Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колите в Европа ще поевтинеят заради митата на Тръмп

От 2 април Съединените щати налагат 25-процентни мита върху вноса на всички автомобили, произведени в чужбина. Такива мерки и в такъв мащаб се въвеждат за първи път в такъв обем, което ще размести много пластове.

Експерти прогнозират до 17% свиване на печалбите на европейските производители като следствие от тези мита.

Задава ли се поредната икономическа рецесия и закриване на автомобилни заводи? Предстои ли поскъпване на превозните средства?

Отговорите търсим от Любомир Доросиев, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили.

Последиците ще са само за износа на автомобили от Европа към Америка, което значи, че на първо време ще пострада само американския пазар от тези санкции.  ЕС обсъжда реципрочна мярка от следващата година.  Европейският пазар изцяло си разчита на собствените автомобили. 

По-скоро американците ще усетят промяната драстично, защото 25% мито е сериозно поскъпванепредполага Любомир Доросиев.  

По думите му „хиперскъпите“ марки коли отдавна си имат производствени заводи в САЩ. Те не са застрашени от мита и точно това е идеята на Тръмп – да привлече производството им в САЩ.  Европейските марки, произведени на контитента, очаквано ще пострадат като продажби от новите мита.

Но пък за европейците това е добре, защото от натрупаното свръхпроизводсво на местни коли, се очаква сериозното им поевтиняване за вътрешния пазар. Тенденцията е след натрупаното поскъпване заради годините на пандемията, което оскъпи и новите коли и тез и на вторичния пазар – втората употреба.  

ЕК задължи всички производители на нови автомобили да правят поне 30% от производството да е „екологично“,  което означава чисто електрически или поне хибридни.  При американските санкции сега те няма да имат сметка да продават коли отвъд океана, заради скъпите мита и така те отново ще се обърнат към европейския пазар, което пак ще доведе до поевтиняването им – коментира експертът.  

Що се отнася до България, то тук определено предпочитанията са към автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Електрическите не са особено харесвани по ред причини, но една от основните е, че примерно в малките селища те просто няма къде да се зареждат и като цяло са неуместни за ползване в тези региони. Освен това са доста скъпи, а ресурсът им на ползване се определя на десет или малко повече години, преди да настъпят основни ремонти или направо смяна на батериите.

Най-новата тенденция, която в момента се наблюдава в Америка са „водородните автомобили“, които наистина са най-висок клас екологични като експлоатация. Това явление някой ден може да се пренесе и в Европа, но дотогава ще мине много, много време, прогнозира председател на Асоциацията на вностелите на автомобили Любомир Доросиев.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Балната дреха трябва да отговаря на характера

Балната дреха трябва да отговаря на характера на абитуриента, да подчертае личността му. Това каза дизайнерът Иван Донев. Той добави още, че тенденции в официалните дрехи няма. Важно е да се подчертаят предимствата на фигурата. „Все повече младежи избират да не бъдат облечени във вечерни дрехи, а да посветят средствата за..

публикувано на 23.05.25 в 16:31

Технически срив на изпита по ИТ, матурата по английски не затрудни зрелостниците

Само една изпитна работа в Пловдив и областта е анулирана , защото ученичка е използвала плеър, за да преписва от него. Не са явили само 28 зрелостници на втората матура. Иванка Киркова, началник на РУО-Пловдив съобщи, че изпитът по Информационни технологии е бил затруднен, поради технически сривове . На този изпит няма да останат..

обновено на 23.05.25 в 16:09
проф. Христо Матанов

България не би оцеляла без православното християнство

"Приемането на християнството от българския княз Борис Първи е цивилизационен избор", посочи проф Христо Матанов, историк, медиавист и византолог. През тази година се честват 1160 години от покръстването на българите. "Той приема една религия, която е нова и отхвърля езичеството на славяни и прабългари. Не е лесно да се направи такъв избор...

публикувано на 23.05.25 в 15:56
Боряна Ботева

Само у нас онкоболните плащат биомаркерната диагностика

Достъпът на онкоболните до биомаркерната диагностика е ограничен. Защо представителят на пациентските организации в надзора на Здравната каса не подписа анекса към Националния рамков договор (НРД)?  Според Боряна Ботева, председател на Сдружение за развитие на българското здравеопазване, неподписването от страна на пациентския представител в..

публикувано на 23.05.25 в 11:08

Три факултета на ПУ и институции с усилия срещу трафика на хора

Борбата с едно от най-тежките престъпления срещу личността – трафика на хора – е темата на форум по съвместна инициатива на Факултета по икономически и социални науки, Юридическия факултет и Педагогическия факултет на Пловдивския университет, както и Националната комисия за борба с трафика на хора, Фондация „Кампания A21“ и студентската..

публикувано на 23.05.25 в 06:12