След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив. Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев.
"И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи. Знаете, че по Плана за възстановяване има предвидени средства за подвижен състав. Добре е НКЖИ да може да изгради и трасе“, каза Асен Василев.
Проект за Градска железница на Пловдив няма!
Това коментира пред Радио Пловдив инж. Симеон Евтимов от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, който е бивш председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".Той обясни, че това, което е предвидено да се направи в Пловдив на бул. "Копривщица" е естакада, която може да се използва за градска железница, но може и да не се използва. Твърде преждевременно този проект е обявен за елемент от градската железница, котегоричен е Евтимов.
Наличието на железопътна инфраструктура в града още не значи, че имаш градска железница. Железопътната инфраструктура е част от железопътната експлоатация на БДЖ. Те имат свои транспортни планове, свои проекти, свой пазар.
Но поне засега не ми е известно в бъдещите планове на БДЖ да има опериране на градска железница в Пловдив.
Така че, НКЖИ не могат да изграждат порект, за който не знаят, примерно, кой ще му е операторът.
Най - добре е преди да започне да се изгражда една инфраструктура да е ясно с какво цел и кой ще е потребителят на тази инфраструктура. От досегашните спорове, които съм следил в града, оставам с впечатлението, че този проект на БДЖ не е нужен и че дори ще пречи на БДЖ.
Според мен, би трябвало градската управа на Пловдив, градският съвет, общината първо да решат как градската железница - ако има такава - как ще се впише в градоустройственото развитие на града. И дали тя ще се впише и в системата на обществения транспорт, защото една градска железница е порсто елемент от градския обществен транспорт.
Симеон Евтимов смята, че не са правени проучвания как градската железница ще се впише в обслужването на жителите на Пловдив.
Според мен, БДЖ няма да оперира градска железница в Пловдив. Кой ще оперира градската железница?
Цялата беда е, че е предложено едно решение, без да са обсъждани каквито и да било алтернативи, посочи транспортният експерт.
"То е все едно сега да кажете Дайте да строим сега тунел, защото един ден може Пловдив да има метро!"
Трябва да се търсят комплексни решения със сериозни проучвания, категоричен е инж. Евтимов.
По думите му, от един такъв проект най - много ще спечелят строителите, без да е ясно дали пловдивчани ще спечелят от него и дали ще се облекчи трафикът в града.
Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него. За целта трябва да има наистина проучване и да се разглеждат различни алтернативи.
Ако железопътните прелези са основната причина за задръстванията и НКЖИ носи отговорност за безопасната им експлоатация, то едва ли във века на информационните технологии, цифровизацията и изкуствения интелект изграждането на жпестакада е единственото възможно решение. Автоматизирани жп прелези в градска среда, съчетани с дистанционно управление на светофарната мрежа, са ежедневие в много от големите градове по света, смята още експертът.
Интервюто на Неда Велкова със Симеон Евтимов е в звуковия файл.


След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..
Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците. Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..
На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив. Енев подчерта, че за разлика от..
Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет. Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%. Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..
В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...