Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

У нас липсва култура на безопасност на движението, а тя се възпитава от ранна детска възраст

Износен път и висока скорост винаги водят до тежки катастрофи


Смъртта на 12- годишната Сияна предизвика протести, гняв, негодувание, мъка и искане за оставки в ръководството на АПИ. За съжаление през последните години това не е нито първият, нито последният трагичен случай на пътя, коментира пред Радио Пловдив председателят на Съюза на автомобилистите в България Емил Панчев.

Той посочи, че през последните години са построени нови пътища в страната, независимо от качеството им и че в сравнение със социализма те са по- добри. По- малко са и жертвите на пътя в сравнение с годините до 1989-та година, когато са били 1000 на година, а сега са около 600. В същото време статистиката отчита, че България е на едно от първите места по жертви на пътя сега в сравнение с развитите страни.

Истината е, че всеки път е критичен, ако водачът не се съобразява с опасностите, които той крие. При нас не се изследва точно каква вина има пътното съоръжение, а обикновено казваме, че 90% от ПТП-та са по вина на водачите. Сега обаче с пътя-убиец край Телиш, може би ще излезе, че причината са и износеният асфалт, и неравностите по него. В съчетание с висока скорост винаги ще има катастрофи и то с фатален изход, каза Панчев.

Пътният знак за опасен участък на пътя респектира дисциплинираните водачи, но не и нарушителите на Закона за движение по пътищата. Подобен стил на шофиране винаги води до катастрофа, недай боже тежка, коментира още той.

Той заяви още, че недостигът на шофьори в Европа принуждава фирмите да назначават хора без да гледат досието на водача. Това са жестоки компромиси, които изпитваме всички ние, коментира председателят на СБА.

Според него още от най- ранна  възраст в семейството и в детската градина трябва да се възпитава култура на безопаснасност на движението.  В България има законодателство, но много често всичко се изпълнява формално навсякъде. Панчев е убеден, че не  може неграмотният и невъзпитан човек да спазва Закона за Движение по пътищата. Той отчете, че има все повече камери по пътищата, че наказанията за шофьорите - нарушители стават все по- тежки, но липсва респект към Закона, който се възпитава от най- ранна възраст. 


По публикацията работи: Неда Велкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

В Чепеларе започва фестивалът EX ANTE

От днес до неделя в Градския парк на Чепеларе ще се проведе фестивалът EX ANTE. Инициатор е Георги Стоев , автор и водещ на подкаста за икономическо мислене EX ANTE по Радио Пловдив. Той съобщи, че ще очаква в трите дни приятели и последователи на подкаста за среща на живо с него и всички, които са участвали в създаването на трите сезона..

публикувано на 15.08.25 в 08:31

Безработицата в Пловдив при младите до 29 години се покачва

Как се движи младежката безработица в средата на лятото ?  В Пловдив експертите отразяват леко покачване на процента безработни, а в региона има спад. За новите програми финансирани от ОП "Развитие на човешките ресурси" и мерките на МТСП - научваме от  директорите на  Бюрата по труда в Пловдив  и в  община Марица   -  Иванка Власева  и..

публикувано на 15.08.25 в 07:05

Стотици поклонници в Бачковския манастир за Голяма Богородица

В навечерието на празника Голяма Богородица - 15-и август, в Бачковския манастир пристигат стотици поклонници от страната и чужбина. Те се включват в службите за утрешния храмов празник на манастирската църква „Успение Богородично“, където се пази чудотворната икона „Св. Богородица – Елеуса“.  За нея е отредено специално място - вдясно от..

публикувано на 14.08.25 в 17:28

Устойчиво позитивен е трендът в нагласите на хората за еврото

Стабилизиране на подкрепата за присъединяване на България към еврозоната отчитат данните от третото национално представително проучване "Присъединяване на България към еврозоната", проследяващо тенденциите при нагласите на гражданите и бизнеса в България по темата към този юли.  При гражданите съотношението на положително спрямо отрицателно..

публикувано на 14.08.25 в 12:00

Потребителската кошница трябва да определя и линията на бедност

КНСБ настоява да се промени методиката на определяне на линията на бедност. Според Теодора Пачеджиева - икономически анализатор на синдиката, в  момента тази линия се определя на база на общата инфлация, която излиза със забавяне. Предложената за 2026 година линия на бедност е 764 лева, но по думите на анализатора тя не е актуална.  "Проблемът..

публикувано на 14.08.25 в 11:37