в Пловдив работят като медицински сестри и акушерки. Това показват данните на самия университет, съобщи Петя Георгиева, старши икономист от Института по пазарна икономика. Според нея в България има достатъчно лекари, но недостатъчно медицински сестри, за да се..

публикувано на 16.05.25 в 17:04