Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как да намерим баланса между коли и пешеходци?

Снимка: Радио Варна

По-добро разпределение на пространството между участниците в движението във Варна предлагат урбанисти. За тях поставянето на велосипедните алеи върху тротоари е неприемливо. Преместването на кофите за боклук от тротоарите  и намаляване на местата за паркиране са част от стъпките в посока търсене на баланс между всички участници в движението.

Всички участници в движението във Варна трябва да бъдат с равни права, това смятат  Силвия Чакърова и Нурхан Реджеб . Те са специалисти по урбанизъм и градски дизайн. Живеят в столицата и работят по международни проекти. Имат и опит в други държави . Убедени са , че може да се направят малки промени за подобряване придвижването на пешеходците.

Те споделиха своя опит със свои колеги от Варна,  заедно с които се разходиха по пешеходната зона в историческата част на града. В групата беше и Невена Вълчева, архитект и член на Ре-аниматори, който е майка на две деца - едното е на велосипед, а другото в бебешка количка. Да се направи анализ на пешеходния и автомобилния трафик - това предлага архитект Максим Недков, убеден в необходимостта от проучването след като е бил няколко години в Мюнхен и е говорил с младите урбанисти от столицата, които са от малкото с подобен опит в България.

Силвия Чакърова: Варна има добро начало за развитие на пешеходни зони. Съществуващата пешеходна мрежа в центъра на града е добро начало, от което може да се започне.


Какво препоръчвате да се направи в началото?

Силвия Чакърова: Понякога  може да се започне от малки подобрения. Не е необходимо всички улици да са пешеходни. Подобряване на пешеходното движение може да се случи и по улици, по които се движат автомобили. Въпросът е да се освободи тротоара за пешеходци. Достатъчно е да го освободим от ненужни елементи, които затрудняват придвижването – да се премахнат колчета и кофи за боклук. Не че няма нужда от тях, но да им се намери по-подходящо място. Първите стъпки могат да бъдат минимални в посока осигуряване на по-добри условия по съществуващите улици. По-добро разпределение на пространството, което и без това е ограничено в историческите центрове на градовете.


СнимкаПо-добро разпределение на пространството между всички участници. Трябва да се направят предварителни изследвания и при разширяването на пешеходната мрежа да се включат и някои по-малки улици, които обаче са важни връзки между ключови публични пространства  и важни обекти, което ще позволи по-лесно придвижване на хората.

Нурхан Реджеб: Най-хубавото нещо е, че Варна има огромен потенциал и се започва от много добра основа. Трябва да се създаде по-добра свързаност на велосипедната мрежа, която на моменти е доста фрагментирана. Елементарното нещо, с което трябва да се започне, е да няма конфликт между пешеходци и велосипедисти. Поставянето на велосипедна алея на тротоар не е приемливо, меко казано. Казвам го като специалист в областта на градското развитие, магистър по урбанизъм и градски дизаин.

Силвия Чакърова: Но и като пешеходци и велосипедисти!

Нурхан Реджеб: Стъпките за подобряване на пешеходните зони могат да бъдат по-малки, но реални. Като оживяване на пространството, примерно в момента сме пред Дома на архитекта.

СнимкаКое е първото, което е добре да се подобри тук?

Нурхан Реджеб: Първото е паркингът. Пространството от двете страни на площада е блокирано от автомобили. Велоалеята е по-голяма от мястото за пешеходци, така че бих започнал с това, а след това да се направи и облагородяване на пространството. Да се върне загубеното усещане за площад!

Силвия Чакърова: Да не се възприема сега, че трябва да намалим велосипедната алея, за да намерим място на пешеходците. Но косото паркиране на автомобилите може да се преобразува в успоредно, а може и на места да изчезне. Всички връзки с околните пространства са преградени от автомобили. Може да се лишим от няколко паркоместа, за да създадем по-удобни връзки за пешеходците с околните пространства.

Ние направихме нашата разходка с една доста смела майка с бебешка количка и малко дете, което се придвижваше с велосипед. Те често срещаха трудни предизвикателства при преминаването по тротоарите – високи бордюри, стъпала, разбити тротоари. Трябва да мислим за тези хора – хората в инвалидни колички, за незрящите хора, за детските колички, за малките деца – как те се придвижват в градската среда. И когато мислим за тях и създаваме среда за тях, тя ще бъде удобна за всички. Ние всички дължим на тези хора повече внимание, когато организираме градовете и когато планираме местата за паркиране на автомобили. Да, важно е да има място за колите, но все пак всички сме пешеходци и трябва да мислим и за най-уязвимите участници в движението.

Невена Вълчева е архитект и част от екипа на „Ре-аниматори“. Вие се придвижвате пеша с бебешката количка, а  по-голямото дете е с велосипед. Какви са трудностите като пешеходец?

Градът е компактен като структура със сравнително малки разстояния и това е благоприятно за придвижване пеша. Но често ставаме свидетели на конфликтни места, където е затруднен достъпа на пешеходци. Има какво да се желае по отношение на безопасността на хората в неравностойно положение, каквито по закон сме и майките с деца.

Добре е да се работи по ограничаване и намаляване на автомобилния трафик. Добри са практиките по благоустрояване на тротоарите, но аз имам усещането, че все още автомобилът има превес над пешеходеца. Би трябвало и с личен пример ние като граждани да ограничим движението като си помислим дали всеки път трябва да използваме автомобила си. Аз нямам автомобил и  успявам да се придвижа навсякъде, това е напълно възможно! Или ползвайки велосипед!

СнимкаМаксим Недков : Когато трябва да правим промени, първо трябва да се направи мащабно обследване какво точно се случва в града – колко автомобили преминават, колко велосипедисти, колко пешеходци. Колко време се задържат в едно обществено пространство, какво задържа хората и за какво са там – дали само преминават или отиват заради нещо.

Във Варна правено ли е такова проучване?

Максим Недков : Такова проучване не е правено. Архитектите от софийското студио "Place.make“ са от малкото българи, които знаят как това се прави, защото са работили по международни проекти заедно с датското студио „Ян Геел“.

Вие предлагате във Варна да се направят два анализа?

Максим Недков:  Анализ на транзитния трафик през града и анализ на зоната, която е между пешеходното пространство на „Княз Борис“ и морето и пристанището. Целта е  когато пристанището бъде приобщено и се получи триъгълник между Морски парк, пристанищна зона и градски център, как пешеходната зона да бъде мрежова.

СнимкаКакво финансиране ще бъде необходимо за такова проучване?

Максим Недков :Трудно е да се коментира, но съм сигурен, че цената не е голяма предвид важните решения, които ще се вземат въз основа на този анализ.

Нурхан Реджеб: Много е важно преди да започнем конкретните намеси да имаме ясна идея какво искаме. Планирането на един град започва от едно по-високо ниво, където да си изясним връзките – кои са големите неща, които свързваме, и кои са по-малко съществените неща. На тази основа да започнем да правим конкретните проекти. Много е важно да възприемаме развитието на средата като процес, много е важно да говорим с хората, много е важно да заставаме зад правилните експертни решения. Много е важно да имаме отношение както към хората, но и да помагаме на администрацията. Нашият екип смята, че процесът на планиране изисква споделени усилия от всички!




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Зеница Филипова

Зеница Филипова: Бог ще посочи правилния духовен водач на България!

Зеница Филипова работи в храма "Свети Атанасий" във Варна. Тя е от първия випуск жени богослови, тогава ректор  на духовната академия е бил патриарх Неофит. Нейни състуденти са митрополитите Николай и Наум.  По професия е учител, филолог, но на 40 години решава да се посвети на богословието и на служението на Бог. Надява се коментарите за..

публикувано на 29.06.24 в 12:25

„СИГНАЛ Symphonic“ с премиера във Варна

Група Сигнал представя за първи път във Варна програмата „СИГНАЛ Symphonic“ заедно с Русенска филхармония .  Проектът бе представен с грандиозен успех в Зала 1 на НДК в края на миналата година по повод творческия юбилей на бандата и включва най-големите  ѝ  хитове в нов и различен вариант. Повече за предстоящото събитие може да чуете в прикачения..

публикувано на 28.06.24 в 08:10
Петър Ганев

Петър Ганев: Важно е дали чисто политически запазваме курса към еврозоната

Европейската комисията смята, че България не изпълнява условията за приемане на еврото по отношение на ценовата стабилност - това гласи доклад на комисията за конвергенцията на страните-членки, които предстои да въведат единната валута. Предвид оценката в доклада, страната ни няма как да въведе единната валута в началото на следващата година.  В..

публикувано на 27.06.24 в 09:25

Явор Гърдев ще снима игрален филм по "Ян Бибиян"

Явор Гърдев ще снима игрален филм по "Ян Бибиян". "Това е мое желание отпреди няколко години. Харесвам романа на Елин Пелин, защото дава много интерпретативни възможности. Сценарият на филма ще е заедно със Захари Карабашлиев - инициатор на проекта", съобщи за Радио Варна режисьорът Явор Гърдев.  Проектът има частично финансиране от Националния филмов..

публикувано на 27.06.24 в 08:10
Георги Тошев

Георги Тошев за Татяна Лолова: Тя беше човек, избрал да бъде от страната на светлината

Във философията на Татяна Лолова, в нейния начин на мислене, открих много подходящи парченца живот, чрез които съм си помагал в трудни ситуации. Това каза в интервю за Радио Варна журналистът Георги Тошев. Във Варна той беше водещ на вечер, посветена на голямата ни актриса, под надслов "Празнуваме Татяна Лолова". Събитието бе в рамките на театралния..

публикувано на 26.06.24 в 08:25

Robin McAuley (MICHAEL SCHENKER FEST, BLACK SWAN, екс-MSG): Винаги трябва да си професионалист

Интервю с Robin McAuley (MICHAEL SCHENKER FEST, BLACK SWAN, екс-MSG) В   края на тази седмица на 30 юни срещу 1 юли на много места в страната ще бъде посрещнат единственият и неповторим Джулай морнинг. На Камен бряг по традиция също ще има концерт. Тази година там ще бъдат и ERIDAN с вокалиста на Michael Schenker и BLACK SWAN Robin..

публикувано на 26.06.24 в 08:05

Художникът Анатолий Станкулов: Там, някъде зад всички проблеми, ни чака морето

„ Там някъде зад къщите е морето“ – така се нарича изложба живопис , с която художникът Анатолий Станкулов гостува в  Художествената галерия на Балчик. Тя ще продължи до 3 юли. Тя съдържа картини от два негови цикъла „Бряг“ и „Там, някъде зад къщите, е морето“. Общо 36 живописни платна на автора, който е със завидна биография – над 600 участия в..

публикувано на 25.06.24 в 08:15