Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Без бойкот на малките магазини, те държат на качеството

Андрей Велчев
Снимка: БГНЕС

На достъпността и качеството на произвежданата в страната хранителна продукция бе посветена днес дискусия в столицата. Организаторът на дискусията  Андрей Велчев от Сдружението за достъпна и качествена храна заяви в програма "Ден след ден" на Радио Пловдив, че резултатът от бойкота на големите търговски вериги е постигнат и гласът на българите е чут. 

Той посочи, че европейският партньор на сдружението е подкрепено от една от най-големите потребителски организации в Европа Safe Food Advocacy в Брюксел. Тази организация категорично застава зад всяка мярка, която може да подпомогне българския потребител, който е в доста сложна и неприятна ситуация да не може да си позволява голяма част от храните на българския пазар.

Велчев е категоричен, че тяхното сдружение не подкрепя крайностите и не трябва да се бойкотират и малки квартални магазини. 

"Има голяма разлика между големите вериги и малкия магазин и това е личното отношение. Срещаме множество сигнали, които препращаме към големите вериги, когато продуктът е закупен от тях, които остават без отговор и основното оправдание е, че производителят на определения продукт е виновен. Но когато попитаме производителя, той казва, че от веригата дори не са го потърсили. А в малките магазини, може да не е много по-евтино, дори може да е и по-скъпо, но там лични елементи и се държи на качеството", поясни той. 

По думите му, ако е вярно, че 800 000 малки магазини са фалирали, то значи действително малкият търговец е доста след ръба и даже вече е на изчезване.

Андрей Велчев посочи, сдружението подкрепя всякакви инициативи от типа малък или фермермерски пазар, без значение дали е през седмицата или през уикенда. 

"Това, което ни притеснява е, че производителят сам се налага да търгува, някой път дори през социалните мрежи, което означава, че не може да се гарантира до голяма степен проследимостта и качеството на стоките, но тук роля имат БАБХ има своята роля да гарантира, че контролът е достатъчно висок и трябва да са активни, за да могат занаятчийски продукти и такива от производител, да стигнат до хората", посочи той.

По отношение на това дали производителите трябва да се сдружават, Велчев смята, че всеки производител има своята гледна точка. 

"Много от тях са застинали във времето, когато икономиката не работеше по този начин. Те търсят стари и работили в годините модели, но все пак апелираме към производителите да се адаптира към новата среда - и дигитална, и пазарна. Ясно е допуснал е някой веригите да ги има, те не са най-големият виновник, проблемът е, че им се е позволил мащаб, който ги прави доста по-голям опонент в една такава битка. Но нека да сме реалисти, до голяма степен не се кооперират и защото много от тях не могат да покрият основните стандарти за качество и може би по тази причина по-големите представители на опитите за кооперативи, защото има и успешни, не им позволяват да влязат", коментира той. 

По думите му именно тук е ролята на държавата и възможността когато седнат на една маса, земеделското министерство да не е основният дебат финансирането или ако е то, то да бъде достатъчно добре разпределено към всички. 

Чуйте още в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53

Образователната среда не е много дружелюбна към децата с диабет

770 000 души в България страдат от диабет, от тях около 2500 са деца. В Световния ден за борба с диабета разговаряме с Мариета Котова, която е председател на Националната асоциация на децата с диабет. Сред най- сериозните проблеми е това, че НЗОК не реимбурсира изцяло инсулиновите помпи, а цената от 400 лева на  месец е непосилна за много семейства...

публикувано на 14.11.25 в 10:29