Според проф. Калоян Петров, директор на Института по инженерна химия към БАН, това невинаги е така, но в общия случай предприемачите предпочитат да купуват готови технологии, които вече са изпитани от западните ни партньори.
"Когато става въпрос за иновация, се има предвид нещо, което до момента не е правено и то е рисково. Бизнесът в България не е особено рисков и не обича да рискува. Но все пак внедряването на нови изследвания е необходимо, но тъй като носи определен риск, възвръщаемостта идва след години. За да се поеме такъв риск, съответната компания трябва да е с много голям мащаб. Вероятно има такива компании в България, но не са кой знае колко", коментира проф. Петров.
В областта на биогоривата, за да се получи чрез микробен метаболизъм или ферментация някакъв алкохол и той да може да се използва за гориво, той трябва да се получи в доста сериозно количество, за да може цената му да е конкуретоспособна. Голяма част от тази цена се определя от субстрата, който се използва, обясни химикът.
"В случая, ако се използва лигноцелулозен субстрат, себестойността ще е доста ниска, но все още тези изследвания са на ниво лаборатория, тъй като засега няма технология, която да е рентабилна и да е на базата на лигноцелулозни материали. Причината е в това, че въглеродът, който е заключен в лигноцелулозата, на практика има опорна функция, а няма функцията на депо за въглерод. Т.е. ензимите, които съществуват естествено в този свят - целулазите, са доста слаби ензими. И конверсията на тези субстрати - лигноцелулозните е изключително трудна. Тя е свързана с етапи на предварителна обработка, които са изключително скъпи, така че към момента това все още е един лабораторен феномен", посочи той.
Според него биогоривата не са предпочитани, тъй като всеки от тези алкохоли има определен недостатък. Етанолът има доста ниска температура на изпаряване и това го прави доста неудобен за употреба в сегашните двигатели без модификации. Най-доброто гориво е бутанолът, но там проблемът е, че в клетките той се получава в доста ниски количества, тъй като е изключително токсичен за продуциращите го клетки. 2,3-Бутандиолът също е възможност, но той притежава две хидроксилни групи и затова не е чак толкова добро гориво. Така че всеки от тези продукти има своите недостатъци.
"Със сигурност най-доброто гориво е бутанолът, но той все още се получава в количества микробно, които не могат да комерсиализират процеса", допълни проф. Петров.
По думите му електромобилите в определен смисъл са зелен транспорт, но това ще стане ясно след години, когато тези батерии започнат да се изхвърлят.
Според директора на Института по инженерна химия към БАН ролята на държавата за използване на възможностите на учените при внедряване на иновации би била като един медиатор. Но интересът трябва да идва от бизнеса, а не от държавата или учените.
"Ние сме имали няколко договора с големи български компании и винаги интересът е бил от тях – те искат определен продукт, който ние можем да им предоставим", коментира проф. Петров.
По думите му възможно е да има и липса на доверие от страна на бизнеса. През последните години се наблюдава голямо увеличение на младите хора в науката, които могат да бъдат обучени да правят разработки, които да се прилагат в бизнеса.
Чуйте повече в звуковия файл.
Местната власт ще продължи да настоява Общинския съвет да даде зелена светлина за обявяване на обществена поръчка за обслужване на линиите от градския транспорт в Пловдив. Това заяви заместник-кмета по транспорта Александър Държиков пред Радио Пловдив след като на сесията тази седмица съветниците бламираха поръчката - 24-ма от тях гласуваха..
В ход е преформатирането на властта след гневната реакция във вторник на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, смята политологът Теодора Йовчева. Според нея БСП са готови на компромиси за запазването на управляващата коалиция и присъствието им в правителството, но не е ясна позицията на третия партньор - Има такъв народ. Тя припомни позицията на..
В програма "Точно днес" разговор с Георги Мараджиев , лидер на ГЕРБ в област Пловдив. По заръка на Бойко Борисов - той с депутатите от областта заедно провеждат срещи с членовете на партията, какво е констатирано и какво се очаква като заключение. Мараджиев акцентира, че първите срещи тази седмица са преминали успешно, но подобни разговори се..
След загубата на изборите в Пазарджик от ГЕРБ заговориха за преформатиране на централната власт. Какво се очаква от водещите партии, ще се стигне ли до нова спирала от вотове, питаме политолога доц. д-р Даниела Пастармаджиева , преподавател в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". Какво е новото днес? Много нови са резултатите на..
На тържествена церемония, проведена броени дни преди Деня на българския лекар, Районната лекарска колегия на Българския лекарски съюз – Пловдив връчи престижните годишни отличия за 2025 година. Голямата награда „Лекар на годината 2025“ за област Пловдив бе присъдена на доц. д-р Елеан Зънзов – ръководител на Клиниката по..