Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нова транспортна схема ще има във Варна след края на ремонтите

Снимка: Радио Варна

Темите за градския транспорт, новите тарифи и бъдещите маршрути на автобусните линии коментира кметът Иван Портних. Целия разговор с него можете да чуете в прикачените звукови файлове.

За електронната билетна система

Всички линии на градския транспорт вече са във функционална готовност за въвеждане на електронната билетна система. Тоест там реално могат да се купуват електронни билетчета. Остават за дооборудване новите 15 автобуса, които получихме по втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт. Апарати няма и в 10-те автобуса, които ползваме под наем от Пловдив. Това трябва да приключи най-късно до средата на февруари.

Междувременно предстои в Общинския съвет да бъдат приети новата транспортна схема на града и нова тарифа за ползване на обществения транспорт.
Целта е от март да преминем изцяло към електронни карти и билети и да приключим с хартиените. Разбира се, има и период, в който хората трябва да свикнат с тези нововъведения, които ще бъдат голямо облекчение за тях.

За цената на билетчето

Надявам се новата тарифа да е полезна и удобна за пътниците. В нея, например, възможноста за прекачване на цената на един билет ще бъде отразени и в стойността на месечните карти. В момента се продават едва по 500 карти, което е нищожно на фона на десетките хиляди, които ползват градския транспорт във Варна. Очевидно е, че този модел не работи и имаме нужда от нов, който да стимулира хората да купуват карти и това да е икономически изгодно за тях.

Цената на билетчето няма да пипаме, категорично! Макар че, когато тази цена от 1 лев е била формирана, фонд работна заплата в "Градски транспорт" ЕАД е бил 4 млн. лева, а сега е 4 пъти повече. А предстои и подписването на нов колективен трудов договор с искане за ново увеличение на месечните възнаграждения от 12%. Или нови 2,5 млн. лева в тежест за фирмата. И тук говорим само за заплати. Ясно е, че няма как цената от 1 лев да покрива реалната стойност на тези разходи. Но така или иначе имаме ангажимент да направим всичко необходимо тази цена да не се променя.

Въпросът е да можем да използваме новоизградената система като възможности и функционалности, за да стимулираме хората да използват новите карти, които ще бъдат предлагани.

За новата транспортна схема

Във времето на мащабните ремонти и особено с изграждането на новия булевард "Васил Левски" беше ясно на всички, че е невъзможно въвеждането на новата транспортна схема. Нещо повече - завършването на бул. "Васил Левски"  ще преразпредели вътрешния поток в града и натоварването както на определени пътни артерии, така и на автобусни линии. Така че новата транспортна схема, която се надявам да бъде приета от Общинския съвет, ще търпи оптимизация според трафика с новите булеварди и приключването на ремонтите. Тогава няма да имаме задръствания и нормално ще заработи скоростното трасе на автобусите. И едва тогава ще адаптираме транспортната схема към новите дадености и човекопотока, обслужван от "Градски транспорт".

За новите автобуси

По силата на договора за Интегрирания градски транспорт общинският превозвач ще е единственият оператор по автобусните линии в града. Приходите от карти и билети ще се събират от общинското предприятие, което направихме, и то ще се разплаща с превозвача на километър пробег. Това от една страна ще даде финансова стабилност на "Градски транспорт", а от друга - ще имаме ясна картина за възможностите за закупуване на нови автобуси. Защото въпреки че имаме 35 нови тролейбуса и вече 85 нови автобуса, за да се обнови изцяло автопаркът на "Градски транспорт", са ни нужни още 80. Работим активно по вариантите за закупуването им, в това число и по европрограми, както и чрез оптимизация и отделяне на нужните средства от общинския бюджет.

От една страна това ще осигури комфорт на варненци, които ползват градския транспорт, от друга ще доведе до намаляване на разходите за ремонт, които сега са огромни. Новите автобуси са в гаранция и разходите за поддръжката им са минимални. А този спестен ресурс също трябва да използваме за непрекъснато обновяване на автопарка.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Николай Филипов: Българинът, който поставя огнени рекорди с най-лютите чушки в света

Българският феномен по яденето на люти чушки Николай Филипов доказа, че граници пред човешката издръжливост няма. В поредния си огнен подвиг Филипов се опита да подобри три световни рекорда, свързани с яденето на една от нaй-лютите чушки в света. „Поставих си за цел три рекорда“, сподели рекордьорът пред Радио Варна. Един от тях –..

публикувано на 24.07.25 в 09:25

„Мотодзен. Рокерски истории“ – новата книга с разкази на Красимир Симеонов

Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..

публикувано на 23.07.25 в 08:00

Изложбата „А сега накъде?“ на Владимир Ванков - въпросът е винаги отворен...

В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно  на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..

публикувано на 22.07.25 в 08:00

Pi Stoffers (LORD OF THE LOST): Артистите трябва да създават, каквото искат да създават

Интервю с Pi Stoffers (LORD OF THE LOST) В екстремните жанрове на музиката е рядкост някой артист да се изправи пред предизвикателството на тройния албум. Примери има, но издаването на трилогия е много рисково начинание. И в същото време се изисква доза смелост и дързост да го направиш в времена, в които албумите все повече губят значението си...

публикувано на 21.07.25 в 09:45
Богдан Богданов

Богдан Богданов, ПП: Репресиите срещу нас няма да спрат, очакваме сценарият с Благомир Коцев да се повтори и в Благоевград

Според бившия министър на икономиката и настоящ депутат от ПП/ДБ, в момента управлява коалицията Борисов - Пеевски. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция", той заяви, че тази коалиция ще работи докато бъде постигната абсолютна диктатура, за да наложат стария модел. „Разбраха, че с нас не могат да го наложат“- каза народният представител...

публикувано на 19.07.25 в 15:45

Адв. Бранимир Балачев, ГЕРБ/СДС: Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва

Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва. Това обяви в ефира на обзорното предаване „Позиция“ депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той заяви, че според информацията, с която разполага, има достатъчно материал за повдигане на обвинение в организирана престъпна група. Народният представител припомни странното напускане на Диан Иванов..

публикувано на 19.07.25 в 14:39

Andreas Kisser (SEPULTURA): 40 години са красива история

Интервю с Andreas Kisser (SEPULTURA) 40 години отминаха от момента, в който няколко невръстни младежи от Бразилия направиха немислимото - събраха група и я кръстиха SEPULTURA. 40 години по-късно споровете коя е истинската SEPULTURA продължават. Дали тази SEPULTURA, която съвсем скоро ще достигне края на пътя, е автентичната? Какво значение има,..

публикувано на 18.07.25 в 08:00