Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Забраните за електрическите тротинетки няма да работят

| обновено на 05.08.25 в 11:09
Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС

Водачът на електрическа тротинетка вече е длъжен да има валидна застраховка „Гражданска отговорност“ и превозното средство да е регистрирано. Това са само две от измененията в Закона за движение по пътищата, приети преди дни. Според законодателя с наредба на общинските съвети ще се определят и условията и редът за регистрация на електрически тротинетки. Вчера ОбС на Пловдив не прие подобна наредба. За промените в законодателството потърсихме мнението на  Владимир Тодоров - Председател на  Българската асоциация  на пострадали при катастрофи. 

"Убеден съм, че много от нещата, които се приеха по отношение на електрическите тротинетки, няма да работят. Според мен има някои недоразумения, като например забраната да се движат в тъмната част на деня и да се управляват минимум от 16-годишни деца. Това ще бъде неприложимо, тъй като те масово се карат от тийнейджъри на 12,13 или 14 години, а също масово се карат през нощта. Освен това трябва да има единен стандарт за регистрация, не може всяка община да има различни регистрационни табели и различни номерации за тези превозни средства", коментира Тодоров. 

Той припомни, че вече има и много фирми за споделено придвижване с тротинетки, които оперират в много градове със сключени договори и отдават под наем тези превозни средства за краткосрочно ползване. По думите му няма как тези фирми да осигурят каски на клиентите си. 

Тодоров е на мнение, че не е лошо за тротинетките да се сключва застраховка "Гражданска отговорност, но то пак е свързано с индивидуализирането на превозното средство и регистрацията му. За да отговарят на законовото изискване, скоростта на всички тротинетки трябва да бъде ограничена до 25 км/ч., т.е. всички, които са в момента внесени, трябва да бъдат под този режим, за да се определи цена за застраховката. Не е ясно и кой ще я сключва – непълнолетният или родителят. 

"Обществените отношения и появата на този тип превозно средство, много избързаха. Те се появиха, нямаше никакъв регламент за тях и изведнъж станаха проблемни, започнаха да се случват инциденти, включително и смъртни случаи и трябваше да се действа в авариен и бърз режим, но бързите неща не са най-удачните. Аз не приветствам и пълната им забрана, както е в някои европейски градове. По-скоро трябва да се търси режим, при който електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите, задължително да имат каски, светлоотразителни елементи или към скутерите под 50 кубика - категория А1, за които се изисква обучение и могат да се карат от непълнолетни", смята председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. 

Пловдивчани обаче са на мнение, че тези изменения в закона са много навременни. Според тях трябва да се забрани водачите на тротинетки да се движат по големи булеварди или да бъдат глобявани, ако превишат скоростта. Освен това хората смятат, че регистрацията на тротинетки е необходима и приветстват промяната за сключване на застраховка "Гражданска отговорност". 

Една от важните промени в закона е, че общинските съвети трябва да приемат свои наредби в срок до 4 месеца, с които допълнително да ограничават използването на електрическите тротинетки. Това каза на последната сесия на местния парламент и зам.-кметът по транспорт в община Пловдив Александър Държиков. По думите му от Националното сдружение на общините ще подготвят рамкова наредба, за да има уеднаквяване на правилата. Според него това ще стане най-вероятно до края на годината. 

Чуйте повече в прикачените звукови файлове. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Ако държавата не помага на доброволците, поне да не пречи

Ако държавата не помага на доброволните формирования, поне да не ги спъва да си вършат работата, каза Красимир Каракашев от Доброволното формирование „Национален отряд за реакция при бедствия – НОРБ“ – Пловдив, което търси  нови попълнения.  Поводът за коментара му са редицата административни дейности и регламенти, които пречат на изпълнението на..

публикувано на 05.08.25 в 10:04

Щастлив съм, че мога да лекувам и да помагам на хората

Кардиологът д-р Динко Господинов от Отделението по кардиохирургия към УМБАЛ „Свети Георги“ – Пловдив стана първият и единствен към момента носител на европейски сертификат по кардиология в града и региона.  Ввисокото отличие – European Examination in Core Cardiology Certificate – представлява признание за високо ниво на професионална..

публикувано на 05.08.25 в 08:15

Търсят ментори за даровити деца в неравностойно положение

Търсят ментори за талантливи деца в неравностойно положение. Сред даровитите младежи са и такива от Пловдив, Пазарджик и Брацигово, които са лишени от родителска   грижа или живеят в рискова среда. Инициативата е част от програмата "Скритите таланти на България" и цели да осигури шанс за професионална реализация на талантливите подрастващи. Включва..

обновено на 04.08.25 в 09:43
проф.Георги Рачев

Истинско лято през август

След горещите юлски дни август започва с нормална температура за сезона и се очертава да е с максимални температури между 32 °- 36°, коментира в програма "Точно днес" проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски". Според него за района на Пловдив не се очакват големи горещини, поне до голяма Богородица. " За района на..

публикувано на 01.08.25 в 10:46

Очакваме подкрепа от ОбС, за да решим хаоса с тротинетките

Очакава се на предстоящата сесия на Общинския съвет в понеделник да бъде гласувано предложението на групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“, което цели да въведе ред в ползването на електрическите тротинетки в Пловдив. Проектът за наредба беше публикуван за обществено обсъждане още юни.   Пет години след като държавата..

публикувано на 31.07.25 в 14:10