Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колите в Европа ще поевтинеят заради митата на Тръмп

От 2 април Съединените щати налагат 25-процентни мита върху вноса на всички автомобили, произведени в чужбина. Такива мерки и в такъв мащаб се въвеждат за първи път в такъв обем, което ще размести много пластове.

Експерти прогнозират до 17% свиване на печалбите на европейските производители като следствие от тези мита.

Задава ли се поредната икономическа рецесия и закриване на автомобилни заводи? Предстои ли поскъпване на превозните средства?

Отговорите търсим от Любомир Доросиев, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили.

Последиците ще са само за износа на автомобили от Европа към Америка, което значи, че на първо време ще пострада само американския пазар от тези санкции.  ЕС обсъжда реципрочна мярка от следващата година.  Европейският пазар изцяло си разчита на собствените автомобили. 

По-скоро американците ще усетят промяната драстично, защото 25% мито е сериозно поскъпванепредполага Любомир Доросиев.  

По думите му „хиперскъпите“ марки коли отдавна си имат производствени заводи в САЩ. Те не са застрашени от мита и точно това е идеята на Тръмп – да привлече производството им в САЩ.  Европейските марки, произведени на контитента, очаквано ще пострадат като продажби от новите мита.

Но пък за европейците това е добре, защото от натрупаното свръхпроизводсво на местни коли, се очаква сериозното им поевтиняване за вътрешния пазар. Тенденцията е след натрупаното поскъпване заради годините на пандемията, което оскъпи и новите коли и тез и на вторичния пазар – втората употреба.  

ЕК задължи всички производители на нови автомобили да правят поне 30% от производството да е „екологично“,  което означава чисто електрически или поне хибридни.  При американските санкции сега те няма да имат сметка да продават коли отвъд океана, заради скъпите мита и така те отново ще се обърнат към европейския пазар, което пак ще доведе до поевтиняването им – коментира експертът.  

Що се отнася до България, то тук определено предпочитанията са към автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Електрическите не са особено харесвани по ред причини, но една от основните е, че примерно в малките селища те просто няма къде да се зареждат и като цяло са неуместни за ползване в тези региони. Освен това са доста скъпи, а ресурсът им на ползване се определя на десет или малко повече години, преди да настъпят основни ремонти или направо смяна на батериите.

Най-новата тенденция, която в момента се наблюдава в Америка са „водородните автомобили“, които наистина са най-висок клас екологични като експлоатация. Това явление някой ден може да се пренесе и в Европа, но дотогава ще мине много, много време, прогнозира председател на Асоциацията на вностелите на автомобили Любомир Доросиев.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията
Д-р Александър Симидчиев

Телефоните отнемат социалните умения на децата

Очакваната забрана за използването на мобилни телефони в училищата е стъпка в правилната посока, защото прекомерната употреба на устройствата вече променя поведението на децата – смята депутатът от „Продължаваме промяната – Демократична България“ д-р Александър Симидчиев. Той коментира темата във връзка с приетите на второ четене промени в Закона..

публикувано на 03.11.25 в 17:22

Отказалите се от парно плащат сметките на съседите си

Потребителите, които имат само сградна инсталация, но не ползват парно и топла вода, заплащат енергията на съседите си, това заяви днес адвокат Андреан Славчев. Той е защитник на пловдивчанина  Благой Порязов, срещу когото ЕВН-Топлофикация води от години над 20 дела за неплатена такса сградна инсталация и заради, чийто случай се стигна до..

публикувано на 03.11.25 в 15:54

Мерките за пътна безопасност са неефективни, защото са имитация

След въвеждането на мярката за средна скорост данните показват тревожен факт – броят на пострадалите при катастрофи се е увеличил с 15%. Вместо очакваното намаляване на жертвите, ефектът е обратен. Правителството обяви пътната безопасност за свой приоритет и направи промени в Закона за движение по пътищата, като прогнозираше 20% намаляване на..

публикувано на 03.11.25 в 15:11

Напред към еврото

“Науката е много повече начин на мислене отколкото натрупано знание.” — Карл Сейгън. Този цитат ще видите началото на  един архив , който събира 14 седмици от моята работа по темата за еврото. Започнах тази кампания не за да давам готови отговори, а за да споделям начина на мислене на един икономист, когато обществото е на ръба между..

публикувано на 03.11.25 в 11:23
Д-р Иван Маджаров

Парите за здраве трябва да станат поне 8% от БВП

Няколко ключови приоритета обединиха участниците по време на VII-ия Национален конгрес на Българския лекарски съюз ( БЛС) с международно участие „Политики в здравеопазването“. Според з ам.-председателя на БЛС д-р Иван Маджаров з адачата на Съсловната организация е да отстоява професионални и устойчиви решения, дори когато те не срещат автоматична..

публикувано на 03.11.25 в 11:00