"Търсим диалог с властта с желанието да изложим най-критичните проблеми и – в подкрепа на настоящия министър на културата и заедно с него, да ангажираме Министерски съвет и Народното събрание със съдбата на сектора сценични изкуства. Опасяваме се, че в настоящата ситуация усилията на работещите в сектора няма да успеят да запазят функционирането му за дълго", обясняват театралите.
В края на миналата година Министерство на културата не одобри наредените плащания на институтите, въпреки че те разполагаха със средства за тях в собствените си бюджети. Така поетите и неизпълнени ангажименти бяха прехвърлени в 2025 г. В началото на януари 2025 г., Министерство на културата неправомерно и със задна дата отряза голяма част от дължимата за 2024 г. субсидия на театрите и музикалните институти. Това формира изкривена и невярна финансова картина за състоянието на всеки от тях.
В резултат, сектор сценични изкуства е изправен пред невъзможността да функционира, тъй като и сега базовите разплащания, свързани с дейността му, не биват одобрявани.
В това число влизат командировъчни на служители, материална част за предстоящи премиери, печат на плакати, хонорари за авторско право, аварийни ремонти и други разходи по издръжката. Много от институтите имат правоотношения по договори, вкл. по ЗОП, по които вече текат неустойки за просрочия. Не се изплащат наемите на тези, които нямат собствени сгради и ползват нает сграден фонд.
За да функционира, сектор сценични изкуства има нужда от:
1. Компенсаторен механизъм за покриване на ангажиментите, породени от неодобрените декември 2024 г. плащания;
2. Нови, съобразени със законовите изисквания преизчисления на дължимата субсидия за последното тримесечие за 2024 г.;
3. Съобразени с актуалната картина планови бюджети за 2025 г.
4. Да бъдат навременно изплащани текущите разходи по издръжка и дейност на институтите.
Секторът понесе безропотно всички имиджови, административни и финансови удари през изтеклата година. Работата му беше затруднена от текущите разследвания и проверки. Въпреки това остана верен на мисията си и продължава да осигурява достъп до изкуство и да увеличава публиките си и приходите на държавата!
Вярваме, че Културата трябва да бъде превърната в национален приоритет!, се казва в апела.
Пред радио Пловдив директорът на Кукления театър Петър Влайков, който е и в УС на работотдателската организацаия на театрите, обясни, че данните на МК, че са в 120% преразход за миналата година не са реални. Картината е напълно изкривена и фалшива, казва той и поясни, че искта компенсаторен механизъм, за да разплатят дълговете си и бюджетът за тази година да е съобразен с актуалната картина в театрите.
Интервюто чуйте в прекачения звуков файл.
В предаването за книги на Радио Пловдив на 01.02.2025 бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати” (нови книги) Арт Спигелман. Маус. Баща ми кърви история. Ч. 1 и ч. 2 (графичен роман) 300 стр., ок.10А, Нике, 2025. Александър Дюма. Четиридесет и петимата. 536 стр., ок. 5А, Плеяда, 2025. Цончо Родев. Черният..
Премиерата на новия български игрален филм “ Не затваряй очи ” в Пловдив е тази вечер в Лъки - Дом на киното. Прожекцията е в 17.30 часа. Това е първият български игрален филм, вдъхновен от православна тематика, базиран на едноимения роман на Мартин Ралчевски. Разказва историите на двама мъже – Петър и отец Павел. Съдбите им се се преплитат по..
С ритуал по освещаване и първа литургия, отслужена от пловдивския митрополит Николай, ще започне истинския духовен живот на новата църква "Света великомъченица Марина" в Асеновград. Първата копка на храма не направена преди 26 години от тогавашния митрополит Арсений. Богословът и екскурзовод от Асеновград Йвайло Мирчев разказа, че преди години в..
"Два живота" - така се наричат 2000-те страници, живeли половин век в четири машинописни екземпляра. Защо? Коя е авторката Конкордия Антарова? И наистина ли книгата е написана под диктовка на духовни учители? В "Срещите" разказва Васил Пекунов, преводач на книгата. Интересно е, слушайте.
Премиерата на "Отело" от Джузепе Верди представя Държавна опера – Пловдив. Диригент е маестро Григор Паликаров. Постановката е дело на режисьора Петко Бонев, който я създава специално за възраждането на фестивала ФОБИ - Стара Загора, а сега я възстановява по покана на Опера Пловдив. В премиерния спектакъл венецианският мавър ще бъде изигран от..