Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Забраните за електрическите тротинетки няма да работят

| обновено на 05.08.25 в 11:09
Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС

Водачът на електрическа тротинетка вече е длъжен да има валидна застраховка „Гражданска отговорност“ и превозното средство да е регистрирано. Това са само две от измененията в Закона за движение по пътищата, приети преди дни. Според законодателя с наредба на общинските съвети ще се определят и условията и редът за регистрация на електрически тротинетки. Вчера ОбС на Пловдив не прие подобна наредба. За промените в законодателството потърсихме мнението на  Владимир Тодоров - Председател на  Българската асоциация  на пострадали при катастрофи. 

"Убеден съм, че много от нещата, които се приеха по отношение на електрическите тротинетки, няма да работят. Според мен има някои недоразумения, като например забраната да се движат в тъмната част на деня и да се управляват минимум от 16-годишни деца. Това ще бъде неприложимо, тъй като те масово се карат от тийнейджъри на 12,13 или 14 години, а също масово се карат през нощта. Освен това трябва да има единен стандарт за регистрация, не може всяка община да има различни регистрационни табели и различни номерации за тези превозни средства", коментира Тодоров. 

Той припомни, че вече има и много фирми за споделено придвижване с тротинетки, които оперират в много градове със сключени договори и отдават под наем тези превозни средства за краткосрочно ползване. По думите му няма как тези фирми да осигурят каски на клиентите си. 

Тодоров е на мнение, че не е лошо за тротинетките да се сключва застраховка "Гражданска отговорност, но то пак е свързано с индивидуализирането на превозното средство и регистрацията му. За да отговарят на законовото изискване, скоростта на всички тротинетки трябва да бъде ограничена до 25 км/ч., т.е. всички, които са в момента внесени, трябва да бъдат под този режим, за да се определи цена за застраховката. Не е ясно и кой ще я сключва – непълнолетният или родителят. 

"Обществените отношения и появата на този тип превозно средство, много избързаха. Те се появиха, нямаше никакъв регламент за тях и изведнъж станаха проблемни, започнаха да се случват инциденти, включително и смъртни случаи и трябваше да се действа в авариен и бърз режим, но бързите неща не са най-удачните. Аз не приветствам и пълната им забрана, както е в някои европейски градове. По-скоро трябва да се търси режим, при който електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите, задължително да имат каски, светлоотразителни елементи или към скутерите под 50 кубика - категория А1, за които се изисква обучение и могат да се карат от непълнолетни", смята председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. 

Пловдивчани обаче са на мнение, че тези изменения в закона са много навременни. Според тях трябва да се забрани водачите на тротинетки да се движат по големи булеварди или да бъдат глобявани, ако превишат скоростта. Освен това хората смятат, че регистрацията на тротинетки е необходима и приветстват промяната за сключване на застраховка "Гражданска отговорност". 

Една от важните промени в закона е, че общинските съвети трябва да приемат свои наредби в срок до 4 месеца, с които допълнително да ограничават използването на електрическите тротинетки. Това каза на последната сесия на местния парламент и зам.-кметът по транспорт в община Пловдив Александър Държиков. По думите му от Националното сдружение на общините ще подготвят рамкова наредба, за да има уеднаквяване на правилата. Според него това ще стане най-вероятно до края на годината. 

Чуйте повече в прикачените звукови файлове. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Цените се вдигат заради административните тежести

Необходимо е котнролните органи да събират информация за търговци, които вдигат цените, без да има икономическа обосновка за това. Само потребителите биха могли да бъдат ефективен регулатор на пазара, така че да няма спекулатвно вдигане на цените.  Това заяви пред Радио Пловдив   Габриела Руменова  от платформата "Ние, потребителите", к..

публикувано на 08.10.25 в 16:34

Река Марица не създава рискове за Пловдив

Река Марица не представлява непосредствен риск за Пловдив, заяви в интервю за предаването „Ден след ден“ по Радио Пловдив арх. Чавдар Тенев, председател на Камарата на архитектите в града. По думите му, тежките поражения по Черноморието са резултат както от природни фактори, така и от човешка небрежност и неефективна система на..

публикувано на 08.10.25 в 16:05
Георги Киряков

Статията в „Уолстрийт джърнъл“ е част от битка за влияние

Политологът Георги Киряков коментира в програма "Точно днес" на Радио Пловдив поредната доза остра риторика между власт и опозиция, статията в Уолстрийт Джърнъл", засягаща български политически фигури, както и ситуацията с главния прокурор и предстоящите политически динамики до Коледа. „Вероятно това е част от някакви  външнополитически..

публикувано на 08.10.25 в 10:48
Адриан Николов

Може да има проблеми с еврото само в преходния период

В програма "Точно днес" говорим за икономическите параметри  през октомври, за мерките "Антиспекула", за сайтовете за цените. НАП и КЗП тръгват на масови проверки за цените в евро, и ще налагат глоби на търговците, от 8 октомври, разговор със старши икономиста на Института за пазарна икономика Адриан Николов . Икономистът отбеляза, че по-голямата..

публикувано на 08.10.25 в 10:28

Приложният шахмат в помощ на хората с психични проблеми

Международно общество за приложен шахмат и Социална комисия към Международната шахматна федерация (ФИДЕ)  днес отбелязват инициативата „ 08 октомври 2025 – Международен ден на приложния шах . Шахмат за по-добър свят“. Единствени у нас - в Пазарджик използват шахмата за да помагат на хората с психични проблеми. По темата говорим с  Надежда..

публикувано на 08.10.25 в 10:16