Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него

Проект за Градска железница на Пловдив няма!

Общината трябва да реши кой ще е оператор на градската железница

Снимка: Стопкадър, bTV

След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив. Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев.

"И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи. Знаете, че по Плана за възстановяване има предвидени средства за подвижен състав. Добре е НКЖИ да може да изгради и трасе“, каза Асен Василев.

Проект за Градска железница на Пловдив няма! 

Това коментира пред Радио Пловдив инж. Симеон Евтимов от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, който е бивш председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".

Той обясни, че това, което е предвидено да се направи в Пловдив на бул. "Копривщица" е естакада, която може да се използва за градска железница, но може и да не се използва. Твърде преждевременно този проект е обявен за елемент от градската железница, котегоричен е Евтимов.

Наличието на железопътна инфраструктура в града още не значи, че имаш градска железница. Железопътната инфраструктура е част от железопътната експлоатация на БДЖ. Те имат свои транспортни планове, свои проекти, свой пазар.

Но поне засега не ми е известно в бъдещите планове на БДЖ да има опериране на градска железница в Пловдив. 

Така че, НКЖИ не могат да изграждат порект, за който не знаят, примерно, кой ще му е операторът.

Най - добре е преди да започне да се изгражда една инфраструктура да е ясно с какво цел и кой ще е потребителят на тази инфраструктура. От досегашните спорове, които съм следил в града, оставам с впечатлението, че този проект на БДЖ не е нужен и че дори ще пречи на БДЖ. 

Според мен, би трябвало градската управа на Пловдив, градският съвет, общината първо да решат как градската железница - ако има такава - как ще се впише в градоустройственото развитие на града. И дали тя ще се впише и в системата на обществения транспорт, защото една градска железница е порсто елемент от градския обществен транспорт. 

Симеон Евтимов смята, че не са правени проучвания как градската железница ще се впише в обслужването на жителите на Пловдив.

Според мен, БДЖ няма да оперира градска железница в Пловдив. Кой ще оперира градската железница?

Цялата беда е, че е предложено едно решение, без да са обсъждани каквито и да било алтернативи, посочи транспортният експерт. 

"То е все едно сега да кажете Дайте да строим сега тунел, защото един ден може Пловдив да има метро!"

Трябва да се търсят комплексни решения със сериозни проучвания, категоричен е инж. Евтимов. 

По думите му, от един такъв проект най - много ще спечелят строителите, без да е ясно дали пловдивчани ще спечелят от него и дали ще се облекчи трафикът в града.

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него. За целта трябва да има наистина проучване и да се разглеждат различни алтернативи. 

Ако железопътните прелези са основната причина за задръстванията и НКЖИ носи отговорност за безопасната им експлоатация, то едва ли във века на информационните технологии, цифровизацията и изкуствения интелект изграждането на жпестакада е единственото възможно решение. Автоматизирани жп прелези в градска среда, съчетани с дистанционно управление на светофарната мрежа, са ежедневие в много от големите градове по света, смята още експертът. 

Интервюто на Неда Велкова със Симеон Евтимов е в звуковия файл. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Адриан Николов, ИПИ

Проектът за бюджет съдържа много проблеми и малко решения

Проектът за държавен бюджет има предимно проблеми и доста малко решения, като по никакъв начин не е направен опит за прекъсване на настоящата траектория на развитие на публичните финанси, не са променени фундаментални политики, най- вече що се отнася до раздходите, коментира старши икономистът от Института за пазарна икономика Адриан Николов...

публикувано на 10.11.25 в 15:48
Любомир Дацов

Проектобюджет 2026 раздава без посока, не е насочен към еврото

Проектобюджетът за 2026 г. на България няма реална връзка с присъединяването към еврозоната, а очакваната стабилност се оказва по-скоро формална. Това заяви финансистът и член на Фискалния съвет Любомир Дацов в ефира на Радио Пловдив след като параметрите му разпалиха сериозен дебат и напрежение в социалния диалог. Работодателските организации..

публикувано на 10.11.25 в 11:12
Йордан Иванов

Най-добрият коректив на всяка власт са гражданите

На историческата дата 10 ноември ръководството на ДСБ ще представи в Пловдив платформата pitai.bg. Чрез нея всеки гражданин може да задава въпроси, да прави предложения и да подава сигнали директно към кметове, общински съветници и държавни институции. Платформата pitai.bg дава възможност на всеки български гражданин, включително и на..

публикувано на 10.11.25 в 10:42

Цени, шум и сигнал

Днес ще поговорим за илюзията на краткия хоризонт: защо в първите седмици след смяната на валутата ще виждаме хаос, и защо този хаос не означава тенденция. Ще погледнем този въпрос от три различни ъгъла: Конкуренцията и истинският механизъм зад цените след въвеждането на еврото. Какво общо има с това тенис легендата Роджър Федерер? И защо в..

публикувано на 10.11.25 в 10:17
Любомир Стефанов

Към проекта на бюджет трябваше да се подходи по-отговорно

„Правителството очевидно е пропуснало да навърже поредица от фактори, които са взаимосвързани и това не само по очевидни причини, а и по други, които ние с вас и слушателите няма как да знаем, но можем да се досещаме. Контекстът е широк на всички тези проблеми и промени, които ни предстоят, и ни засягат. Бюджетът е политическата рамка за..

публикувано на 10.11.25 в 09:59