Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него

Проект за Градска железница на Пловдив няма!

Общината трябва да реши кой ще е оператор на градската железница

Снимка: Стопкадър, bTV

След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив. Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев.

"И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи. Знаете, че по Плана за възстановяване има предвидени средства за подвижен състав. Добре е НКЖИ да може да изгради и трасе“, каза Асен Василев.

Проект за Градска железница на Пловдив няма! 

Това коментира пред Радио Пловдив инж. Симеон Евтимов от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, който е бивш председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".

Той обясни, че това, което е предвидено да се направи в Пловдив на бул. "Копривщица" е естакада, която може да се използва за градска железница, но може и да не се използва. Твърде преждевременно този проект е обявен за елемент от градската железница, котегоричен е Евтимов.

Наличието на железопътна инфраструктура в града още не значи, че имаш градска железница. Железопътната инфраструктура е част от железопътната експлоатация на БДЖ. Те имат свои транспортни планове, свои проекти, свой пазар.

Но поне засега не ми е известно в бъдещите планове на БДЖ да има опериране на градска железница в Пловдив. 

Така че, НКЖИ не могат да изграждат порект, за който не знаят, примерно, кой ще му е операторът.

Най - добре е преди да започне да се изгражда една инфраструктура да е ясно с какво цел и кой ще е потребителят на тази инфраструктура. От досегашните спорове, които съм следил в града, оставам с впечатлението, че този проект на БДЖ не е нужен и че дори ще пречи на БДЖ. 

Според мен, би трябвало градската управа на Пловдив, градският съвет, общината първо да решат как градската железница - ако има такава - как ще се впише в градоустройственото развитие на града. И дали тя ще се впише и в системата на обществения транспорт, защото една градска железница е порсто елемент от градския обществен транспорт. 

Симеон Евтимов смята, че не са правени проучвания как градската железница ще се впише в обслужването на жителите на Пловдив.

Според мен, БДЖ няма да оперира градска железница в Пловдив. Кой ще оперира градската железница?

Цялата беда е, че е предложено едно решение, без да са обсъждани каквито и да било алтернативи, посочи транспортният експерт. 

"То е все едно сега да кажете Дайте да строим сега тунел, защото един ден може Пловдив да има метро!"

Трябва да се търсят комплексни решения със сериозни проучвания, категоричен е инж. Евтимов. 

По думите му, от един такъв проект най - много ще спечелят строителите, без да е ясно дали пловдивчани ще спечелят от него и дали ще се облекчи трафикът в града.

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него. За целта трябва да има наистина проучване и да се разглеждат различни алтернативи. 

Ако железопътните прелези са основната причина за задръстванията и НКЖИ носи отговорност за безопасната им експлоатация, то едва ли във века на информационните технологии, цифровизацията и изкуствения интелект изграждането на жпестакада е единственото възможно решение. Автоматизирани жп прелези в градска среда, съчетани с дистанционно управление на светофарната мрежа, са ежедневие в много от големите градове по света, смята още експертът. 

Интервюто на Неда Велкова със Симеон Евтимов е в звуковия файл. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Д-р Фани Гюлева

Пловдив сред водещите по психични разстройства

В Световния ден на психичното здраве 10 октомври говорим открито за тревожността като ежедневие. И макар че 60 от всеки 100 българи имат психични проблеми, окуражаващо е, че бариерата на стигмата върху психичното здраве постепенно се вдига. Трамплинът бе COVID-кризата, след която бележат ръст депресиите, паническите разстройства, деменциите (и то..

публикувано на 10.10.25 в 17:06

Ако държавата не свие разходите, ще трябва да вдига данъци

Колко сериозна е кризата с публичните финанси? Възможно ли е отново да бъде прикрит рекордният бюджетен дефицит на страната ни? А рискът от дългова спирала? Предизвикателствата пред „Бюджет 2026“ – първата за България финансова рамка в евро коментира икономистът  Димитър Чобанов от Института по икономики и политики в УНСС.  Той посочи, че..

публикувано на 10.10.25 в 16:25

Събират средства за спешен ремонт на храма в Дълго поле

Събират средства за спешен ремонт на църквата „Свети Архангел Михаил“ в Дълго поле, която е на почти век. Покривът й от дълги години е компрометиран и има нужда от основен ремонт, за да се запазят стенописите и иконите. До момента са правени частични, козметични ремонти, обясни отец Янко.  За целта са необходими 40 000 лева. Събрана е само..

обновено на 10.10.25 в 09:03

Сериозен ръст на кандидатите за съветници в Пазарджик

Организацията за извънредните избори зда общински съветници в Пазарджик в неделя, 12 октомври, върви по график, каза за Радио Пловдив Стефан Димитров, председател на ОИК Пазарджик. Той съобщи, че има постъпили сигнали за нерегламентирано поставяне на агитационни материали и два сигнала за купуване на гласове, които са препратени към прокуратурата...

публикувано на 10.10.25 в 08:43

Политици с частни ВЕЦ-ове провалят поливното земеделие

Липса на добиви заради сушата; източена вода от язовирите заради ВЕЦ-ове, които са собственост на политици и депутати;  липса на пазари - това са само част от причините  всички в сектора зърнопроизводство да сме пред фалит . Няма вода за напояване, тъй като през зимата, когато токът е скъп, водата се източва през частните ВЕЦ-ове,..

публикувано на 09.10.25 в 17:44