През 2025 година България отбелязва 1170 години от създаването на кирилицата.
През изминалото хилядолетие кирилицата е претърпяла дълбоки трансформации — от ръкописните букви на монасите до дигиталните шрифтове на съвременността, тя е отразявала както културните, така и технологичните промени на българската действителност.
Докато азбуката и езикът ни функционират като гръбнак на нашата национална идентичност, те не са се развивали във вакум. Днешната им форма е резултат от взаимовлияния, включително и от култури извън нашите географски ширини.
В този репортаж се потапяме в страниците на хилядолетни книги, съхранявани в Народна библиотека „Иван Вазов“ в Пловдив, за да проследим еволюцията на българската писменост и формирането на нашата национална идентичност. Тези архиви, включващи старобългарски и славянски ръкописи, разкриват богатството на културното ни наследство и влиянията, които са го оформяли през вековете.
Въпросът дали българската идентичност произтича от кирилицата или обратното напомня на класическата дилема „Кокошката или яйцето?“. Истината е, че те са взаимно свързани: писмеността оформя националното съзнание, а идентичността вдъхновява развитието и съхранението на писмената традиция.
Докато всяка буква в средновековните ръкописи е внимателно изписвана върху скъпоценен пергамент, често без интервали и пунктуация за пестене на място, именно в несъвършенствата на тези текстове откриваме човешкото лице на техните създатели.
Грешки в правописа, забравени думи, забавни рисунки в полетата и дори спонтанни стихове ни разкриват моменти на умора, разсейване или игривост на средновековните писари.
Тези малки отклонения от строгостта на текста не само оживяват страниците, но и ни свързват с хората зад тях, напомняйки ни, че писменото наследство е създадено от реални личности с чувства, хумор и слабости.
Създадени оригинално като символи за богослужебен текст, кирилските букви революционизират църковната структура за времето им.
Краят на IX век бележи значителна промяна в културната и политическа динамика на Средновековна Европа. Славяните се интегрират в християнската държавна структура, и така кирилицата се превръща в инструмент за културна еманципация и политическо утвърждаване в региона.
Но пътя си, наследството на тази мисия не е била без своите изпитания.
Нахлуването на османската власт в българските земи в края на XIV век доведе до унищожаването и разпиляването на значителна част от културното богатство, натрупано през Второто българско царство.
Този период на изпитание остави дълбоки следи в културната ни памет, но въпреки това, езикът и писмеността ни не бяха забравени.
Българската писменост никога не е изчезвала напълно, но в онези времена, когато е била изолирана от останалия славянски свят, подчинен на други империи, българският ръкопис усвоява характерни белези, някои от които се използват и днес.
Историята на днешната Хуманитарна гимназия „Св. св. Кирил и Методий“ в Пловдив се преплита с възрожденската история на България.Основаването на изцяло българско училище измества гърците от учебното дело в Пловдив.
И сега, в 21-ви век, кирилицата е призната в цял свят като символ на българската култура. Но в епохата на дигитализацията, и разводняване на книгите като средство за изграждане на идентичност, възниква въпросът: Как съвременните технологии помагат за съхраняването на връзката ни със старите ръкописи?
Кирилицата е повече от само писменост, тя е живата връзка между миналото и настоящето. От ръчно изписаните пергаменти до модерните шрифтове, всяка буква носи духа на вековна култура, която продължава да вдъхновява хората по тези земи. Тази симбиоза между език и култура продължава да бъде основа на българската нация и до днес когато кирилицата е официална азбука на Европейския съюз и символизира приноса на България към европейското културно наследство.
Липсва диалогичността, с която сме свикнали, особено от партия ГЕРБ. Това, което което виждаме е, че те стоят твърдо на своята позиция, и каквото и да говорят синдикатите, не съм оптимист накъде вървят комуникациите. Ако публичният и частният сектор са скарани, то трусовете в държавата предстоят. Това заяви в интервю за предаването „Ден след..
Максималният размер на ваучерите за храна ще остане 200 лева месечно и през 2026 година, според проектобюджета за следващата година и това ще остане най-ниската стойност за страна-членка на ЕС. 835 000 са работещите в България, които получават ваучери. Таня Обущарова, главен секретар на Асоциацията на операторите на ваучери, коментира пред Радио..
Балансовите проблеми, свързани с проекта на бюджет 2026 и липсата на контрол, се дължат на олигархията, която е моделирала политическото и икономическото вземане на решения в своя полза. Тази теза изрази в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив финансистът Кольо Парамов. Той подчерта, че влизането в еврозоната трябва да доведе до..
В този епизод тръгваме от твърдението „65% са против еврото, нали сме демокрация?“ и разглеждаме как формулировката на социологическите въпроси променя отговорите и смисъла им. Вместо да приемаме едно число като „волята на народа“, питаме: какво всъщност е било зададено – „харесвате ли еврозоната“ или „искате ли да се отмени валутният борд и..
Тази седмица в „Добро утро, ден!“ ви срещаме с един от най-значимите пловдивски творци – Матей Матеев. Роден в Кюстендил, но завинаги свързал съдбата си с Пловдив – града, който му върна обичта с най-високото признание – званието „Почетен гражданин“. Казва, че родния край, балканската енергия го прави човек - широко скроен човек. Послание, което..