Особеният управител ще има изключителни правомощия – решенията му няма да подлежат на административен и съдебен контрол, а той ще може да се разпорежда с имуществото на компанията. За това какво означава подобна стъпка и възможно ли е държавата да управлява такъв мащабен обект, коментира за Радио Пловдив енергийният експерт Явор Куюмджиев.
„Има два основни въпроса – кой ще бъде този особен управител и дали изобщо у нас има подготвени хора, които могат да управляват компанията. В Германия например особен управител е Министерството на икономиката, но у нас никое министерство няма нужния капацитет“, посочи той.
Според Куюмджиев, макар управлението на самата рафинерия да може да бъде поето от специалисти, които вече работят в нея, проблемът е в търговията и логистиката на суровия петрол.
„Купуването на нефт и организацията на доставките е изключително сложен процес. Големите танкери спират в Мраморно море, после нефтът се претоварва на по-малки съдове, за да стигне до терминала в Росенец. Това изисква опит и връзки на световните пазари. Такива хора у нас няма в излишък“, каза експертът.
Той предупреди и за рисковете, ако особеният управител получи право да продава активите на „Лукойл“ без съгласието на сегашния собственик.
„Влизаме в опасна територия. Швейцарската компания, която формално притежава активите, може да ни съди по междудържавните договори за защита на инвестициите. Имаме горчив опит с подобни дела – като прекратяването на проекта „Белене“, припомни Куюмджиев.
Енергийният експерт не очаква незабавна криза на пазара, но допуска временни сътресения:
„В началото нищо страшно няма да се случи. Все пак имаме горива в държавния резерв за около три месеца. Но е възможна паника сред хората и опити за презапасяване, което да повиши цените. В Сърбия например, при подобна ситуация цената на дизела скочи до 3,40 лв.“, посочи той.
Куюмджиев напомни, че „Лукойл България“ поддържа 90% от складовете за горива у нас и снабдява около 80% от бензиностанциите. Ако дружеството попадне под санкции и търговията му спре, това ще засегне целия пазар.
„Малките вериги ще трябва да си търсят други източници. Това неминуемо ще доведе до дефицит и поскъпване“, предупреди експертът.
По думите му моделът, който България се опитва да приложи, е сходен с германския – с тази разлика, че там особен управител е Министерството на икономиката, признат от САЩ като независим орган.
„Основната цел е да се прекъсне паричният поток от руски активи към Москва. Ако успеем да го направим, няма да имаме проблеми – въпросът е дали имаме време и капацитет“, добави Куюмджиев.
Той прогнозира, че през първите дни след въвеждането на мярката всичко ще работи по инерция, но банковите и логистичните трудности могат да се появят бързо.
„Дори освобождаването на горива от държавния резерв подлежи на одобрение от Европейската комисия. Ако не получим разрешение, последствията ще бъдат сериозни“, заключи Явор Куюмджиев.
След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..
Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците. Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..
На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив. Енев подчерта, че за разлика от..
Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет. Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%. Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..
В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...